کد خبر 1352928
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
انگلیس: بدهی ایران را پرداخت کردیم

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد بدهی این کشور به ایران قانونی و لندن به دنبال راه‌هایی برای پرداخت آن بوده است.

به گزارش مشرق، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای اعلام کرد بدهی انگلیس به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به ایران قانونی بوده و لندن به دنبال راه‌هایی برای پرداخت آن بوده است.

وزیر خارجه انگلیس در این خصوص گفت: «ما پرداخت بدهی خود به ایران را به یک اولویت تبدیل کرده ایم. ما به صراحت گفته ایم که این یک بدهی قانونی است که ما به ایران بدهکار بودیم و به دنبال راه‌هایی برای پرداخت آن بوده‌ایم. همانطور که گفتم ما به دنبال راه‌هایی برای پرداخت این بدهی هستیم. این یک مسئله مجزا از موضوع بازداشت شدگان است.»

پیش‌تر نیز وزیر خارجه انگلیس گفته بود که کشورش به دنبال پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی خود به ایران است. ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ قراردادی امضا کردند که بر اساس آن در ازای پرداخت بیش از یک میلیارد دلار در آن زمان، انگلیس متعهد شد هزار و ۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به ایران تحویل دهد. لندن از تحویل خودروهای مذکور به ایران خودداری کرده و تاکنون از بازپرداخت این رقم به بهانه دشواری پرداخت به خاطر تحریم‌های بین‌المللی امتناع کرده است.

شایان ذکر است انگلیسی در اعزای پرداخت بدهی ایران خواستار آزادی نازنین زاغری شده بود. نازنین زاغری تبعه ایرانی - انگلیسی که در پوشش خبرنگار در ایران فعالیت می‌کرد، در سال ۹۵ سازمان اطلاعات سپاه پاسداران او را هنگام خروج از ایران به جرم جاسوسی برای دولت انگلیس بازداشت کرد.

زاغری امروز با پایان محکومیت ۶ ساله به همراه انوشه آشوری دیگر محکوم امنیتی تحویل مقامات دولت انگلیس شد. زاغری آخرین نفر از یک حلقه ۵۰ نفره جاسوسی بود که دستگیر شد و با دستگیری‌اش این شبکه از هم فروپاشید. با دستگیری او و انجام بازجویی‌های متعدد و افشای خط شبکه‌ها و اقدامات او برای نهادهای امنیتی ایران، او دیگر یک مهره سوخته محسوب می‌شود. ایران توانسته فعالیت‌های او را متوقف، شبکه‌اش را متلاشی و حکم دستگاه قضایی کشور یعنی پنج سال حبس را در مورد او اجرا کند، لذا دیگر با او کاری ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    12 10
    شب عیدی جیب مسئولان پرشد برن عشق وحال بیچاره مامردم
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      32 10
      تو بیشتر از فقر عقلی رنج میبری تا مالی.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      2 0
      واقعا
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    15 0
    روباه پیر انگلیس ننگ به نیرنگ تو
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 5
    بدبخت شدیم ناپدید شد
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    مرگ بخوری ما بقی پولهای ایران را هم بدهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس