دل‌تکانی را فراموش نکن

هر سال نزدیک عید که می‌شود، تب و تاب عجیبی بین مردم راه می‌افتد و حال و هوای جامعه به سمت یک فضای تازه و شروعی جدید می‌رود

به گزارش مشرق، هر سال نزدیک عید که می‌شود، تب و تاب عجیبی بین مردم راه می‌افتد و حال و هوای جامعه به سمت یک فضای تازه و شروعی جدید می‌رود.

بیشتر خانم‌ها عمیقاً در این فکر فرو می‌روند که چه‌ها کنیم تا تغییرات اساسی در منزل بدهیم و چه کار کنیم تا خانه از این یکنواختی دربیاید؟ مبل را عوض کنیم، پرده را عوض کنیم، فرش‌ها را و هزاران فکر جور واجور که می‌آید و می‌رود.

در همین حوالی نزدیک عید همسر محترم به چه فکر می‌کند؟ دوباره عید شد و من باید هزینه تغییر مبلمان را جور کنم، پرده‌ها هم هست، فرش هم باید رنگش متناسب باشد.‌ای بابا! غر و لندهای خانم در مورد خانم تکانی را کجای دلم بگذارم؟ و کلی سؤال و افکار مغشوش دیگر که ذهن او را درگیر می‌کند، اما می‌توان ماجرا را طور دیگری رقم زد...

همسرم! تو را درک می‌کنم

بیاییم با هم در این مطلب صحنه‌ای زیبا را رقم بزنیم. خانم می‌گوید نزدیک عید است باید به این فکر کنم که چه می‌تواند حال خانواده و همسرم را خوب کند. خدا را شکر این قدر در طول ۱۲ ماه قبل برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته و هر روز به یک گوشه خانه رسیدگی کرده‌ام که حالا دیگر نیاز به خانه تکانی کلی ندارم.

فقط باید به یکسری ریزه‌کاری‌های خانه برسم. همسر مهربانم! تو را درک می‌کنم. با وجود شرایط اقتصادی فعلی، امسال نیاز به تعویض مبل نداریم و هنوز نو مانده است. در شرایط کرونایی، امسال چندان مهمانی هم نداشتیم که از مبل‌ها استفاده شده باشد. امسال می‌خواهم به جای خانه تکانی منزل، شروع به خانه تکانی دل کنم.

آغاز سال نو با مهربانی

می‌توانی یک کاغذ برداری و تمام خوبی‌های همسرت را بنویسی. در مقابل آن هم به خودت بگویی و بنویسی اگر همسرم اینگونه نبود اوضاعمان الان چگونه بود؟ خوبی‌های پدر و مادرت را بنویسی و هر کسی را که نزدیک‌ترین به توست و ذره‌ای کدورت در دل از او داری. حالا تمام اتفاقاتی که باعث ناراحتی تو از او شده را لحظه‌ای به ذهن بیاور و به این فکر کن که شاید همگی یک قضاوت بی‌اساس بوده است.

پس همه آن‌ها را از ذهن خود پاک و سال جدید را با ذهنی خالی از قضاوت‌ها شروع کن. به خودت بگو امسال قبل از عید زمان بخشیدن فلان رفتار همسرم یا برادرم یا خواهرم یا دوستم بود. اصلاً برای حال خوب خودم گذشت خواهم کرد و همه را خواهم بخشید. چقدر زیباست که سال نو خود را از مهربانی با همنوع خود آغاز کنی و از هیچ احدالناسی دلخوری نداشته باشی.

ترجیح آرامش همسر به تغییر دکور

می‌توانی کاغذی که در آن تمام خصوصیات خوب همسرت را نوشته‌ای در لحظه تحویل سال به او بدهی و از او بابت بودنش در کنارت و ساختن این حس خوب تشکر کنی. امسال عید خود را با یک تغییر آغاز کن. به خودت بگو بهترین زمان برای اینکه بتوانم حال یکی را خوب کنم، همین حالاست و چه کسی بهتر از همسرم. در دعای عید از خداوند کمک می‌خواهیم‌ای خدایی که دل‌ها در دست توست، حول حالنا الی احسن الحال... خب مگر نه این است که تو هم خلیفه الهی در زمین هستی و می‌توانی حالی را به بهترین آن تغییر دهی.

قطعاً آرامش همسرت را به تغییر دکوراسیون ترجیح خواهی داد. در کنار او بنشین و به مرد زحمتکش زندگی‌ات این خبر خوب را برسان که امسال به خاطر آرامش شما خرید عید کمتری خواهیم داشت. به او بگو که در عوض با حال خوب، هر روزمان را عید می‌کنیم. اصلاً چه کسی گفته است بدون خرید کردن عیدمان عید و سالمان نو نمی‌شود.

خرید خوب است، اما به اندازه و ضرورتش و اگر نیاز نداشتیم اصلاً خرید هم نمی‌کنیم و با آنچه داریم خوش خواهیم بود. زیاده‌روی و اسراف فقط حالمان را بدتر می‌کند و برکت را از زندگی‌مان می‌برد.

خریدار حال خوب دیگران باشیم‌

می‌توانیم یک قرار دیگر هم بگذاریم و آن اینکه حال خوب دیگران را خریدار باشیم. کودک واکسی سر کوچه شاید خودش کفش نداشته باشد. با هدیه یک کفش، لبخند را به او ببخشیم. شاگرد بقال محل شاید هزینه خرید آجیل عیدی را نداشته باشد.

سر سفره نوروزی، یک ظرف آجیل دل او و بچه‌هایش را شاد خواهد کرد و ثوابش به تو می‌رسد. باید امسال قبل از هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، به این فکر کنیم که این کار چقدر می‌تواند در بهبود حال خودم، همسرم، فرزندانم و اطرافیانم فایده داشته باشد؟

برای این فایده باید تلاش کنیم. پس بیاییم حال خوب همه برایمان مهم باشد. با هم قرار بگذاریم امسال فلان وسیله منزل را عوض نخواهم کرد، اما در عوض علت حال خوب چند نفر خواهم شد. با پول آن، یک کیلو گوشت به دستفروش سر خیابان هدیه می‌دهم. با کمک به خیریه‌ها، قدمی برای حل مشکل چند نفر برخواهم داشت.

پیام محبت با عیدی‌های کوچک

بچه که بودیم چقدر عیدی‌های کوچک مادربزرگ و پدربزرگ، حالمان را خوب می‌کرد. چون هیچ پولی نداشتیم، حتی کمش هم برایمان زیاد بود و ارزشمند. تازه این قدر با مهر و محبت بود که برایمان کم بودنش هم مهم نبود. مهم این بود که آن‌ها به فکر ما بودند که به ما عیدی دادند. با این کارشان پیام دوست داشتن‌شان را به ما می‌رساندند.

حالا هم همه ما می‌توانیم با همین عیدی‌های کوچک، حال هم را خوب کنیم. باور کنید نیاز به انجام کارهای بزرگ هم نیست. فقط و فقط کافی است یک لبخند کوچک روی لب دیگری بنشیند. کمی تأمل کنید در این مهم که قطره قطره کنار هم جمع می‌شود تا دریایی شود.

مشکل ما انسان‌ها این است که فکر می‌کنیم باید کارهایمان خیلی بزرگ و چشم‌پرکن باشد تا اثرگذار باشد، اما برعکس، گاهی کارهای کوچک اثرهای بزرگ‌تری خواهند داشت. به شرط اینکه مداوم باشند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس