کد خبر 1350262
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
مهدی پازوکی

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه در گفتگو با آرمان می‌گوید: حدود ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور به مسائل سیاست خارجی ارتباط دارد و ۸۰ درصد مشکلات به مدیریت داخلی کشور ارتباط پیدا می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفته که دولت سیزدهم باید به سمت اصلاحات اقتصادی حرکت کند. اظهارات کنونی از این منظر جالب توجه است که او در دولت سابق، مشاور ارشد برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور بود. او که در گفتگو با روزنامه آرمان صحبت کرده، اظهاراتی هم در مورد منشأ داخلی مشکلات اقتصادی کشور داشته که در مغایرت با سیاست‌های کلی دولت روحانی است که او در آن مشاور سازمان برنامه و بودجه بود.

پازوکی در گفتگو با آرمان می‌گوید: «حدود ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور به مسائل سیاست خارجی ارتباط دارد و ۸۰ درصد مشکلات به مدیریت داخلی کشور ارتباط پیدا می‌کند... اغلب مشکلات اقتصادی ما داخلی است و اگر سیاست‌های خود را در این زمینه اصلاح کنیم، می‌توانیم با وضعیت اقتصادی بهتری در آینده مواجه باشیم.»

اذعان پازوکی به داخلی بودن منشأ مشکلات اقتصادی کشور، مؤید موضع منتقدان دولت روحانی است که تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران آن دولت را از گره زدن همه امور کشور به برجام و سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها بر حذر می‌داشتند. البته برای آنکه مشاوران و مدیران دولت روحانی چنین اذعانی داشته باشند، دیگر دیر شده است. آن‌ها چندین سال بر مسند امور بودند و باید همان زمان درست تحلیل می‌کردند و درست تصمیم می‌گرفتند. در حالی که در دولت قبل، روحانی و کل دولت و همه حامیان آن‌ها با تمام قدرت برای جا انداختن این گزاره تلاش کردند که مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم و نپیوستن به FATF و ... است و اگر با کدخدا ببندیم، همه چیز حل می‌شود؛ وگرنه مدیریت داخلی که ایرادی ندارد!

او در ادامه اضافه می‌کند: «دولت سیزدهم باید به سمت اصلاحات اقتصادی حرکت کند. اصلاحات اقتصادی نیز شامل اصلاح نظام بودجه‌ریزی، نظام اداری، سیستم مالیاتی و سیاست‌های مالی است.» روشن نیست چرا زمان دولتی که او مشاورش بوده، تلاش برای انجام این اصلاحات صورت نگرفته و حالا که کنار رفته‌اند، یاد کارهایی که باید بشود، افتاده‌اند.

روزنامه آفتاب یزد ۱۲ دی سال جاری در مطلبی نوشته بود: «آن زمان که لیست استخدام اعضای ستاد روحانی در هیئت مدیره‌های شرکت‌های مختلف دولتی منتشر و افشا می‌شد و هر کدام از آقایان بدون هیچ تخصصی و مدرکی حقوق‌های چند ده میلیونی روانه حساب‌های بانکی شان می‌شد بالشخصه فاتحه جریان اصلاحات را خواندم و به دوستان و همفکران هم عرض نمودم شورای نگهبان حتی اگر از سید محمد خاتمی دعوت کند که بیاید کاندیدای ریاست جمهوری شود باز هم رأی وی از همتی بیشتر نخواهد شد». این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «دو مشکل و گره عمده در کار اصلاح‌طلبان بود و هست؛ اول اینکه مردم فهمیدند آن سخنان قشنگ و رمانتیک نتیجه‌اش شد ناکارآمدی آغشته به فساد و دوم اینکه این جماعت مردم را خفیف و نادان فرض می‌کنند و حتی اکنون نیز اینگونه است.»

نکته آنکه طولانی‌ترین رشد اقتصادی منفی سه دهه اخیر در دولت روحانی رقم خورد. حال امثال پازوکی بهتر نیست به جای این قبیل اظهارات، بابت کارنامه خود به مردم پاسخگو باشند؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    کدوم پاسخگوئی .
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 0
    همین آقایون عامل تمامی مشکلات کشور از لنگ لنگان در صادرات تا عدم تامین علوفه و نهاده‌های دامی هستند. در هر وضعیتی طلبکارند و در انجام وظایف خود و دستگاهشون سهل‌انگار.
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    ماکه نفهمیدم یعنی این دولت دیگه مشکلات اقتصادی رو حل می کنه
  • حسین IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 0
    اقای پاژوکی همه دیروز از الطاف خاصه تحت عنوان مشاور بر خوردار بودند در این ۸ سال دوره یازدهم چرا این اقای اقتصاد دادن و مشاور عالی معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه بودجه یک بار به وضع اسفناک ۸ ساله اعتراض داشتند اگر حقوق هایی که تحت عنوان مشاور اقای نوبخت گرفتن توصیه های خردمندانه اقتصاد محور جهت پویایی اقتصاد معشیت داشتن و شخص اقای نوبخت یا سازمان برنامه بودجه بی توجهی کزدند حق با ایشان است امروز جا دارد به عنوان کارشناس ارشد و مشاور عالی استفاده شود اگر بررسی شد . مشخص شد نه اینکه هیچ گونه اعتراصی به سیاست کلان نداشتند بایستی کل حقوقی که اقای پازوکی گرفته به دولت ومردم برگردانده شود وتلاش ها و ایراد های امروز اقای پازوکی قطعا یا برای گرفتن پست مشاور یا از ترس بی خاصیت بودن دوران مشاور بودن ایشان و دست پیش گرفتن جهت عدم پا سخ گویی و عواقب بعدی امروز با این نوع واکنش
  • وطن پرست DE ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    همین فرد در برنامه زنده تلویزیونی در دفاع از لایحه بودجه ۹۸ گفت که باید دانشگاه فرهنگیان تعطیل بشه نند؟
  • ali IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    1 0
    جالبه. دوره حسن، مشکلات از خرج بود، نه بی عرضگی مدیران، حالا که به سید ابراهیم رسید، مشکلات از مدیران داخلیه؟ درست فهمیدم؟ منظورتون همینه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس