آذرتاج: پس از دیدار علی اف و رئیسی صفحه جدیدی در روابط دو کشور گشوده شد

خبرگزاری رسمی آذرتاج در گزارشی به روابط دو کشور آذربایجان و ایران اشاره کرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان ( آذرتاج ) در گزارش مبسوطی درخصوص روابط دو کشور همسایه آذربایجان و ایران، آن را ارتقاء در سطح مشارکت راهبردی توصیف کرد.

در مشروح این گزارش به شرح زیر آمده است:

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان: مردم ما مردمانی برادر هستند. ما قرن‌ها در کنار هم  زندگی کرده‌ایم. روابط نیز بسیار گسترده است. مردم ما با تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک متحد شده‌اند. این مبنای بسیار مهمی برای گسترش روابط است. ما تاریخ مدرن روابط دوجانبه را بر این اساس می‌نویسیم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران: روابط جمهوری آذربایجان و ایران تنها روابط همسایگی نیست، روابط قلبی ماست، قلب مردم دو کشور با هم می‌تپد.

این دیدگاه‌های سران کشورها موید آن است که روابط آذربایجان و ایران ریشه‌های تاریخی عمیقی دارد. مردم دو کشور قرن‌ها در کنار هم زندگی کرده‌اند. پیوندهای اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی مردم آذربایجان و ایران را در طول تاریخ متحد کرده است.

پس از برقراری استقلال آذربایجان، ایران ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ استقلال آذربایجان را به رسمیت شناخت. در دوران معاصر پایه همکاری بین دو کشور مستقل توسط حیدر علی اف رهبر ملی آذربایجان گذاشته شد.

پس از روی کار آمدن رهبر بزرگ حیدر علی اف در آذربایجان در سال ۱۹۹۳، سیاست همسایگی و همکاری با ایران در پیش گرفته شد که روابط را عادی کرد و آن را به مرحله توسعه رساند. حیدر علی اف در سفر خود به ایران در اوت ۱۹۹۲، زمانی که ریاست مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان را بر عهده داشت، با آیت الله سید علی خامنه ای رهبر عالی و دیگر مقامات ایران گفت وگو کرد. در این سفر موافقت نامه‌هایی در زمینه کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خودمختار نخجوان در زمینه‌های مختلف و همکاری بین طرفین به امضا رسید.

امروزه روابط تاریخی و فرهنگی ما بر اساس احترام و دوستی متقابل در قالب دوجانبه، در سطح منطقه و در سازمان‌های بین المللی در حال توسعه است. اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور عامل اصلی توسعه روابط فیمابین می‌باشد.

در جریان سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به ایران در ۹ آوریل ۲۰۱۴، طرفین یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ورزش و جوانان، تفاهم نامه همکاری در مدیریت اضطراری، یادداشت تفاهم در مورد هواشناسی و موارد مرتبط را امضاء کردند. توافقنامه ساخت و بهره برداری از نیروگاه های برق آبی اردوباد و مارازاد امضا شد.

همچنین در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۶، دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری اسلامی ایران توافقنامه  ادامه ساخت، بهره برداری منابع انرژی و آب نیروگاه های برق آبی خداآفرین و قیز قلعه سی بر روی رودخانه ارس را امضاء کردند. بر اساس این توافقنامه ۵۰ درصد از سهام هر دو سد خداآفرین و قیز قلعه سی متعلق به آذربایجان و ۵۰ درصد دیگر متعلق به ایران است.

میان  جمهوری آذربایجان و ایران ۷۶۵ کیلومتر مرز وجود دارد که امکان تعمیق روابط را فراهم می کند. از این نظر همکاری در حوزه حمل و نقل می‌تواند نمونه‌ای برای سایر کشورها باشد. بنابراین، هر دو کشور در اجرای پروژه‌ای با اهمیت بین المللی مانند کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب همکاری می‌کنند.

بزرگراه‌ها و راه آهن‌های ورودی به این کریدور اتصال آسیا و اروپا، از آذربایجان و ایران می‌گذرد. این امر پتانسیل ترانزیتی و نقش ایران و آذربایجان را در حمل و نقل بین المللی کالا افزایش می‌دهد. کالاهای جنوب شرق آسیا و کشورهای حوزه خلیج فارس وارده به بندر چابهار ایران در دریای عمان و بندرعباس در خلیج فارس از طریق آذربایجان حمل می‌شود. همکاری باکو و تهران در این زمینه تصادفی نیست.

کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب بیش از ۴۰ کشور را با جمعیتی حدود ۸۰۰ میلیون نفر اروپا و آسیای جنوب شرقی با جمعیت بیش از ۲ میلیارد نفر به هم متصل می‌کند. ایجاد خطوط حمل و نقل بین این بازارهای بزرگ از طریق آذربایجان و ایران، مرحله جدیدی در توسعه اقتصادی هر دو کشور است.

به گفته کارشناسان بین المللی، گردش تجاری بین آسیا و اروپا در ۱۰ سال آینده از ۲۰۰۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. این مقادیر زیاد محموله با میلیاردها تن اندازه گیری خواهد شد. اگر ۱۵ درصد از محموله‌های حمل شده بین دو قاره از طریق این کریدور حمل شود، آذربایجان و ایران سالانه ۲.۵ میلیارد دلار یا ۳ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی دریافت خواهند کرد.

بخش قزوین - رشت خط ریلی قزوین - رشت - آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) که اساس کریدور را تشکیل می‌دهد، مدتی پیش راه‌اندازی شده است. کار در قسمت رشت - آستارا در حال انجام است.

از ترمینال آستارا تا مرز ایران به طول ۸.۳ کیلومتر خط آهن تک خط و پل ریلی بر روی رودخانه آستارا احداث شده است. همزمان ساخت ترمینال راه آهن و پایانه‌های بار در مساحتی ۳۵ هکتار در آستارا (ایران) در حال انجام است. اگرچه در دو سال اخیر مرزهای بین کشورهای جهان به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ بسته شده است، اما مرزهای جمهوری آذربایجان و ایران بسته نشده و حمل و نقل بار ادامه داشته است.

صفحه جدیدی در روابط دو کشور پس از دیدار الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در عشق آباد در نوامبر سال گذشته گشوده شد.

در این نشست موضوعات تشکیل کریدور شمال - جنوب و زنگزور از خاک ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین روز "توافقنامه تعیین شرایط ترانزیت گاز طبیعی از خاک جمهوری اسلامی ایران" امضاء شد. بر اساس این سند، آذربایجان از ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان از طریق ایران دریافت می‌کند.

تصادفی نیست که در نتیجه آن نشست، در ۱۱ مارس سال جاری، جمهوری آذربایجان و ایران یادداشت تفاهمی در مورد ایجاد خطوط ارتباطی جدید بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان (NAR) از طریق ایران ، امضا کردند. بر اساس این سند، در مجموع چهار پل بر روی رودخانه ارس شامل دو پل جاده ای و  (دارای گذرگاه عابر پیاده) و دو پل ریلی و زیرساخت‌های ارتباطی و تامین انرژی احداث می‌شود.

روابط نزدیک تاریخی آذربایجان و ایران در حوزه فرهنگی و انسانی در حوزه اطلاع رسانی نیز مشاهده می‌شود. همکاری خبرگزاری‌های رسمی آذرتاج و ایرنا نقش مهمی در همکاری در این زمینه ایفا می‌کنند. توافقنامه همکاری بین آذرتاج و ایرنا در ۵ آوریل ۲۰۱۱  در باکو امضاء شد. امضای این توافقنامه یک مبنای حقوقی محکم برای همکاری نزدیک بین دو رسانه برجسته کشورهای دوست ایجاد کرد.

خبرگزاری های ملی دو کشور در قالب نهادهای بین المللی رسانه‌ای نیز همکاری نزدیک دارند. یکی از این سازمان‌ها، سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (OANA) است. چهل و سومین نشست کمیته اجرایی OANA در سپتامبر ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از ریاست AZERTAC بر سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در تهران برگزار شد. در این نشست که در ایران برگزار شد، مسائل مربوط به حمایت اطلاعاتی برای توسعه روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تا به امروز بیش از ۱۵۰ سند بین دو کشور امضاء شده است، ۲۴ همایش و نشست تجاری برگزار شده است. حجم تجارت از مرز ۵۰۰ میلیون دلار گذشت. اعتماد متقابل انگیزه مثبتی به همکاری در زمینه سرمایه گذاری داده است. کارآفرینان ایرانی ۳.۵ میلیارد دلار در کشورمان سرمایه گذاری کرده اند.

در حال حاضر ۱۶۱۴ شرکت ایرانی در آذربایجان در صنعت، ساختمان، خدمات، تجارت، حمل و نقل، کشاورزی و سایر زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. بهره برداری موفقیت آمیز کارخانه خودروسازی خزر در منطقه صنعتی نفتچالا نمونه بارز مشارکت سرمایه گذاری مثمر ثمر است و زمینه مساعدی را برای اجرای طرح‌های جدید ایجاد می‌کند.

تعداد گردشگرانی که از ایران به آذربایجان سفر می‌کنند چندین برابر شده است. با توجه به تعداد اتباع خارجی که از طریق "آسان ویزا" ویزا دریافت می‌کنند، اتباع ایرانی پیشتاز هستند. از اول دسامبر ۲۰۱۹، روادید شهروندان ایرانی که به جمهوری خودمختار نخجوان سفر می‌کنند،  لغو شد.

ارتش سرافراز آذربایجان در طول جنگ ۴۴ روزه مناطق مرزی با ایران را نیز از اشغال ارمنستان آزاد کرد که فرصت‌هایی برای گسترش روابط دو کشور ایجاد کرد. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در دیدار از منطقه مرزی آزاد شده، مرز آذربایجان و ایران را مرز دوستی و برادری خواند. قرار شد تعدادی از شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ مشارکت کنند.

با توجه به همه این موارد ذکر شده می‌توان گفت روابط ایران و آذربایجان مبتنی بر اعتماد متقابل، احترام و صمیمیت است. همه اینها بیانگر آن است که همکاری بین دو کشور همسایه و دوست تعمیق خواهد یافت و به سطح مشارکت راهبردی خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • UA ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    7 3
    علیف به مادرش ایران خیانت کرده است.
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      5 1
      داشاق علی اف بیجا کرده است.
  • UA ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 5
    پنیر مجانی فقط در تله موش پیدا میشه----چرا باکو ساده به قرباغ2 رسید؟-----عثمانی، النصره را در باکو ساکن کرد.‌بعد یک نسل قوم سنی وهابی شیعه کش النصره در باکو تولیدمثل میکند و در باکو ادعای شراکت در سرزمین باکو را دارد._____ مردم بادکوبه فزیب خوردید.
    • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      3 1
      امیدارم مشکلات حل بشه جهان درگیر مشکلات هستش
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    14 30
    استان باکو
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      7 45
      نمیدونم این کرده چرا انقدر ناراحته. استان اربیل که بیشتر برازنده تره
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      4 1
      بهتره بگی پایگاه اسراییل
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    14 77
    ما ترک های ایران خودمون یکپا کشورگیر هستیم و کشور بزرگ میکنیم. از الب ارسلانش بیر تا بفیه مون. اونوقت این علیف عقب افتاده میخواد ما کشمر کوچیک کنیم.
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    17 6
    اگر جتاب امیرعبدالهیان در دیدار بعدی با علیف یکدونه محکم نزد تو گوش علیف
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    44 4
    اگر جناب امیرعبدالهیان در دیدار بعدی با علیف یکدونه محکم نزد تو گوش علیف، مجلس باید ایشان رو استیضاح بکنه
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    13 2
    برخی در ایران حتی مردانگی آغامحمدخان قاجار رو هم در دفاع از وطنشون ایران ندارند
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 8
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان،___________ "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود." (ایران با فارس فرق دارد)
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    18 2
    همین چند سال پیش بود که ایران کشور بزرگ و پهناور داعش رو فتح کرد. باکو که مثل شوکولات میمونه
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    13 2
    من ترک زبانم و زبان ترکی را دوست دارم ولی اگر لازم شود زیانم را از بیخ قطع میکنم از آن خنجری میسازم و بر سینه هرکسی که‌به خاک مادرم ایران نگاه چب بکند فرو میکنم. TR5 1
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      7 1
      شما آذری زبانی نه ترک زبان ......دقت کن.........شما ترکیه بری میتونی با ترک ها حرف بزنی ؟ قطعا نمیتونی. اما اگر بری جمهوری آذربایجان راحت میتونی باهاشون حرف بزنی. چرا ؟ چون قبلا جزء ایران بوده و زبان آنها مثل شما آذری است .
    • پاپک آذری IRAN IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      11 1
      درود بر شما ، ساقول منیم قردشیم ، من هم آذری و ترک زبان از خطه آذربایجان ایران عزیز هستم اولویت اول و آخر من کشورم سرزمینم ایران عزیز بوده هست و خواهد بود ، دشمنان میهنم ایران با هر زبانی سخن بگویند برای من دشمن هستند ، زنده باد ایران یاشاسین ایران ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز پاینده ایران بزرگ و مقتدر
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    20 2
    باید باکو و آنکارا را از نژادپرستی و یهو.د آزاد کنیم و به اسلام بازگردانیم.
    • آذری iran IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      7 0
      متاسفانه رجب اردوغان یهودی الهام علیف اوف رو برده یهود و اسرائیل کرد یاشاسین ایران
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    10 3
    در جنگ قرباق، از سربازان آذری از پشت تیر خورده اند. وسط جنگ با ارمنی ها همان تروریست هایی که ترکیه به آذربایجان آورد هروقت فرصت پیدا میکردند چندتا هم آذری شیعه میکشتند تا به بهشتشان بروند.
  • سید فروزان CH ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    13 1
    مرگ بر علی پف
  • کریم IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 2
    چرا باید به غاصبین بخشی از سرزمین وجودیمون ایران باج بدهیم
  • BE ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    12 2
    درود بر سید ابراهیم رئیسی
  • پسر IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    5 1
    قرنها در کنار هم منظورش اینه که اول کشور جعلی اذربایجان برای ایران بود
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    23 2
    علی اف! ما برای شما می مانیم نه اسرائیل! اینو بفهم!
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    20 4
    علی اف هم از توبره میخوره هم از آخور! هم روابط تجاری گسترده با ایرانو میخواد هم آغوشش بازه برای صهیونیستها!
    • دیده بان IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      11 1
      خدابیامرز باباشم همینجوری بود. توی دفترش دوتا نقشه داشت. یکی آذربیایجانِ ایران، یکی آذربایجان بزرگ. بستگی داشت کی بره توی دفترش تا کدوم نقشه را بذاره رو دیوار.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    9 2
    اذربایجان و علی اف بدجور مغرور شدن توهم زدن
  • ساسان IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 0
    اگر باکو کمترین ارزشی برای ایران قایل باشد ؟؟؟؟؟ همیشه سر در آخور ترکیه و اسراییل دارد ،ترکها یک دهم ایران در باکو سرمایه گذاری نمی کند فقط محصول نهایی خود را به فروش میرساند ،چرا باکو درخواست نمی کند تا محصول ترکی در باکو مونتاژ و ساخته شود؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 1
    سود و اقتصاد صرفا برای ما ملاک نیست. مسئله اعتقادات کفر امیز شخص حاکم بر باکو است.باید مذهب در باکو ازاد شوند و بگیر و ببند و تخریب مسجد تمام شود. منطقه باکو جزو از تاریخ ما و اسلام بوده و مسلمان تلاش فراوان برای این سرزمین کشیدن،کفار و منافق باید این رو بفهمن. که نمی تونن انجا را بی دین و بی هویت کنن. و مردم ان منطقه رو زیر بار فساد و فحشاء و زور خود ببرن.
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    5 1
    خوبه متوجه شدند و در بند اول سخنان الهام بدان معترف و اشاره شده . که علیرغم تمام بازی های کودکانه ، این وحدت تاریخی و عجین شده بین دو ملت ناگسستنی هست و هیچ حربه ای بر آن کارگر نیست .
  • UA ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    وقتی کشور های فرانژادی مثل ایران و اتحادیه اروپا موشک به فضا میفرستند. ترکیه و باکوی کوتوله ی فکری هنوز بدنبال بحث نژادیِ قرون وسطی است چقدر حقیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس