اتخاذ تمهیدات لازم برای فعال سازی ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی ایران-ازبکستان ضروری است

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که به تاشکند سفر کرده است؛ بعد از ظهر امروز باشوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مشرق، شمخانی در این دیدار با ابلاغ پیام گرم رئیس جمهور اسلامی ایران به میر ضیایف و تبریک سی امین سالگرد استقلال کشور دوست و برادر ازبکستان آمادگی کشورمان را برای توسعه و تعمیق همه جانبه روابط اعلام کرد.

شمخانی با اشاره به حجم مبادلات تجاری میان دو کشور، اتخاذ تمهیدات لازم برای فعال سازی ظرفیت های بالقوه اقتصادی و ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه را ضروری دانست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار امیدواری کرد امضای سند مهم همکاری های امنیتی میان دو کشور، زمینه موفقیت بیشتر برای غلبه بر تهدیدات مشترک را فراهم نماید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان از حمایت ازبکستان برای عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای تشکر کرد و اظهار امیدواری نمود که این پشتیبانی تا قطعی شدن عضویت کشورمان ادامه یابد.

در این دیدار شوکت میر ضیایف رئیس جمهور ازبکستان نیز در سخنانی با ابلاغ سلام گرم خود به مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: تسریع در فعال سازی محورهای همکاری مشترک که در ملاقات با جناب اقای رییسی بر روی آن توافق نمودیم از نظر ما بسیار حائز اهمیت است.  

ضیایف با ابراز خرسندی در خصوص امضاء سند همکاری های امنیتی میان ازبکستان و ایران گفت: لازم است با افزایش ارتباط زمانبندی شده میان نهادهای امنیتی دو کشور، مفاد این سند به صورت دقیق پیگیری و اجرا شود.

رییس جمهور ازبکستان گفت: همکاری ایران و ازبکستان برای ایجاد دالانهای حمل و نقل ریلی و جاده ای از طریق ترکمنستان و افغانستان تا آبهای گرم جنوب ایران، واجد منافع اقتصادی قابل ملاحظه برای چهار کشور است.

 وی با اشاره به شرایط حاکم بر افغانستان و ضرورت تلاش مضاعف همسایگان این کشور برای کاهش فشارهای معیشتی به مردم افزود: ایجاد دولت فراگیر در افغانستان می تواند گام مهمی در ایجاد صلح و ثبات در این کشور باشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مقدس IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    1 0
    ماشاءالله حاج على آقا گل
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    2 0
    اعتدال رو در سیاست خارجه رعایت کنید مثل ترکیه لامذهب نشه که از پشت خنجر زد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس