سخنگوی شورای نگهبان: برای اصلاح ساختار بودجه آمادگی داریم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره مصوبه مجلس درخصوص آزادسازی واردات خودرو گفت: مجلس مجددا مفادی را در بودجه درخصوص بحث واردات خودرو آورده که شورا هم نسبت به آن ابهاماتی دارد.

به گزارش مشرق، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز سه شنبه (۲۴ اسفند) در نشست خبری اظهار داشت: ۸۲ مصوبه مجلس در ۵۳ عنوان شامل ۲۷ لایحه و ۲۶ طرح و۲۰ اساسنامه از دولت در شورای نگهبان دریافت و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۱۵۲ استعلام شرعی از دیوان عدالت اداری در سال ۱۴۰۰ در شورای نگهبان بررسی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به لایحه بودجه، گفت: لایحه بودجه به صورت غیررسمی در پژوهشکده شورا و جلسه شورا بررسی و نهایتا در جلسه شورای نگهبان بررسی رسمی شد که هنوز نظر نهایی نشده البته امروز نهایی و به مجلس ارسال خواهد شد.

* زمانبندی بررسی بودجه باید اصلاح شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: زمانبندی بررسی بودجه باید اصلاح شود؛ چراکه با این زمانبندی رسیدگی به لایحه‌ای با این اهمیت بسیار کم است. ما این لایحه را در ۵ روز  و در جلسات فشرده بررسی کردیم.

وی ادامه داد: سقف و ردیف منابع و مصارف حتما باید در بودجه ذکر شود که همیشه مورد ایراد شورای نگهبان است.

طحان نظیف تصریح کرد: ذکر احکام غیر بودجه‌ای در بودجه، فرآیند بودجه را طولانی و بودجه را فربه می‌کند.

* در بودجه باید نحوه دقیق هزینه‌کردها مشخص شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در بودجه باید نحوه دقیق هزینه‌کردها مشخص شود، گفت: استفاده از واژه‌گان فارسی مورد توجه شورای نگهبان است که در بررسی بودجه مواردی بود که به مجلس اعلام می‌کنیم تا در نسخه نهایی بودجه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مغایرت‌هایی را درباره بودجه به ما ارسال کرد که ما طبق قانون این نظریات را به مجلس اعلام مغایرت می‌کنیم.

* تاکید شورای نگهبان بر تعیین همه منابع و مصارف در بودجه

طحان نظیف درباره تحقق پذیری منابع در بودجه گفت: آنچه برای ما مهم است این است که همه منابع و مصارف در بودجه مشخص شود و ما به این موارد توجه کرده و می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره فروش سربازی به مشمولین خارج از کشور و معافیت مشمولان دو فرزندی بالای ۳۰ سال تصریح کرد: همانطورکه عرض کردم اینها احکام غیر بودجه‌ای هستند. فرآیند تصمیم گیری در باره سربازی یک فرایند مشخصی است و باید با ستادکل نیروهای مسلح هماهنگی صورت گرفته و ترتیبات قانونی طی شود که به دلیل عدم رعایت این ترتیبات قانونی در شورای نگهبان برگشت خورد.

طحان نظیف درباره مستثنی شدن مجلس، مجمع و شورا از ثبت حقوق و مزایا گفت: در این مصوبه به ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع شده که در جلسه شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته و به مجلس اعلام می‌شود که امیدواریم ساماندهی و اصلاح صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ضرورت اصلاح نظام بودجه ریزی اظهار داشت: نظام بودجه ریزی نیازمند اصلاح از ابعاد گوناگون اقتصادی و حقوقی و به‌روزرسانی است که حدود ۵۰ سال از تصویب آن گذشته و نظام حقوقی ما را با خدشه روبه رو می‌کند. ما هم در شورای نگهبان اعلام آمادگی می‌کنیم اگر مجلس بخواهد قانون یا روندهای بودجه ریزی را اصلاح کند به لحاظ حقوقی کمک کنیم.

* الحاقیه‌های مجلس با ایرادات زیادی مواجه است

وی درباره اینکه چند درصد از الحاقیه‌های مجلس ایراد دارد، گفت: معمولا الحاقیه‌های مجلس با ایرادات زیادی مواجه است.

طحان  نظیف درباره کاهش مالیات دخانیات در بودجه گفت: درباره بحث مالیات بر دخانیات در مجلس بحث‌های زیادی صورت گرفت و در نهایت این موضوع حذف شد.

* مصوبه مجلس درباره واردات خودرو برگشت خورد

وی درباره مصوبه مجلس درخصوص آزادسازی واردات خودرو گفت: مجلس مجددا مفادی را در بودجه درخصوص بحث واردات خودرو آورده که شورا هم نسبت به آن ابهاماتی دارد؛ هرچند هیئت عالی نظارت نیز همچنان بر موضع خود باقی است و ایراداتی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: واقعی بودن بودجه بحث مهمی است. اما بعضی از موارد اختلاف نظر کارشناسی است که اگر برای شورای نگهبان روشن شود این موضوع حتما به مجلس اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: اصلاح قانون انتخابات معمولا نزدیک انتخابات انجام می‌شود که مطلوب نیست. با توجه به اینکه حدود دوسال تا انتخابات زمان داریم، الان فرصت کافی برای مباحث کارشناسی برای اصلاح قانون انتخابات وجود دارد.

* به سیاست‌های اقتصادی دولت ورود نمی‌کنیم

طحان نظیف درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کرد: این بحث کارشناسی است و ما به سیاست‌های اقتصادی دولت ورود نمی‌کنیم اما سعی کردیم نظر دولت و مجلس را بشنویم اما هیئت عالی نظارت در این باره نظریاتی دارد که مجلس باید آنها را تأمین و اصلاحاتی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    2 0
    چندصد میلیاد بودجه میگیرید که فقط آمادگی داشته باشید ...!
  • مجمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    چرا با واردات خودرو مخالفت میکنن
  • ایرانی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    3 0
    ممنوعیت واردات خودرو به ضرر همه خریداران بوده است و در حالیکه قیمت ارز حدودا 4.2 برابر شده است اما قیمت خودرو حدودا 8.5 برابر شده است و این ظلم مضاعفی است که دولت حسن روحانی به مردم ایران کرده است ...
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    نمایندگان در یافتی های خود را بشدت افزایش داده اند. اما حقوق ها را بسیار کمتر از نرخ تورم زیاد نموده اند. واردات خودرو را کاملا انحصاری کرده اند. در صورتی که باید هر کسی می خواهد خودرو وارد کند بتو اند. اما فقط از کشور های دوست
  • کامران IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    چرا وقتی هنوز مصوبه مجلس درباره واردات خودرو تصویب نشده اعلام میکنند واردات خوردو سال آینده آزاد شده است؟
  • وحید IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    به احتمال زیاد دستتان با مافیای خودروسازی در یک کاسه ست
  • رهام حسامی- IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    فکر کردید ایران خودرو و سایپا میگذارند حتی یک خودرو وارد کشور شود .این تلوزیون هنوز تصویب نشده برنامه میزاره سال اینده ما خودرو واد میکنیم .و میاد میتینگ میکنه .باید متولی خودرو سازان سپاه باشه تا هم واردات کند و هم خودروی با کیفیت تولید کند .
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    حیف شد من میخواستم ازدواج بکنم دو تا فرزند بیاد دنیا تا معافیت سربازی بگیرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس