کد خبر 1352965
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
انتقاد انگلیسی‌ها از سفر بوریس جانسون به عربستان

گروه‌های حقوق بشری انگلیس از سفر نخست‌وزیر این کشور به عربستان، پس از اعلام بالاترین آمار اعدامی در یک روز از سوی این کشور، انتقاد کردند.

به گزارش مشرق، فعالان حقوق بشری در انگلیس از سفر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، به عربستان انتقاد کرده و با اشاره به آن‌که پایان هفته گذشته عربستان ۸۹ نفر را در یک روز اعدام کرد و امروز (چهارشنبه) نیز ۳ نفر دیگر اعدام شدند، این سفر را محکوم دانستند.

رئیس نظارت و ارتباطات در یک گروه حقوق بشری انگلیس به میدل ایست‌ آی گفت: «انتقال وابستگی از یک دیکتاتور به دیکتاتوری دیگر کار درستی نیست. نخست‌وزیر انگلیس متعهد شده است که مسائل حقوق بشر در عربستان سعودی را در جریان مذاکرات انرژی امروز مطرح کند، چنین وعده‌هایی تنها در صورت مطرح شدن فوری‌ترین مسائل، از جمله درخواست برای آزادی بی‌قید و شرط زندانیان عقیدتی، پایان جنگ در یمن و توقف استفاده از مجازات اعدام قابل اعتماد خواهند بود.»

این مقام انگلیسی خواهر یکی از فعالانی است که در زندان‌های عربستان سال‌ها زندانی است و مورد آزار قرار گرفته است، او همچنین حمله کنونی روسیه به اوکراین را نتیجه سال‌ها سکوت جهان دربرابر سیاست‌های روسیه دانست و گفت: «انگلیس باید از سیاست‌های کوته‌بینانه تغییر رویه دهد و در عوض، حقوق بشر را در هسته اصلی روابط خارجی خود قرار دهد.»

ساعاتی پیش بوریس جانسون وارد ریاض شد تا با مقامات عربستان درباره امکان افزایش تولید نفت و برطرف کردن مشکلات مربوط به عرضه نفت، به دنبال حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، رایزنی کند.

پیش از آن رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند جانسون که به دنبال استقلال غرب از نفت‌وگاز روسیه، بهبود امنیت انرژی و هماهنگی اقدامات علیه حمله روسیه به اوکراین است، در بیانیه‌ای امارات و عربستان را «شرکای بین‌المللی کلیدی» برای تحقق این اهداف خوانده و برای تهیه انرژی مورد نیاز غرب دست به دامن آن‌ها شده است.

جانسون همچنین در پاسخ به انتقادات؛ از تصمیم خود برای سفر به عربستان دفاع کرد و گفت که روابط با این کشور [برای انگلیس] بسیار مهم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس