کد خبر 1350441
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
همدستی آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز

منابع آگاه از تحرکات شدید آمریکایی - فرانسوی در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز در چارچوب سیاست یافتن جایگزین‌ هرچند موقت برای گاز روسیه، خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، در سایه بحران اوکراین، ایالات متحده و فرانسه طی چند روز اخیر، بر شدت تلاش‌های خود برای تولید مجدد گاز یمن و صادرات آن به بازارهای اروپایی با نرخ بالا افزوده‌اند. 

روزنامه لبنانی «الاخبار» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که در همین راستا، «ژان ماری صفا» سفیر فرانسه در یمن، هفته گذشته تماس‌های  متعددی با دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و استانداران حضرموت، شبوه و مارب که به ائتلاف سعودی - اماراتی وفادارند، داشت. به ویژه که دولت مستعفی هادی به مقامات این استان‌ها در اواسط ماه گذشته وعده تداوم حمایت اقتصادی نیز داده است.

بنا بر این گزارش، به موازت این امر، «تیم لندرکینگ» فرستاده آمریکا به یمن، جمعه گذشته به همراه «کتی وستلی»، کاردار سفارت واشنگتن در یمن و مقامات شرکت های هنت و توتال از تاسیسات صادرات گاز مایع بلحاف واقع در دریای مکران در سواحل استان شبوه بازدید کرد. به اعلام مرکز رسانه‌ای استان شبوه، لندرکینگ نشستی مهمی با «عوض الوزیر العولقی» استاندار برگزار کرد و در آن به بررسی موانع امنیتی و نظامی که ممکن است مانع تولید و صادرات گاز مایع از بخش ۱۸ نفتی به تاسیسات بلحاف شوند، پرداخت.

گفته می‌شود، در این نشست که با حضور افسران اماراتی که کنترل بندر «الغازی» را در دست دارند، برگزار و با واکنش‌های تند فعالان یمنی مواجه شد، لندرکنیگ به مقامات محلی در شبوه وعده داد که در ازای انتقال گاز از منطقه صافر در شمال مارب به تاسیسات شبوه از آن‌ها حمایت کامل به عمل خواهد آمد.این در حالی است که خط لوله اصلی نفت در ماه های گذشته در این استان، در معرض چندین خرابکاری ازسوی افراد مسلح قبایل یمنی قرار گرفت. به گفته منابع محلی، سفر هیئت آمریکایی به شبوه پس از دیدار با هادی در ریاض و نیز از گفت‌وگو با سرتیپ «فرج البحسنی» استاندار حضرموت در شهر المکلا در خصوص همین موضوع، صورت گرفت.

 کارشناسان و تحلیلگران امور نفت معتقدند این اقدام آمریکا و فرانسه در چارچوب تلاش برای ایجاد جایگزین‌هایی برای گاز روسیه است. به گفته آن ها گاز یمن می‌تواند به صورت جزئی نیازهای بازار اروپا را تامین کند.

در ادامه این گزارش آمده است: «ایالات متحده با بخش ۱۸ نفت در شمال مأرب به عنوان یک ملک و دارایی شخصی برخورد می‌کند و شرکت آمریکایی هنت با وجود پایان یافتن قراردادی که اوایل ۲۰۰۵ امضا کرده بود، از تحویل این بخش به یمن خودداری می‌کند. طرف آمریکایی می‌داند که طرف آمریکایی می‌داند که ذخایر گاز در این بخش زیاد است و به دنبال برداشت مقادیری از آن برای پر کردن کسری ناشی از توقف واردات گاز روسیه به بازارهای اروپایی است».

بنا بر اطلاعات موجود، شرکت فرانسوی توتال و شرکای آمریکایی آن به دولت هادی ابلاغ کرده‌اند که همچنان به قیمت‌های مورد توافق در قرارداد فروش گاز پایبندند. عدم به روزرسانی این قیمت به منزله اجحافی بزرگ در حق مردم یمن است و دولت مستعفی هادی با موافقت با ازسرگیری تولید گاز بدون اصلاح قیمت‌های پیشین، مسئول این ظلم بزرگ به ملت خود است. 

این در حالی است که دولت مستعفی هادی، تمایل خود به ازسرگیری تولید گاز و صادرات آن را به این ادعا این امر، موجب بهبود درآمدهای ارزی آن خواهد شد، نشان داده است و به مدیریت شرکت نفتی صافر دستور داده تا تسهیلات لازم را به کلیه شرکت‌های خارجی ارائه دهد. اما منابع آگاه در صنعاء اعلام می‌کنند که در صورت اصرار آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها بر غارت گاز یمن، جنبش انصارالله در این زمینه تصمیمات قاطعانه‌ای اتخاذ خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ب ن IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    4 1
    دزدان بیشرف
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 1
    ارامکو را بزنن
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 1
    آرامکو را نمی توانند نگهدارند بیخ گوش یمنی نمی توانند کاری بکنند - فرنگستونی (فرنگ+تون) بمعنی فرنگی سرگین درون روده در یمن نمی تواند کار یاز پیش ببرد
  • نیما IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 0
    مرگ بر استعمار
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    0 0
    چرا انقدر مزخرف مینویسید؟! احمقها حفر چاه و ساخت و نصب تاسیسات خشکی و دریایی میدونید چند سال زمان میبره؟! اصلا امکان سنجی شده؟! اصلا حجم مخزن شناسایی شده ببینن می صرفه یا نه؟! خدا شفاتون بده زردهای احمق! حیف اون بودجه تبیین توی حلقوم شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس