کد خبر 1351600
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: گفتگوهای وین متوقف شده است. به نظر می‌رسد اشاره طرف‌های دخیل در گفتگوها به نقش «عوامل خارجی» در توقف مذاکرات، تبعات نبرد اوکراین و درخواست روسیه برای تضمین روابط تجاری‌اش با ایران پس از احیای برجام است.

 تحریم روسیه موجب افزایش قیمت نفت شده است. ایالات متحده حاضر شده با ونزوئلا برای افزایش تولید به گفتگو بپردازد. عربستان و امارات به دلیل تمایل کاخ سفید به پایان جنگ یمن و هم حفظ روابط مساعد با کرملین، حاضر به گفتگو با آمریکا در این زمینه نشده‌اند.

 اینکه آمریکا برای کاهش قیمت نفت، مشتاق توافق با ایران باشد محل تردید است. اخبار منتشر شده در خصوص مخالفت آمریکا با خروج سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی» وزارت خارجه، اختلاف‌نظرها بر سر تضمین معتبر درباره سرمایه‌گذاری خارجی و هم‌چنین انتشار ادعای توقیف نفت‌کش‌های ایرانی توسط آمریکا، می‌تواند نشانه‌هایی بر این گزاره باشد.

 اقدام روسیه در ارائه درخواست تضمین، وقفه‌ای جدی در مذاکرات انداخت و به نظر می‌رسد این خواسته روسیه سبب شد ایالات متحده نیز از فرصت پیش‌آمده برای مقابله با درخواست‌های ایران سوءاستفاده کند. در حالی که سعی می‌کنند در رسانه‌ها و گفتگوها عمدتاً بر اقدام روسیه تمرکز کنند.

 در فرصت پیش‌آمده، تأکید ایران بر مطالبات خود در قبال آمریکا نشان خواهد داد ایران به توافق خوب خواهد اندیشید و به هر قیمتی تن به توافق نخواهد داد. علاوه بر اینکه موضع ایران درباره درخواست روسیه باید حفظ روابط متوازن باشد. همچنین درخواست مسکو باید مسأله غرب قلمداد شود که باید کشورهای غربی برای حل آن بکوشند.

 ایران باید با تداوم پیشرفت و توسعه برنامه هسته‌ای، ارزش و ضرورت توافق را برای دیگر طرف‌ها افزایش دهد. هم‌چنین با پاسخ متقابل و متوازن به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه که منجر به شهادت دو ایرانی شد، نشان دهد که مذاکرات ارتباطی به سیاست‌های منطقه‌ای ایران ندارد و این سیاست‌ها مستقل از ملاحظات بازیگران غربی و شرقی به پیش می‌رود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    2 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس