کد خبر 1352964
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
مقاومت برای نبرد آتی قدس کاملا آماده است/ هر تجاوز تل‌آویو را با قدرت پاسخ خواهیم داد/ مصاحبه اختصاصی

مدیر دفتر اطلاع رسانی کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین با اشاره به افزایش کارامدی مقاومت فلسطین و ارتقای سطح قدرت و و بهبود عملکرد آن تصریح کرد: مقاومت فلسطین کاملا برای نبرد آتی قدس آماده است.

به گزارش مشرق، در نوار غزه، «محمد البریم» مدیر دفتر اطلاع رسانی کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین خاطر نشان کرد: مقاومت فلسطین از هیچ تلاشی برای دفاع از مسئله فلسطین دریغ نخواهد کرد و تمام تلاش خود را برای بازدارندگی در برابر اشغالگران به کار خواهد بست و شراره نبرد و مبارزه تا زمان آزادی تمام سرزمین فلسطین روشن خواهد بود.

محمد البریم در غزه  به سئوالات مختلف درباره آخرین تحولات مسئله فلسطین پاسخ داده است که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

 آقای ابو مجاهد پیش از هر چیز صحنه فلسطین شاهد طوفانی از حوادث بود از جمله رخدادهای که در شهر قدس و منطقه الشیخ جراح رخ داد، موضوع اسرا و بسیاری از مسائلی که ما در این گفتگو به آن خواهیم پرداخت.ابتدا می‌خواستم نظرتان را درباره افزایش تجاوزات اشغالگران در قدس و الشیخ جراح جویا شوم،آیا می‌توان انتظار وقوع حادثه‌ای مشابه نبرد «شمشیر قدس» را داشته باشیم؟

ابومجاهد: ابتدا تشکر ویژِه دارم به خاطر همراهی با تمام تحولات صحنه فلسطین و توجه ویژه‌ای که به مسئله فلسطین به ویژه تحولات قدس و محله الشیخ جراح و جبل المُکَبِر و نیز اهتمام ویژه به مقاومت فلسطین و سطح عملکرد و واکنش‌های آن نشان داده است.قدس مسئله مرکزی و اصلی ملت فلسطین است و دشمن صهیونیستی پس از بازدارندگی که مقاومت فلسطین در پی نبرد شمشیر قدس به آن تحمیل کرد، دیگر جرات چنین کاری را ندارد، نبرد شمشیر قدس پاسخ بزرگی به تجاوزات آشکار صورت گرفته به مردم ما در شیخ جراح بود.

امروز مقاومت فلسطین اطمینان دارد که اشغالگران بهای تجاوزات و آزار ملت ما و تعرض و هتاکی شبانه روزی به مسجد الاقصی را خواهند داد.مگر عملیات اخیر صورت گرفته با استفاده از سلاح سرد پاسخی به جنایات اشغالگران علیه قدس و ساکنان این منطقه نیست؟ مگر انتفاضه گسترده‌ای که در کرانه باختری در حال وقوع است و توسعه فعالیت و عملکرد مقاومت در راستای واکنش به جنایات اشغالگران در این منطقه اشغالی نیست؟ .

در کنار آن باید به افزایش کارامدی مقاومت فلسطین و ارتقای سطح قدرت و بهبود عملکرد آن در برهه اخیر نیز در چارچوب آماده سازی برای نبرد آتی قدس است. مقاومت فلسطین از هیچ تلاشی برای دفاع از مسئله فلسطین دریغ نخواهد کرد و تمام تلاش خود را برای بازدارندگی در برابر اشغالگران از طریق افزایش کارامدی در چارچوب این نبرد مستمر به کار خواهد بست. تا زمان آزادی تمام سرزمینمان از دریا تا رودخانه، آتش این نبرد فرو نخواهد نشست و شمشیر قدس در نیام نخواهد رفت.

 آقای ابو مجاهد آیا نبرد اخیر شمشیر قدس و شرایط بازدارندگی که مقاومت در قبال دشمن صهیونیستی به وجود آورده، می‌تواند باعث جلوگیری از تجاوز دیگری از سوی اشغالگران به نوار غزه شود؟

ابومجاهد: امروز مقاومت فلسطین معادله جدیدی را به دشمن صهیونیستی تحمیل کرده است، وقتی مقاومت قدرتمند و با هوش باشد و توانمندی مدیریت عالی صحنه نبرد را داشته باشد که آن را در برهه اخیر به ویژه در نبرد سال گذشته شمشیر قدس به منصه ظهور رساندند، ما اکنون درباره نبردی سخن می‌گوییم که در بعد عملکرد نظامی پیشرفته و در عین حال در بعد رسانه‌ای و تبلیغانی در چارچوب جنگ روانی و بازداشتن اشغالگران هم در سطح بالایی قرار داشته و هماهنگی قابل توجهی بین سخنگویان و عوامل میدانی شکل گرفته بود.همسویی و انسجام کم سابقه و قابل توجهی بین تمام بخش‌ها وجود داشت این امر در زمینه یگان موشکی، واحدهای پهپادی و دیگر ابزارهای جنگی که مقاومت فلسطین مبتکر آن بود چه کورنت و چه دیگر ابزارها قابل لمس بود.

امروز مقاومت فلسطین پیشرفته تر از شرایط نبرد شمشیر قدس قرار دارد و تمام امکانات و توانمندی‌های خود را بازسازی کرده و اگر تجاوزات علیه ملت ما در قدس و فشارها بر کرانه باختری و محاصره نوار غزه ادامه پیدا کند، قادر به ورود و حضور در نبرد خواهد بود.

 آقای ابو مجاهد در موضوع شکل گیری شرایط بازدارندگی و عملکرد مقاومت فلسطین در نبرد شمشیر قدس، مهمترین ابعادی که مقاومت موفق به ایجاد شرایط بازدارندگی شد کدام‌ است و آیا امکان ادامه آن تا آزادی فلسطین وجود دارد؟

ابومجاهد: یکی از نمونه‌های شکل گیری شرایط بازدارندگی در نحوه واکنش مقاومت نمایان شد، وقتی مقاومت فلسطین تهدید کرد اگر تجاوزات علیه ملت ما متوقف نشود ما به آن پاسخ خواهیم داد، واکنش کاملا با محاسبات اشغالگران مغایرت داشت، مقاومت، پاسخ خود را با ضربه زدن به مناطق و تجمعات صهیونیست‌ها در قدس آغاز کرد، کار از مناطق مشخصی آغاز شد امری که بیانگر دقت در اصابت موشک به اهداف توسط مقاومت است، اینکه آیا اشغالگران همه مناطقی را که به طور دقیق توسط مقاومت در نبرد شمشیر قدس مورد هدف قرار گرفت،اعلام کرده، قطعا خیر. گیوتین بخش سانسور نظامی همواره بر رسانه‌های اسرائیلی سیطره داشته است.

مقاومت همواره تاکید می‌کرده که در صورت تعدی پاسخ خواهد داد و این کار را هم کرد و مواضع اشغالگران را در قدس هدف قرار داد، همچنین برای اولین بار باعث مختل شدن اوضاع شهر تل آویو شد که این امر نیز در چارچوب معادله بازدارندگی قرار می‌گیرد. در زمینه پهپادها هم باید بگویم این سلاح برای مقاومت فلسطین بسیار کارآمد بود و اهداف خود را محقق کرده است.درباره نحوه آغاز نبرد:مقاومت فلسطین نبرد را چگونه آغاز کرد؟ نبرد با کورنیت آغاز شد، اشغالگران اصلا تصورش را هم نمی‌کردند که مقاومت فلسطین ممکن است حمله کند.

این مقاومت بود که زمان بندی نبرد را مشخص کرد. موشک‌ها هم همان موشک‌های نبردهای سابق نبود بلکه شاهد ابتکارهای جدیدی توسط مقاومت فلسطین بودیم.همچنین اشغالگران صهیونیست انتظار داشتند که هدف قرار دادن هر یک از برج‌های غزه ، با هدف قرار گرفتن تل‌آویو پاسخ داده خواهد شد.

مقاومت قواعد درگیری و قواعد بازی را تغییر داد وقتی اشغالگران برج مسکونی را هدف قرار دادند عسقلان، اشدود، شهرک‌های اطراف غزه و قدس اشغالی به شدت موشک باران شدند و برای اولین بار شهر حیفا مورد اصابت موشک قرار گرفت تا بدین شکل مقاومت فلسطین کارآمدی و قدرت خود را در بعد میدانی و عملا به اثبات برساند.

به بیانی دیگر مقاومت موفق شد در این نبرد ذخایر تسلیحات خود را هم در یک جنگ واقعی و میدانی مورد آزمایش قرار دهد، در این نبرد ثابت شد راهبردی که مقاومت برای تولید موشک در پیش گرفته کاملا موفقیت آمیز بود و موشک‌ها قدرت و کارآمدی خود را به اثبات رساندند تا امروز در سطح بالاتری از پیشرفت قرار گرفته و شاهد دستاوردهای بزرگتری باشد. این یک دستاورد برای مغزهای متفکر و طراح مقاومت فلسطین قلمداد می‌شود البته نباید کمک‌های جمهوری اسلامی ایران و حمایت و همراهی‌اش را در راه تقویت مقاومت فراموش کرد، آنها لحظه به لحظه در نبرد شمشیر قدس همراه ما بودند هم آنها و هم برادرانمان در مقاومت اسلامی در حزب الله. آنها هم در آنچه که مقاومت فلسطین به آن دست یافته و پیروزی‌هایی که کسب کرده شریک هستند.

قطعا در بازسازی و شکستن محاصره نوار غزه کارشکنی‌های آشکاری صورت می‌گیرد، این رفتار از سوی طرف‌هایی که خود را متعهد به بازسازی غزه کرده بودند صورت می‌گیرد، موضع شما تا این لحظه نسبت به بازسازی نوار غزه و شکستن محاصره تحمیل شده از ۱۵ سال پیش تا به امروز چیست؟

ابومجاهد: دشمن جز زبان زور چیزی نمی‌فهمد، بازدارندگی در برابر اشغالگران صهیونیست است که معادله واقعی را ایجاد می‌کند، معادله‌ای که عزت وکرامت و سربلندی را برای ملت ما به ارمغان می‌آورد، و برای آنها زندگی با عزت را محقق می‌کند. پس رژیم اشغالگر خوب می‌داند که کارشکنی و تنگ کردن حلقه محاصره نوار غزه برایش بدون هزینه نخواهد بود، و بهای آن نه تنها رفع ظلم از مردم ساکن نوار غزه بلکه رفع ظلم وجنایت مستمر اشغالگران از کرانه باختری و البته قدس هم خواهد بود.

امروز ارتباط و تکاملی در نگاه مقاومت نسبت به ابعاد محاصره اعمال شده علیه نوار غزه و تجاوزات در قدس و کرانه باختری است. پس مقاومت فلسطین از هیچ تلاشی برای انجام وظیفه دفاع خود از ملت مان و رفع ظلم و ستم اعمال شده تا لحظه علیه آنها دریغ نخواهد کرد. درباره کارشکنی اشغالگران در خصوص موضوع محاصره هم باید گفت که ما در مقاومت فلسطین اخیرا شکاف‌هایی را در آن ایجاد کرده ایم، شکاف‌ها حاصل پافشاری مقاومت بر دفاع از مردم فلسطین و پافشاری بر ایجاد تحولی واقعی و ملمومی در رابطه با شکستن محاصره تحمیل شده علیه نوار غزه است.

آقای ابو مجاهد، در موضوع سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، شما حرکت پرشتاب برخی از رژیم‌های عربی را برای برقراری روابط با دشمن صهیونیستی و دور شدن از فلسطین به همان اندازه‌ای که به اشغالگران نزدیک می‌شوند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابومجاهد: متاسفانه کشورهایی هستند که خود را اسیر شرایط امنیتی کرده و خود را به ابزاری در دست دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه عربی تبدیل کرده‌اند. بر کسی پوشیده نیست که آنها نمایندگان واقعی مردم خود نیستند و مدتها بود که موضع واقعی خود در قبال ملت فلسطین را مخفی کرده و پشت پرده علیه ملت فلسطین توطئه چینی می‌کردند. امروز فلسطین پلیدیها و ماهیت واقعی آنها را نمایان کرد، قدس پلیدی‌های آنها را نمایان کرد این مسئله مقدس پلیدی‌های هر کسی را که به آن بدی می‌کند و علیه مسئله آن و به تبع آن ملت فلسطین توطئه چینی را نمایان می‌کند. پس این کشورها خنجر مسموم خود را در پهلوی ملت فلسطین فرو بردند.

البته ما در مقاومت فلسطین انتظار چنین موضعی را از این حکام داشتیم، اما آنچه به ما دلگرمی می‌دهد آن است که ملت‌های عربی به پا خواسته، اصیل و مقاوم هستند که برای حمایت از ملت فلسطین شب و روز نمی‌شناسند و اجازه نمی‌دهند رویکرد و مواضع رسمی به راحتی به راه خود ادامه دهد، این مسئله به ویژه در سفرهای اخیری که به این کشورها صورت گرفت نمایان شد.مشاهده کردیم که مردم ریشه دار بحرین در مقابل سفرهای سران رژیم اشغالگر به این کشور ایستاده و اعتراض کردند.

در کشورهای دیگر آگاهی و درک بیشتری نسبت به این امر وجود دارد، به طور حتم کویت موضع بسیار پیشرو در زمینه روند سازش اتخاذ کرده است و ما از این موضع اصیل عربی اسلامی کویت تشکر می‌کنیم برخی از طریق ورزش به دنبال تثبیت مسئله عادی سازی روابط هستند.

عادی سازی فقط در بعد سیاسی نیست، بلکه متاسفانه در سطوح سیاسی، ورزشی و امنیتی است، با تاسف فراوان امروز شاهد صف آرایی در محور سازش عربی هستیم که در برگیرنده، آمریکا، اسرائیل و برخی از اعراب است، ما نمی‌خواهیم وارد جزئیات آن شویم، محور مقاومت حامی ملت فلسطین است به یاری ملت فلسطین می‌آید، به یاری مظلومین آمده و از مقاومت (فلسطین) هم به شیوه‌های مختلف حمایت می‌کند.
این محور امروز قدرتمندتر و مستحکم تر است و شرایط متکامل تری از لحاظ نقش آفرینی دارد، این محور به اذن خداوند عز و جل پیروز خواهد شد و این محور حامی مسئله فلسطین در تمام سطوح و زمینه‌ها خواهد بود.

نظر شما درباره نشست شورای مرکزی فلسطین در رام الله و مخالفت گروه‌های مقاومت با مشارکت در این نشست چیست؟ موضع شما به عنوان کمیته‌های مقاومت مردمی و دیگر گروه‌ها چیست؟

ابومجاهد: با تاسف شدید، کسانی هستند که قصد دارند ساف را بر اساس تمایلات و معیارهای خود رهبری کرده و اجازه شکل‌گیری مشارکت واقعی تمام فلسطینی را در آن نمی‌دهند، ما می‌دانیم که مقاومت دستاوردی بسیار مهم برای همه مردم فلسطین است، تمام طیف‌ها باید این امر را تقویت بخشند، اما همه ما به عنوان گروه‌های مقاومت در این سازمان حضور نداریم و عضو آن نیستیم، همه ما خواهان سازمانی هستیم که نقش واقعی خود را در چارچوب منشوری که سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) بر اساس آن شکل گرفت، ایفا کند، حق انحراف و تخطی از آنچه بر سر آن توافق شده وجود ندارد، پس آنچه انجام شد نمایشی بود که با تصمیماتی از پیش طراحی شده برای فلان و فلان و فلان در قالب سازمان آزادیبخش بود، در این سطح این امر چیزی جز به سخره گرفتن مردم نیست.

ملت فلسطین به خوبی از آنچه در کرانه باختری و رام الله رخ داد آگاه است و می‌داند که چیزی جز یک نمایش برای انتصاب برخی از اشخاص نبود در واقع خنجری به پهلوی آشتی فلسطینی وارد شد، برای آقای محمود عباس و دیگر مسئولین تشکیلات بهتر بود که ترتیب یک گفتگوی واقعی را با گروه‌های فلسطینی می‌دادند، گفتگویی که زیر چتر سازمان آزادیبخش انجام می‌شد و ساختار داخلی فلسطینی را گرد هم آورده و درباره بسترهای حداقلی یک برنامه با یکدیگر به توافق می‌رسیدیم و می‌توانستیم تصمیمات نشست بیروت را اجرایی کنیم، دو سال پیش مقرر شده بود که رهبری یکپارچه‌ای برای مقاومت مردمی ایجاد شود اما این رهبری بدون حضور حماس، جبهه خلق برای آزادی فلسطین، جهاد اسلامی، بدون جبهه خلق فرمانده کل، بدون جبهه مقاومت و بدون مقاومت مردمی، بدون الاحرار و بدون المجاهدین و دیگر گروه‌های فلسطینی چگونه می‌تواند مقاومت مردمی را رهبری و مدیریت کند، اما با تاسف شدید، کسانی هستند که از فرصت سوء استفاده می‌کنند تا جهت قطب نما را از مسیر حقیقی منحرف کرده و به چند دستگی دامن بزنند.

بدون آن که بخواهیم با بدبینی به مسائل نگاه کنیم، اما آیا می‌توان گفت که آشتی به بن بست رسیده است، یا آن که امیدواری‌هایی وجود دارد؟

ابومجاهد: اراده و نیت واقعی برای پذیرش طرف مقابل وجود داشت، من اطمینان دارم که آشتی ملی در آینده‌ای بسیار نزدیک به انجام خوهد رسید، بیایید با شفافیت بیشتری سخن بگوییم، زمانی که وارد گفتگوهای آشتی شدیم و طی سال‌های گذشته در جلسات مربوط به آن شرکت کردیم، شاهد آن بودیم که برادران حماس انعطاف‌پذیری واقعی از خود نشان دادند، اما برادران فتح و اعضای تشکیلات به طور اعم در قبال برخی از مسائل سرسختی نشان دادند در حالی که کسی که به دنبال جذب مردم خویش باشد باید نقش مادر بچه را بازی کرده و همه فرزندان ملت را در آغوش خود بگیرد و از فرقه گرایی و حزب گرایی بپرهیزد و از ابعاد گروهی و شخصی به اوضاع نگاه نکند اما متاسفانه در برهه اخیر کسی قادر به مهار این مسئله نشد و نتوانست چالش‌های موجود را کاهش دهد، طرفی که در آشتی کارشکنی می‌کرد از منظر شخصی و گروهی محاسبات خود را انجام می‌داد و در این محاسبات جایگاه خود را در این فرایند مد نظر داشت و توجهی به مشکلات ملی نداشت.

پس شما بازهم از تشکیلات خودگردان برای تشکیل یک رهبری یکپارچه مردمی برای نبرد با اشغالگران دعوت می‌کنید.؟

ابومجاهد: به طور حتم این رهبری یکپارچه به شکل فعلی آن نماینده تمام فلسطین و تمام فلسطینیان موجود نیست، طیف‌های ملت فلسطین کاملا مشخص و معروف هستند و نبود گروه‌های مقاومت از این ساختار احساس می‌شود، اعلام و جایگزینی مقاومت مردمی به جای مقاومت مسلحانه روشی بود که در نشست بیروت ـ رام الله ابداع شد تا به بسترهای حداقلی که می‌توان در مورد آن به توافق رسید، برسیم، اما حتی در زمان اجرا شاهد قبضه شدن این اسم و استفاده تبلیغاتی از آن در راستا اهداف فرقه‌ای و گروهی بودیم.

گفتگو را با موضوع اسیران در بند زندان‌های اشغالگران و نبرد اسیران در داخل زندان‌ها که به انتفاضه زندان‌ها شهرت یافته به پایان می‌بریم، حمایت عربی و بین المللی و نیز در سطح موضع داخلی، موضع تشکیلات خودگردان در قبال فشارهایی که به اسیران وارد می‌شود و حملات سازمان دهی شده علیه آنها برای بازداشتشان از ادامه این انتفاضه و نیز مواضعی که درباره ادامه این تقابل در داخل زندان‌ها شکل گرفته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابومجاهد:ما همواره به کم کاری خود اعتراف می‌کنیم، هرچه برای اسرا انجام بدهیم باز هم نمی‌توانیم حق آنها را ادا کرد و جبران کننده از دست رفتن بهترین لحظات عمرشان در زندان‌های اشغالگران باشیم، اسرا شکنجه می‌شوند و رفتارهای وحشیانه‌ای علیه آنها صورت می‌گیرد، در برهه اخیر شماری از اسرا به طور مستمر در زندان انفرادی قرار داده می‌شوند، در حقیقت مبارزه‌ای که از طریق «محمود عارضه» فرمانده بزرگ و همرزمان قهرمانش انجام شد، ساختار امنیتی اسرائیل را آشفته کرد، نبرد تونل آزادی توانست ثابت کند، فکر و اندیشه موجود در داخل زندان، فکری ابداع‌گر است که می‌تواند به اشغالگران ضربه بزند و از راه تونل نیز این ضربه را وارد کرد.

ما به عنوان مقاومت فلسطین خود را وامدار این افراد می‌دانیم که باید با آزادی‌شان دین خود را به آنها ادا کنیم، بهترین راه برای این مهم هم، راهبرد به اسارت در آوردن نظامیان است، توافق وفاداری به آزادگان پیامی قوی به اشغالگران داد و این راهبرد را نزد مقاومت فلسطین نهادینه کرد که خروج این اسرا تنها از طریق این راهبرد انجام می‌شود ا،ین از یک سو اما در سوی دیگر کم کاری صورت گرفته توسط تشکیلات خودگردان هم قابل تامل است، تشکیلات خودگردان باید به وظیفه خود از طریق حمایت از حقوق این اسرا و تامین مالی آنها و عدم بازیچه قرار دادن آن عمل کند، تقدیم شکایت و پیگیری آن در دادگاه جنایات بین المللی و مطرح کردن این جنایات سازمان دهی شده علیه اسرا که منجر به شهادت شماری از آنها به دلیل اهمال پزشکی یا شکنجه دشمن صهیونیستی شده است. مسئله اسرا هم مانند مسائل محوری چون مسئله قدس، مسئله مقاومت و مسئله آوارگان باید اجرایی شود و ما از هیچ تلاشی برای آزادی آنها دریغ نخواهیم کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس