کد خبر 1350494
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۲
نکات مهم هنگام استفاده از شوینده‌ها

رئیس اداره تحقیق توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص مسمومیت‌هایی که بر اثر استفاده از مواد شوینده در منزل رخ می‌دهد، هشدار داد.

به گزارش مشرق، وریا رحیمی رئیس اداره تحقیق توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: محصولات شیمیایی و شوینده‌ها، نفت و بنزین و داروها را باید  در ظرف اصلی آن نگهداری کرد.

هیچگاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید چرا که این احتما وجود دارد که کودکان به اشتباهی آن را مصرف کنند که این عمل موجب مسمومیت شدید آنان خواهد شد.

برای دور نگهداشتن داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی  از دسترس کودکان باید این مواد را در ارتفاع بالا، در کمد مجهز به قفل نگهداری کرد و  قبل از دور انداختن ظرف حاوی مواد شیمیایی و شوینده ، آن را با آب شست. ‏

 از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی و همچنین شعله آتش باید خودداری کرد؛ الکل و بسیاری از ترکیبات ضدعفونی کننده قابلیت اشتعال دارند. ‏

 از ‏نگهداری محصولاتی همچون الکل، ضدیخ، شیشه‌پاک‌کن، بنزین، نفت، سموم علف‌کش، سموم حشره‌کش و ‏کودهای باغبانی، ترکیبات لوله بازکن، جرم گیر و لکه بر در کمدهای بدون قفل در پارکینگ و حیاط منزل باید  پرهیز کرد.
‏ ‏
‏در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده پنجره‌ها را باز و در صورت بسته بودن محیط هواکش را روشن کنید تا  به گردش هوا  در محیط  کمک شود. 

پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله‌بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به‌هیچ‌عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چراکه گازهای تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است.

در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با ید با مقادیر فراوان آب شستشو داد و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کرد.

  هرگز بیماری که مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها را بلعیده  وادار به استفراغ نکنید و به سرعت با  شماره ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم (۱۹۰ )تماس بگیرید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس