كسي نبايد توقع داشته باشد كه ساختارشكن ها و كساني كه دست در دست دشمنان اين مرز و بوم داشتند و دارند و هنوز هم مثل ستون پنجم عمل کرده و برای دشمنان مردم دلخوشي ايجاد مي كنند مورد اقبال عمومي قرار بگيرند و مردم به آنها اعتماد كنند.

گروه سیاسی مشرق: کامران باقری لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری اگرچه در تهران زندگی نمی‌کند اما دلمشغولی‌های طبابت در شهر شیراز، او را از فضای سیاسی کشور دور نکرده است. لنکرانی در گفتگو با ما همچنین دغدغه مطرح شده توسط برخی از اهالی سیاست در روزهای اخیر مبنی بر اهمیت طرح گفتمان‌ها به جای اشخاص در فضای انتخابات را مورد تاکید قرار داد.

آنچه که در ادامه می‌خوانید متن گفتگوی مشرق با سخنگوی جبهه پایداری است.

مشرق: تحليل شما از آرايش نيروهاي سياسي در انتخابات رياست جمهوري سال آينده چيست؟

لنکرانی: انتخابات رياست جمهوري ضمن اهميتي كه دارد و واقعه مهمي در روند انقلاب اسلامي محسوب مي شود، اما بايد توجه داشته باشيم که يكي از چالش هاي مهمي كه مي تواند در این رابطه براي كشور بروز کند، پرداختن زود هنگام به اين موضوع است. برخي از اقداماتي كه الان شاهد آن هستيم در واقع از اين جنس است و بسيار بيشتر و سريع تر از حد ضرورت فضاي كشور را انتخاباتي مي كند.
 
 برخي افرادي كه از هم اكنون اعلام آمادگي مي كنند و يا اعلام مي كنند در حال بررسي شرايط براي حضور يا عدم حضور هستند و گمانه زني هاي رسانه ها در اين خصوص بر اين فضا دامن خواهد زد و عارضه اي كه به دنبال دارد اين است كه چه در حوزه اجرا و چه در حوزه تقنين، صف بندي هايي ايجاد مي كند كه مانع از همدلي و تشريك مساعي مي شود كه در حال حاضر بسيار مورد نياز كشور است. نمي خواهم دسته بندي هايي را كه وجود دارد انكار كنم بلكه مي خواهم هشدار بدهم كه اين دسته بندي ها براي روند اجرايي و قانونگذاري كشور مفيد نيست و بهتر است تا قبل از زمان طبيعي انتخاباتي شدن فضاي كشور از دامن زدن به اين فضا بپرهيزيم. مطمئنا در زمان معرفي رسمي كانديداها فضاي كشور به خودي خود انتخاباتي خواهد شد. در حال حاضر مهم ترين نياز كشور كار و همدلي است و ضرورتي ندارد گروه هاي سياسي فضاي عمومي كشور را به اين سمت سوق دهند.

ضمن آنکه این نکته را هم باید متذکر شد که جبهه پایداری بر گفتمان تاکید دارد و معتقد است که باید با تاکید بر همین مسئله وارد فضای انتخابات شد. اشخاص، مرحله بعدی هستند که در موقعیت مقتضی و پس از به بحث گذاشته شدن گفتمان‌ ها مطرح خواهند شد.

مشرق: به نظر شما چرا در جريان انتخابات مجلس نهم، گروه هاي اصولگرا نتوانستند به اجماع برسند؟

لنکرانی: اصولگرايي ممكن است از نظر برخي تنها يك نام تلقي شود اما برخي نگاه عميق تري به اصولگرايي دارند و تعريفشان با اينكه هر كسي در جناح اصلاح طلب نباشد اصولگرا است فرق مي كند و معتقدند رفتار اصولگرايانه ممكن است هميشه با عنوان اصولگرايي تطبيق نداشته باشد.

در روايات ديني هم داريم كه فردي به وجود مقدس امام صادق (ع) عرض كرد كه ما فلان اشخاص را از خودمان نمي دانيم چون عقيده و رفتارشان مناسب نبوده. حضرت فرمودند شما نمي توانيد در مورد عقيده آنان اظهار نظر كنيد بلكه بگوييد اينها صحيح العقيده هستند ولي در عملشان اشكالاتي وجود دارد.
 الان در خصوص عنوان اصولگرايي هم همين بحث ها مطرح است. برخي عنوان مي كنند كه ما محور حركت سياسي خودمان را منويات امام(ره) و رهبري قرار داده ايم اما وقتي كه بحث عمل و سنجش كاركردها پيش مي آيد ممكن است همه افراد كاركردهاي يكساني نداشته باشند. به عنوان مثال برخي در يك صحنه كه خودشان را برحق مي دانند به خودشان اجازه مي دهند از روش هاي نامناسبي استفاده كنند يا هزينه هايي را از منابعي انجام بدهند كه شرعا يا قانونا مجاز به انجام آن نيستند. خب اينها براي شخصي كه عنوان اصولگرايي را براي خودش انتخاب كرده رفتار مناسبي نيست.
به نظر من اتفاقي كه در انتخابات مجلس نهم رخ داد اين بود كه ما شاهد يك نوع تفكر عمل گرا و نتيجه گرا در بين برخي از اصولگرايان بوديم که معتقد بودند ما براي اينكه به نتيجه مطلوب برسيم بايد از همه ابزار هاي موجود استفاده كنيم و گروهي ديگر معتقد بودند كه ما مجاز نيستيم براي رسيدن به اهدافمان از هر ابزاري استفاده كنيم. اين دو نگاه مختلف طبيعتا موجب حضور دو گروه مختلف در عرصه اصولگرايي شد و آثار خاص خودش را هم بر بدنه اجتماعي داشت و هركدام توانستند طرفداران و مخالفيني براي خودشان پيدا كنند. ضمن آنكه بعد از انتخابات مجلس و آغاز مجلس نهم نيز باز در موضوع انتخاب هيات رئيسه و حواشي آن شاهد همين تفاوت ديدگاه بوديم. بنابراين نمي توانيم منكر وجود اين دو ديدگاه شويم اما وظيفه داريم، بگرديم و از ميان ديدگاه هاي موجود، بهترين را بر اساس ميزان تطبيق آنها با اصول و مباني انتخاب كنيم. البته سلايق در اين خصوص ممكن است متفاوت باشد و برخي نتيجه گرايي را انتخاب كنند و برخي ديگر نيز عمل به وظيفه را بپسندند.

مشرق: فکر می کنید شاخص هاي اصلي براي اين انتخاب و شناخت رفتار هاي اصولگرايانه چيست؟

لنکرانی: هر شخصي كه مبناي رفتاري داشته باشد و به اصول و مباني مشخصي پايبند باشد، طبيعتا براي خودش خطوط قرمز و محدوديت هايي قائل است كه عبور از اين خطوط قرمز موضوعي نيست كه در نزد افكار عمومي پنهان بماند. بنابراين ارزيابي از رفتارهاي سياسي و انتخاباتي و نوع تبليغات و گروه هايي كه كانديداها حمايت آنان را مطالبه مي كنند و همچنین حامياني كه اطراف كانديداها و گروه ها را گرفته اند، مي تواند ميزان پايبندي افراد و گروه ها به اصول و و مباني را نشان دهد و اين هم كار سخت و پيچيده اي نيست و هركس كمي در اخبار روزنامه ها و رسانه ها دقت كند، مي تواند به راحتي متوجه اين موضوع شود.

مشرق: با اين اوصاف آيا جريان اصولگرا در انتخابات پيش رو مي تواند كانديداي واحدي معرفي كند؟

لنکرانی: در اينجا دو بحث وجود دارد. اينكه آرزوي ما چيست و اينكه واقعيت موجود كدام است. آرزوي ما اين است كه همه كساني كه تفكر انقلاب اسلامي را دارند و هدفشان اين است كه اين انقلاب بتواند انشاءالله در مسيري كه حضرت امام (ع) و رهبري براي آن ترسيم كرده اند، به جايگاه هاي بالاتري دست پيدا كند، بتوانند در انتخابات مختلف و از جمله انتخابات رياست جمهوري يك حرف و يك كانديدا داشته باشند و براي اين آرزو هم در نوبت هاي مختلف و از جمله انتخابات پيش رو تلاش خواهيم كرد.

پیش بینی عدم تحقق وحدت اصولگرایان برای انتخابات آتی

سخنگوی جبهه پایداری ادامه می دهد:‌ اما اين آرزو معلوم نيست كه به واقعيت منجر شود و متاسفانه مي شود عدم تحقق اين آرزو را با در نظر گرفتن وقايعي پيش بيني كرد. يكي از اين وقايع اين است كه افراد در وجود خودشان و نزديكانشان و يا افرادي خاص در برخي مناصب تاكيد كنند. خب اين نوع پيش شرط گذاشتن ها سبب خواهد شد كه آن نگاه مبنايي شكل نگيرد و به جاي آنكه بحث بر سر انتخاب بهترين گزينه و اتفاق همه جريان ها بر سر اين انتخاب باشد؛ بيشتر صحبت بر سر اين خواهد شد كه بگرديم و راي آورترين را كه به عقايد ما هم نزديك ترين باشد پيدا كنيم و طبيعتا در اين مورد خروجي هاي متعدد به وجود خواهد آمد.

مشرق: جبهه پايداري براي تحقق اين آرزویی که اشاره کردید چه تلاشي خواهد كرد؟

لنکرانی: جبهه پايداري هنوز در بحث انتخابات رياست جمهوري بحث جدي اي نداشته. دليل آن هم همين بود كه دوستان ما در جبهه پايداري معتقدند انتخاباتي شدن زودهنگام فضا آثار نامناسبي براي كشور خواهد داشت ضمن آنکه ما بيش از اينكه بحث مصداقي بكنيم بيشتر بحث هایمان بر سر اين است كه رئيس جمهور آينده چه وظايفي بر عهده دارد و براي انجام اين وظايف چه ويژگي هايي بايد داشته باشد تا بتواند در كار خودش موفق باشد؟!

فكر هم مي كنيم كه اگر ما اكنون به جاي پرداختن به مصداق ها، به معيارها و شاخص‌ها بپردازيم، بعدا هم خيلي راحت تر مي توانيم بر روي مصاديق اجماع پيدا كنيم.




مشرق: ممكن است اين ويژگي هایی که اشاره کردید را در كانديدايي خارج از جبهه پايداري بيابيد؟ در اين صورت آيا از آن كانديدا حمايت خواهيد كرد؟

لنکرانی: خوشبختانه جبهه پايداري نگاهش در معرفي كانديداها هرگز اين نبوده كه اين كانديدا عضو جبهه پايداري هست يا نه. كما اينكه در انتخابات گذشته تعداد قابل توجهي از كانديداهايي كه جبهه پايداري در ليست هاي خودش معرفي كرد، عضو جبهه پايداري نبودند اما جبهه پايداري تشخيص داد در بين كانديداهايي كه به عنوان صالح در يك حوزه انتخابيه مطرح هستند، اين افراد اصلح هستند.

شاید کاندیدایی معرفی کنیم که عضو جبهه پایداری نباشد

سخنگوی جبهه پایداری می افزاید: بنابراين در انتخابات رياست جمهوري هم مبناي تصميم گيري جبهه پايداري اين نيست كه كانديدايي كه معرفي مي كند حتما عضو جبهه پايداري باشد.

مشرق: از خود شما هم به عنوان يكي از كانديداهاي احتمالي نام برده مي شود.

لنکرانی: خدا را شكر مي كنم كه در حال حاضر توفيق اين را دارم كه به عنوان يك معلم دانشگاهي و يك طبيب بيمارستان هاي دانشگاهي در مجموعه نظام به قدر وسع كوچك خودم يك قدم براي رفع آلام مردم و پيشرفت كشور بردارم و اين موقعيتي كه دارم را بسيار موقعيت ارزشمندي مي دانم و بنايي براي تغيير اين موقعيت ندارم.

مشرق: اگر جبهه پايداري بر روي شما اجماع كند چه؟ در آن صورت هم حاضر نيستيد وارد عرصه انتخابات شويد؟

لنکرانی: بالاخره هر كسي اول بايد در خودش به تكليف برسد. در تشكل هاي اسلامي كسي نمي تواند براي ديگري تعيين تكليف كند و افراد بايد خودشان تشخيص دهند كه تكليفشان چيست.

مشرق: تحلیلتان از آرايش گروه هاي سياسي در جريان اصلاح طلب چیست؟

لنکرانی: ببينيد، كساني كه داعيه اصلاح طلبي داشتند در انتخابات مجلس شوراي اسلامي مرتكب اشتباه بزرگي شدند و آن هم قهر با انتخابات بود. تلقي آنان اين بود كه با اين قهر مي توانند به نوعي امتياز بگيرند. چون تفسيرشان از انتخابات اين بود كه انتخابات وقتي مي تواند در كشور ما پرشور شود كه آنها حضور داشته باشند.
 به نظرم يك درس مهمي در انتخابات اسفند سال 90 همه گرفتند و آن هم اين بود كه حضور مردم در انتخابات ها در جمهوري اسلامي نه از باب پاسخگويي به گروه هاي سياسي و اجتماعي، بلكه از باب عمل به تكليف است. و اين نكته در انتخابات 12 اسفند كاملا بارز و مشهود بود. كساني كه پاي صندوق هاي راي مي آمدند، هرچند كه ممكن بود از بعضي از اجزاي نظام هم نارضايتي و به نوعي گله داشتند، اما چون مي دانستند كه حضورشان در صحنه انتخابات يك پشتوانه وسيع مردمي را براي نهضتي رقم خواهد زد كه امروز مورد دشمني جدي همه مستكبرين و قواي شيطاني دنياست؛ با افتخار آمدند و آن حماسه مشاركت 65 درصدي را آن هم در شرايط سخت اقتصادي و زير بمباران وسيع تبليغاتي دشمن به وجود آوردند. خب اين درس بزرگ سبب شد كه كساني كه به عنوان متفكرين جريان اصلاح طلب مطرح هستند تفكر كنند و به اين حقيقت برسند كه قهر و عدم حضور آنان در انتخابات به ضرر هيچ كسي جز خودشان تمام نخواهد شد. اينطور نيست كه آنها الان در شرايطي باشند كه براي حضور خودشان در انتخابات شرط و شروطي تعيين كنند.

بنابراين طبيعي بود كه در انتخابات بعدي سراسيمه وارد شوند و البته اين سراسيمگي باعث شد در ميان آنان گسست به وجود بيايد و چند صدايي هايي كه در ميانشان وجود داشت، خودش را بيشتر نشان دهد.

کسی نباید توقع داشته باشد ساختارشکن ‌ها مورد اقبال مردم قرار بگیرند

با اين حال بنده فكر مي كنم كه صحنه انتخابات صحنه اي است كه همه كساني كه كليت نظام را با محوريت مقدس ولايت فقيه قبول دارند مي توانند در آن حضور پيدا كنند و خودشان را به مردم عرضه كنند اما كسي حق ندارد براي نظام شرط و شروط بگذارد و براي خدمت به مردم منتي قائل شود. و از آن طرف هم كسي نبايد توقع داشته باشد كه ساختارشكن ها و كساني كه دست در دست دشمنان اين مرز و بوم داشتند و دارند و هنوز هم مثل ستون پنجم عمل کرده و برای دشمنان مردم دلخوشي ايجاد مي كنند مورد اقبال عمومي قرار بگيرند و مردم به آنها اعتماد كنند.

مشرق: جبهه پایداری درباره بحث تدوین گفتمان خود که قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی قول آن را داده بود تاکنون چه کرده و چرا هنوز خبری از این گفتمان نیست؟

لنکرانی: گفتمان ما در دست تدوین است و بزودی ارائه خواهد شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    0 0
    بي اخلاق ها! كجا گفته كانديد نمي شوم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس