امیرعبداللهیان خطاب به همتای اوکراینی: از هرگونه تلاش سیاسی برای حل و فصل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم - کراپ‌شده

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی گفت از هرگونه تلاش سیاسی برای حل و فصل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «دمیتریو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین امشب (دوشنبه) ۲۳ اسفند ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

دو وزیر خارجه در این گفت‌وگو در مورد بحران اوکراین، لزوم حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ارسال کمک‌های بشر دوستانه و موضوعات دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گفتنی است پیش از جنگ در اوکراین (۲۸ بهمن ماه) نیز وزرای خارجه دو کشور تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی آمادگی ایران را برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز بحران اعلام و ابراز امیدواری کرد که وضعیت جاری از طریق گفت‌وگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشورهای ثالث حل و فصل شود.

*  از هر تلاش سیاسی برای حل و فصل این بحران حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی امروز با همتای اوکراینی ضمن تبیین موضع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توجه به راه حل سیاسی و گفت‌وگوی دیپلماتیک، نشست اخیر وزرای خارجه اوکراین و روسیه را در ترکیه مهم خواند و بر اهمیت تداوم و تقویت مسیر سیاسی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به ریشه بحران اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر تلاش سیاسی برای حل و فصل این بحران حمایت می‌کند. ما بدون اتخاذ رویکرد دوگانه مخالف جنگ در اوکراین، افغانستان ، یمن و … هستیم.

* درخواست از دولت اوکراین برای کمک به خروج خانواده چهار نفره ایرانی گرفتار در مناطق درگیری

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به ارسال کمک‌های انساندوستانه از سوی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پناهجویان اوکراینی در مرز لهستان خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با وزیر خارجه لهستان در حال هماهنگی برای استقرار تیم پزشکی هلال احمر در مرز مشترک اوکراین و لهستان به منظور کمک به پناهجویان است.

امیرعبدالهیان همچنین خواستار کمک دولت اوکراین به یک خانواده چهار نفره ایرانی گرفتار در مناطق درگیری برای خروج از این منطقه ناامن شد. 

وزیر امور خارجه کشورمان ۲۰ اسفند ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان با اشاره به ارسال یک فروند هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی و اعلام آمادگی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به آوارگان اوکراین اظهار داشت: تیم‌های امدادی ایران با هماهنگی صلیب سرخ جهانی آماده هرگونه همکاری و ارائه کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان در لهستان هستند.

*  درخواست حمایت سیاسی ایران برای توقف جنگ 

دمیتریو کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز ضمن قدردانی از موضع ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه از سوی جمهوری اسلامی ایران به مرز مشترک اوکراین و لهستان برای کمک به پناهجویان این کشور تأکید کرد: دولت اوکراین حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک از جمله اماکن متعلق به جمهوری اسلامی ایران به عمل خواهد آورد.

وی همچنین ضمن تاکید بر موضع کشورش مبنی بر این‌که اوکراین خواستار توقف جنگ و درگیری است، با اشاره به گفت‌وگوی اخیرش با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تداوم گفت‌وگو ها را برای خاتمه بحران ضروری خواند و ضمن قدردانی از موضع ایران در مخالفت با جنگ، خواستار حمایت سیاسی ایران برای توقف جنگ شد.

به گزارش مشرق، «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین پیش از این در توئیتی از این گفت‌وگوی تلفنی خبر داد و نوشت: «ایران مخالف جنگ در اوکراین است و از راه حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند. من خواستم پیام من در مسکو منتقل شود: روسیه باید بمباران غیرنظامیان را متوقف کند به آتش‌بس متعهد شود و از اوکراین خارج شود.»

لازم به ذکر است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه قرار است فردا (سه‌شنبه) در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار کند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این سفر گفت: آقای امیرعبداللهیان عازم مسکو است و در خصوص دو سه موضوع مشخص دوجانبه با محوریت تحولات در وین رایزنی‌هایی را با همتای خودش داشته باشد، یکی از موضوعات که در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، کمکی است که ایران می‌تواند برای تحولات در اوکراین صورت دهد و همه باید مسؤولانه کمک کنند که این جنگ به مناطق دیگر سرریز نکند. اوراسیا تحمل جنگ‌های گسترش یافته بیشتری را ندارد. (اینجا بخوانید)

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند ماه درباره تحولات اوکراین در توئیتی نوشته بود: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: از راه حل سیاسی در اوکراین و ابتکار سیاسی برای توقف جنگ و  تمرکز بر راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم و آماده هرگونه کمکی برای پیشبرد این روند هستیم.امیرعبداللهیان اخیرا در گفت‌وگوی تلفنی همتای ایرلندی گفت که جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست و یادآور شد: البته نباید از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی گری در منطقه غافل بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    13 0
    احسنت به موضع عقلانی، منطقی و انقلابی وزیر عزیز خارجه
  • DE ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است./ بسیار عالی ولی حیف که نگفتی جان کریه قول داده جنگ را به صلح بکشاند فقط شما در چرنوبیل با بیل بیل بیل باز بتن بریزید رضایتش پا من. به جان جان کریه . بتن مشکل گشاد است
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    خوبه
  • ایرانی IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    خب اون از فرمایشات حضرت آقا اینم از وزیر خارجه و دولت مواضع کاملا مشخص هست. حالا من متوجه اینکه یک عده توپای پوتین دستشونه هی میمالن؟! این جنگ به ما ربطی نداره (همانطور که در 8 سال دفاع مقدس هیچ احدی ککش نگزید و تا میتونست به رژیم بعث صلاح دادن از جمله بعضیا ...) و ما از صلح حمایت می کنیم.
  • IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    خواهشا واسه اوکراین و زلنسکی جهود کمک بشر دوستانه نفرسید بدید یمن ثواب داره
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    با توجه به مشی صلح طلبی ایرانیان و تحمل سختی هات یک جنگ طولانی تحمیلی بر ایران، شایسته است ایران با توجه به رابطه خوب با دو کشور اوکراین و روسیه تمام تلاش خود را در مجاب کردن دو کشور برای آتش بس و صلح دائم به کار گیرد.
  • عدی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    لطفا در کمکهای انسان دوستانه به اوکراین از اروپا جلو نزنید درقضیه سهم بندی کمک به افغانستان ایران اول از همه تمام سهمش را پرداخت کرد اما آماج تبلیغات سوء همین اروپاییهای بی همه چیز بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس