اوجی:همکاری تنگاتنگ ایران والجزایر در جی‌ئی‌سی‌اف و اوپک ادامه می‌یابد

وزیر نفت گفت: صادرات نفت ایران در سخت‌ترین تحریم‌ها افزایش یافته است؛ بدون آنکه مذاکرات وین تأثیری بر آن داشته باشد یا اینکه ما منتظر نتیجه مذاکرات باشیم.

به گزارش مشرق، در حالی که برخی از رسانه‌ها و صاحبنظران مدعی افزایش صادرات نفت ایران به سبب تخفیف‌های امریکا در فشارهای تحریمی هستند، شواهد نشان می‌دهد که نه تنها اساس تحریم‌های نفتی ایران سست نشده است، بلکه هر روز امریکا این دایره تحریمی را تنگ‌تر می‌کند؛ به‌طوری که وزیر نفت می‌گوید، امریکا در ماه‌های اخیر بارها برای توقف محموله‌های صادراتی تعدی و به نفتکش‌های ایران تعرض کرده است و فشارها علیه صادرات نفت ایران دیگر تنها به تنبیه خریداران محدود نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

اولویت اقدامات وزارت نفت به روایت اوجی

وزیر نفت با اشاره به ناکام ماندن حملات به نفتکش‌های ایران بیان می‌کند: «تلاش برای کاهش صادرات نفت ایران و گرفتن کشتی‌های کشور توسط دشمن در این مدت بارها اتفاق افتاده است. وقتی دشمن دید عاجز است و نمی‌تواند جلوی صادرات و قراردادهایمان را بگیرد، سراغ کشتی‌هایمان رفت.»

بیشتر بخوانید:

ایران می‌تواند در کمتر از دو ماه به حداکثر تولید نفت برسد

جواد اوجی با اشاره به اینکه این تلاش‌ها ناکام مانده است، اذعان می‌کند: «افزایش صادرات نفت در این مدت به‌خاطر تخفیف در تحریم‌ها نبود. به لطف خدا و با اتکا به تمامی ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت، پتانسیل‌ها، روش‌های مختلف قراردادی و شناسایی‌کردن خریداران مختلف، خوشبختانه از همان ماه اول شروع به کار دولت، یعنی از همان شهریوماه، به مرور، هم صادرات نفت‌خام و هم صادرات میعانات گازی‌ را افزایش دادیم. این درحالی بود که هیچ‌گونه تحریمی کم نشد و هیچ تخفیفی هم در تحریم‌ها داده نشد. همان تحریم‌های سفت و سخت پابرجا است و حتی بدتر هم شده است.»

حملات متعدد به نفتکش‌های ایران

وزیر نفت درخصوص حملاتی که به نفتکش‌های حامل نفت ایران می‌شود، توضیح می‌دهد: «اگر یادتان باشد، در دریای عمان سراغ کشتی‌های ما آمدند که برادران‌مان در نیروهای مسلح بخصوص نیروی دریایی سپاه اقدام به آزاد کردن نفتکش ایران کردند. حالا شما یک یا دو مورد را شنیدید، ولی چند مورد مشابه دیگر نیز اتفاق افتاد که خوشبختانه با توان خوبی که نیروهای مسلح داشتند، حملات مهار شدند. در مجموع این حملات نشان می‌دهد که تحریم‌ها کمرنگ نشده است.»

وزیر نفت اظهار می‌کند: «صادرات نفت ایران در سخت‌ترین تحریم‌ها افزایش یافته است؛ بدون آنکه مذاکرات وین تأثیری بر آن داشته باشد یا اینکه ما منتظر نتیجه مذاکرات باشیم. حتی این افزایش صادرات باعث شد که قدرت چانه‌زنی دوستانمان در وین هم اضافه شود. هم‌اکنون هم امریکایی‌ها و هم کشورهایی که ما را تحت تحریم‌های ظالمانه قرار داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که به مرور این تحریم‌ها بی‌اثر می‌شود و قصد آنها مبنی بر کاهش صادرات و رساندن آن به صفر، ممکن نیست. چنین اتفاقی نیفتاده و نمی‌افتد و حتی اکنون با افزایش صادرات نفت ایران دارد برعکس می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «بی‌نتیجه ماندن تلاش دشمن برای صفر کردن صادرات نفت ایران و بازگشت ارز حاصل از صادرات نفت باعث شد که به هر جهت دشمنان ما مأیوس شوند. حضرت آقا هم در یکی از جلسات یکی، دو ماه پیش که با فعالان اقتصادی داشتند، فرمودند که امروز یکی از عبادات بزرگ همین بحث تولید و صادرات نفت و میعانات در این شرایط محدودیت‌های سخت است. خوشبختانه به‌ تبع آن این درآمدها هم به‌طور جد و کامل وصول می‌شود. ‌یعنی به جایی می‌فروشیم که کامل وصول درآمد ارزی‌ داریم و این موضوع کمک بسیار مهمی هم به تأمین منابع ارزی کشور کرده است. صنعت نفت در این مدت تحت فشارهای متعدد و البته بی‌اعتنا به مذاکرات وین بود.»

اوجی می‌گوید که با وجود این شرایط دشوار، در سال ۱۴۰۰، وصول درآمدهای نفت و میعانات، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی و خالص گاز صادراتی ۲.۵ برابر شده و در موضوع گاز این رقم به ۳.۵ تا ۴ برابر رسیده است.

بازار به دنبال نفت ایران و امریکا به دنبال فشار در مذاکرات

مذاکرات وین در حالی ادامه پیدا می‌کند که امریکا هنوز تلاش می‌کند با بازی‌های رسانه‌ای، به جای لغو مؤثر تحریم‌ها، زیاده‌خواهی و درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه به وقت محلی امریکا مدعی شد که ایالات متحده محموله‌های ۲ نفتکش مظنون به انتقال نفت ایران را توقیف کرده است. این رسانه خبری امریکایی مدعی شده که پیشتر نیز امریکا محموله‌های نفتکش ایران را توقیف کرده است.

البته داستان این نفت‌کش‌ها مربوط به ماه‌های اخیر نیست اما رسانه آسوشیتدپرس این را در روزهای گذشته، با هدف تشریح جزییات این توقف نوشته و بیان کرده است: «جزئیات توقیف این محموله‌ها ماه گذشته در یک پرونده فدرال پس از آنکه دو نفتکش تحت مدیریت شرکت‌های یونانی به دستور نهادهای قضایی ایالات متحده بار خود به ارزش ۳۸ میلیون دلار را در باهاماس و هیوستون تخلیه کردند، ثبت شد.»

این ادعای توقیف محموله‌های نفتی ایران در حالی مطرح می‌شود که دولت جو بایدن تلاش می‌کند توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را از سر بگیرد، امری که مستلزم لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران است. با توجه به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تصمیم دولت ایالات متحده برای ممنوعیت واردات نفت روسیه که به معنای حذف روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت از بازارهای غربی است، احیای توافق هسته‌ای با ایران ضرورتی فوری‌تر از قبل می‌نماید.

در همین حال، خبرگزاری ایرنا ادعای آسوشیتدپرس مبنی بر توقیف نفتکش‌های ایران را یک نوع اقدامات ایذایی امریکا و بازی رسانه‌ای برمی‌شمارد.

با وجود این، ادعای رسانه امریکایی نشان دهنده میزان فشار امریکایی‌ها بر صادرات نفت ایران است. صادراتی که در سخت‌ترین شرایط، هر ماه بیشتر از ماه قبل است و برخی از مقامات از جمله معاون وزیر راه می‌گویند که اکنون از ۱.۵ میلیون بشکه در روز نیز عبور کرده است. علت این افزایش صادرات، نه تخفیف تحریمی بلکه تلاش‌ها و بازاریابی‌های مجموعه وزارت نفت برای گسترش بازار، مشتریان و میزان فروش است.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 0
    نظر سنجی؛ +:طرفدار رابطه با غرب -:طرفدار رابطه با شرق
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 0
      رابطه با تمام دنیا بجز استکبار شرق وغرب(حفظ استقلال،اقتداروخودکفایی...)چون نیمی ازایران جوان وتوانایی هرکاری را دارند فقط باید بی عدالتی تبعیض فساد پارتی بازی نجومیبگیری چند شغلگی،انواع سهمیه وامتیازدهی...دلال بازی خودیها....حذف گردد
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 0
      بر اساس استاندارد جدید غربی‌ها در زمینهٔ دموکراسی که اگه کسی از روسیه طرفداری کنه بین شش ماه تا دوسال زندانی داره ( جمهوری چک و...) ، در ایران هم کسی حق نداره از دشمن خونی کشورش دفاع کنه و خواستار رابطه باهاش بشه، پس نظر سنجیت بر اساس استانداردهای جدید دموکراسی جهانی (!) کشکه و قبول نیست!!!! خخخخخخخخ
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 0
    حالا بشکه ای چقدرنفت قاجاق به چینیها و...میفروشیم وچقدر دلالها میخورند وتا برسه برای بیت المال چقدرمیرسه؟
    • US ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      1 0
      هر بشکه نفت میشه نیم کیلو برنج و نیم کیلو چای
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 1
      اونش به تو نیومده، مگه زمان شاه چرتکه مینداختین که یانکی‌ها مسلسل و هواپیما و... دونه ای چند میدادن به ایران و نفتو چند برمی‌داشتن؟؟
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس