وزیر فرهنگ از تندیس سه مبارز دوران انقلاب رونمایی کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از موزه عبرت از تندیس سه نفر از مبارزان انقلاب اسلامی رونمایی کرد.

به گزارش مشرق، محمد مهدی اسماعیلی روز جمعه - ٢٧ اسفند- در بازدید از موزه عبرت تهران از تندیس مرضیه دباغ، فخرالدین حجازی و مرتضی لبافی نژاد از مبارزان انقلاب اسلامی رونمایی کرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  همچنین از بخش های مختلف موزه عبرت (بازداشتگاه کمیته مشترک ضد خرابکاری رژیم پهلوی ) دیدن کرد.

در این بازدید چهار نفر از مبارزان سیاسی دوران انقلاب که در این زندان بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته بود به عنوان راهنما بخش های مختلف از عکاسخانه تا اتاق های شکنجه بندهای انفرادی و عمومی را توضیح دادند.

در حاشیه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  از هشت عنوان کتاب «چشم های آشنا»، «آن سال های زمستان»، «سازمان بی نام»، «پیروزی در سایه شکست»، «افعی در جقه همایونی» «ارام نمی گیریم» و ۲ عنوان کتاب در حوزه کودک به نام، « فردا خواهد آمد» و «مرد سنگی و مرد مهربان» رونمایی کرد.

محمدمهدی اسماعیلی پس از رونمایی از سه تندیس و هشت عنوان کتاب در موزه عبرت گفت: جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی چه از نظر رویدادهای قبل از پیروزی از آغاز نهضت تا ١٣۵٧ و چه از نظر دستاوردهای بعد از پیروزی در مواجهه با دشمنان بیرونی و داخلی دچار مظلومیت‌های مضاعف است.

وی نهضت انقلاب اسلامی را یک پدیده زنده و قوی ۶٠ ساله توصیف کرد و اظهارداشت: آنچه رهبر معظم انقلاب با عنوان جهاد تبیین و روایت صحیح از همه اتفافات اسلامی تاکید دارند، یک واجب عینی است، چون ما در دوران طلایی انقلاب اسلامی قرار داریم، نمی توانیم عظمت و شکوه آن را به خوبی درک کنیم. 

وزیر فرهنگ با بیان این که موزه عبرت مکان ویژه ای است، گفت: اگر گذشته و عملکرد رژیم منحوس پهلوی، خاندان  ورشکسته منحط و فاسد به واسطه همدستانش و جنایت هایی که فقط در این مکان انجام دادند، تبیین شود یک بخش از مظلومیت جمهوری اسلامی ایران بر طرف می شود. 

اسماعلی یادآور شد: شماری از نوجوانان نسل های جدید  دهه هفتادی و هشتادی که دوران قبل انقلاب و دوران امام (ره) را ندیدند گاهی در برخی از این تجمعات در چند سال اخیر، شعارهایی دادند که دشمنان خارجی ذوق می کردند. علت آن هم این بود که روایت القا روایت های نادرستی دشمنان از دهه چهل و پنجاه قبل از انقلاب و دوران پهلوی است. 

وی خاطرنشان کرد: رسانه های خارجی برخی مستندات را از دوران پهلوی دوم تولید می کنند این طور نشان می دهد که نفت گران شد و علت سقوط پهلوی دوم را مربوط به افزایش قیمت سوخت  و انرژی و کوتاه نیامدن او عنوان می کنند این دروغ بزرگ را به نام  عنوان تاریخ قبل از جمهوری اسلامی به مخاطب القا می کنند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: رژیم پهلوی از ابتدای تاسیس بر مبنای جنایت و وحشی گری  تشکیل شد، مستندات ظلم آن دوران از بین رفته اما بیش از ۲۴ هزار نفر در دوره  رضاخان مفقود شده اند که اصلا معلوم نیست چه بلایی سر آنها آمده است. 

اسماعیلی افزود: در دوره پهلوی لب های چهره های مشهور ادبی کشور مانند فرخی یزدی را با نخ و سوزن دوخته بودند. محمدرضا پهلوی هم با  تاسیس ساواک در میانه دهه ۳۰ وارد همین فضای خفقان و وحشی گری شد که تیمور بختیار از ایران گریخت و در عراق ( دیاله عراق - سال ۱۳۴۹)مستقر شد که بر ضد رژیم فعالیت می کرد که عوامل رژیم او را ترور کردند. 

تطهیر رژیم پهلوی پروژه اصلی جریان ضد انقلاب خارج نشین

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهنمی ساواک که تاسیس شد که رفتار جنایتکارانه با مبارزان سیاسی داشتند که برخی از آنها هنوز زنده اند وتعدادی هم در این جلسه حضور دارند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتشار کتاب های مبارزان سیاسی قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: البته تعداد این آثار به هیچ وجه با نیازهای امروز جامعه برای تبیین جنایات دوران  پهلوی و تلاش های و سختی های مبارزان سیاسی در آن دوران انطباق ندارد. 
اسماعیلی تاکید کرد: باید از همه حوزه های ممتاز روایتگری برای بیان تاریخ دوران انقلاب اسلامی و مقابله با تطهیر رژیم پهلوی که پروژه اصلی جریان ضد انقلاب خارج نشین است استفاده کنیم.

وی گفت: جریان خارج‌نشین برای مقابله با انقلاب اسلامی  دوره قبل از انقلاب را تطهیر می‌کند، فضای نمادین و رویایی از دهه ۴۰ و ۵۰ ترسیم می کنند تا به خورد نسل نوجوان امروز  می دهند. 

وزیر فرهنگ یادآور شد: کار امروز فعالان فرهنگ و هنر دشوار است،‌ روایت‌های مجاهدان و مبارزان سیاسی دوران قبل از انقلاب که امروز هم در این مراسم حضور دارند برای هم نسلی‌ها حتی شاید برای ۲ نسل بعد از آنها قابل درک است اما باید برای چند نسل آینده که فاصله ایجاد می شود مستندسازی و بازگو شود. 

اسماعیلی تصریح کرد: برای برطرف کردن فاصله‌های میان نسلی همه دستگاه های فرهنگی و هنری با اهتمام ویژه و فعالیت مستمر باید تلاش کنند. 

وی با قدردانی از ورود موزه عبرت به فضای «جهاد تبیین» تصریح کرد: باید به شخصیت های بزرگ انقلاب که به دلیل تقوای فردی یا غلبه تبلیغاتی بعد از انقلاب کمتر شناخته شده و دیده شده اند پرداخته شود. این افراد اینقدر داستان ها مهم تکان دهنده دارد که می‌توان با انتشار خاطرات آنها محصولاتی مانند فیلم کوتاه و رسانه‌های نوین تولید کرد و دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند استفاده کنند. 

اسماعیلی همچنین گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی حوزه های هنری کشور است آمادگی دارد در حوزه تولید محتوا به روایت و واقعیت قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کمک کند. 

وی ادامه داد: گروهک وحشی منافقین در جنایت، روی داعش و امثال آن را سفید کرده است و در ۳۰ سال خارج نشینی تصویر معکوسی از خود ارایه کردند، گروهک تروریستی و خشن بی منطق کودک کش که به زن و مرد رحم نمی کردند سر سفره افطار پدر را در مقابل چشمان فرزند به قتل رسانده  اکنون مدعی جمهوری اسلامی و حقوق بشر شده اند.

تولید و نمایش آثار فاخر برای معرفی مظلومیت جمهوری اسلامی 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو تا سه فیلم خوب تولید شده بخشی از وقایع دهه ۶۰ را روایت کرده است که این فیلم ها بسیار موثر بوده است، این فیلم ها مربوط به عملیات مرصاد، جنایات در بیمارستان اسلام آباد غرب  است که وقتی نسل جدید می بینند واقعیت آن دوران را درک می کنند.
اسماعیلی افزود: فعالیت های هنری در حوزه تببین فضای دوران انقلاب باید گسترش یابد. امسال هم یک فیلم در جشنواره فیلم فجر به وقایع ابتدای انقلاب که به شهادت دکتر بهشتی و واقعه هفتم تیر پرداخت.

وی محصولات فرهنگی و هنری را مهم ترین ابزار جهاد تبیین دانست و تاکید کرد: باید به رویدادهای تاریخی قبل و بعد از انقلاب باید به صورت ویژه پرداخته شود، آثار هنری فاخر برای معرفی این دوره تاریخی و مظلومیتی که جمهوری اسلامی به آن دچار است ساخته و نمایش داده شود. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس