کد خبر 1352085
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
فشار ابوظبی و تل‌آویو به واشنگتن در ارتباط با برجام

طبق گزارش شبکه آمریکایی «بلومبرگ»، امارات و رژیم صهیونیستی در حال لابی‌ با آمریکا برای تدوین استراتژی امنیتی منطقه‌ای در صورت احیای برجام هستند.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی در حال لابی‌گری با ایالات متحده برای تدوین استراتژی امنیتی برای  منطقه غرب آسیا در صورت احیای برجام هستند که به ادعای این گزارش، جنگ در اوکراین و افزایش قیمت نفت، اهرمی برای به دست آوردن تضمین‌هایی به آن‌ها داده که در سال ۲۰۱۵ نتوانستند دریافت کنند.  

بلومبرگ به نقل از پنج فرد مطلع با موضوع که به دلیل خصوصی بودن بحث‌ها نخواستند نامشان فاش شود، افزود ابوظبی و تل‌آویو خواستار رویکردی منسجم هستند که شامل تقویت دفاع موشکی و اشتراک اطلاعات است.

طبق این گزارش، سه نفر از این افراد گفتند که اسرائیل و امارات به طور جداگانه با مقامات دولت بایدن تماس گرفته‌اند، اما در میانه نگرانی از این که ایران از درآمدهای نفتی که در نتیجه توافق به آن دسترسی پیدا می‌کند، برای انتقال وجوه بیشتر به «گروه‌های نیابتی مسلح در سراسر خاورمیانه» استفاده کند، با یکدیگر هماهنگی می‌کنند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر گفت که ایالات متحده متعهد به منطقه‌ای است که شرکای آن در برابر «تجاوز خارجی» در امان هستند و با آن‌ها برای مقابله با تهدیدات ایران همکاری می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که بحث‌های مداومی در مورد چشم‌انداز تهدید وجود دارد. اما طبق این گزارش، مقام‌های مورد استناد، تعهد ایالات متحده به یک طرح خاص یا جدید را تایید نکردند.

اخیراً روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داده بود که رهبران عربستان و امارات از برقراری تماس تلفنی با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای گفت‌وگو در مورد بحران اوکراین و بحران قیمت نفت خودداری کردند.

این روزنامه به نقل از منابع خود نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درخواست‌های مکرر برای برقراری ارتباط با بایدن را که در تلاش برای بسیج حمایت بین‌المللی در مورد اوکراین و مهار افزایش قیمت نفت است، رد کرد. طبق این گزارش، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی هم در هفته‌های اخیر درخواست‌های آمریکا برای صحبت با بایدن را رد کرد.

خبرگزاری فرانسه هم اخیراً در گزارشی نوشت: جنگ اوکراین و روسیه در حالی شکاف روابط عربستان سعودی و امارات با آمریکا را نمایان ساخته که تا گذشته نه‌ چندان دور وجود چنین اختلافی بعید به نظر می‌رسید.

پس از خودداری سران ریاض و ابوظبی از پاسخ به تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و عدم حمایت کامل از واشنگتن در بحران اوکراین، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که عربستان سعودی و امارات در حال معامله با واشنگتن هستند.

روزنامه «الاخبار» روز شنبه در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت: کشورهای حاشیه خلیج [فارس] به‌ویژه عربستان سعودی و امارات که به علت کاهش حمایت‌های آمریکا نگران امنیت ملی‌شان هستند، در جنگ اوکراین به خود آمده‌اند و برای اولین بار این جرأت را به خود داده‌اند و درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت و ایستادن در کنار این کشور در جنگ [اوکراین] را رد کرده‌اند. آن‌ها همچنین روابط خود با آمریکا را در معرض یک محک قرار داده‌اند؛ آزمونی که واشنگتن باید طی آن جدیت خود را در محافظت از از این دو کشور و به‌ طور مشخص افزایش حمایت‌ از آن‌ها در جنگ یمن اثبات کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    3 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    2 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    4 0
    این ها خوب میدونن ، گذشت زمان بنفع شان نیست . و بیشتر و بهتر بدانند چیز اضافه گیرشان نمی آید ، یک ملت پشت تیم مذاکره کننده و درخواست های بحق و بدون موئی کمتر ایستاده است
  • ش. AE ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    مثل سگ ترسیدن آخ که بنازم سپاه ایران رو مثل ذوالفقار حیدر کرار عدالت رو اجرا کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس