العربی الجدید: السیسی حامل پیام نفتی آمریکا برای عربستان است

تارنمای خبری العربی الجدید به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: عبدالفتاح السیسی که در یک سفرپیش بینی نشده به ریاض رفته، حامل پیامی نفتی از جانب امریکا برای سعودی هاست.

به گزارش مشرق به نوشته روز سه شنبه پایگاه خبری العربی الجدید، رییس جمهور مصر در این سفر چند ساعته  که در بحبوحه بحران اقتصادی که با بروز جنگ اوکراین در مصر به اوج رسیده، صورت می گیرد، علاوه بر تلاش برای جلب کمکهای اقتصادی عربستان به کشورش، نقش میانجی بین ایالات متحده و ریاض را هم برعهده گرفته است.  

یک منبع بلندپایه دیپلماتیک در وزارت خارجه مصر درباره این سفر گفت: یکی از موضوعات مطرح در این سفر پیام امریکا برای رهبران ریاض درباره لزوم افزایش تولید نفت روزانه این کشور با هدف کنترل بازار جهانی انرژی و کاهش بحران قیمتهای نفت ناشی از جنگ روسیه و اکراین است.

بر اساس این گزارش، برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا و آموس هوکشتاین فرستاده وزارت خارجه ایالات متحده در حوزه انرژی روز چهارشنبه برای توسعه همکاری با عربستان و افزایش فشار به عربستانیها جهت افزایش تولید نفت با هدف ایجاد ثبات در بازار این فرآورده، به ریاض رفته بودند که با واکنش منفی مقامات ریاض مواجه شدند؛ مقامات سعودی با اعلام پایبندی به توافق اعضای اوپک برای رعایت سقف ۵ساله تولید، به این خواسته جواب رد دادند.

به گفته این مقام دیپلماتیک مصری، السیسی برای میانجیگری از طرف آمریکاییها نزد سلمان بن عبدالعزیز و بن سلمان، پادشاه و ولیعهد عربستان راهی ریاض شده  تا کدورتهای به وجود آمده در رابطه جو بایدن با کشورهای حوزه خلیج فارس –به دلیل مواضع اخیرشان در جنگ روسیه و اوکراین – را برطرف کند.

اظهارات رسانه ای اخیر بن سلمان و ابراز خشم و ناامیدی وی از نحوه تعامل بایدن پس از رسیدن به ریاست جمهوری با ولیعهد عربستان نشانه ای از این کدورتهاست.  

کمک برای کنترل بحران اقتصادی مصر

به گفته این منابع رییس جمهوری مصر به امید گرفتن بسته حمایتی اقتصادی و نفت بیشتر از عربستان به ریاض رفته تا با تامین نیازهای داخلی کشورش بتواند بخشی از این بحران را فرونشاند، چه به گفته آنان سفر اخیر السیسی به کویت انتظارات وی را دراین زمینه برآورده نکرده است.

یک منبع آگاه دراین باره گفت: پیام السیسی دراین سفر برای ریاض این است که اوضاع مصر در آستانه فروپاشی است و اگر این بحران از کنترل خارج شود، پیامدهای آن قبل از همه دامن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را می گیرد، لذا رییس جمهوری مصر با  اطمینان از اینکه کشورهای نفتخیز حوزه خلیج فارس در نتیجه بحران اوکراین و آثار آن بر قیمتهای نفت، روزهای به نسبت بهتری را می گذرانند، از آنها می خواهد برای پشت سر گذاشتن بحران جاری در مصر به این کشور کمک کنند.

به گفته این منبع، السیسی پس از ریاض، ظرف چند روز آینده راه عمان را درپیش می گیرد تا با سلطان هیثم بن طارق امکان کمک این کشور را در کنترل بحران اقتصادی مصر بررسی کند.

بحران یمن محور دیگر مذاکرات سیسی در ریاض

یک منبع آگاه دیگر با اشاره به اینکه پرونده یمن در راس مذاکرات با السیسی و مقامات عربستانی قرار دارد، تأکید کرد ریاض فرصت پیش آمده برای جلب حمایت و همکاری و تعهد علنی  مصر یا امریکا جهت حل بحران یمن  را از دست نخواهند داد، چه بحران یمن عربستان را به شدت در تنگنا قرار داده و مقامات ریاض تلاش می کنند در اسرع وقت آن را به سرانجام برسانند.

به گفته این منبع، عربستان در صورت ارائه چنین تعهد حمایت صریح وپشتیبانی ازجانب امریکاییها برای حل بحران مذکور، ممکن است در موضع خود مبنی بر عدم افزایش تولید نفت تجدید نظر کند.

این منبع همچنین خاطرنشان کرد: از جمله مسائل حساسی که قاهره در آن تکیه زیادی به نقش عربستان سعودی دارد، پرونده بحران سد النهضه که درمرحله حساسی است.

به عقیده این منبع مصریها برای تسریع درکشاندن اتیوپیهایی ها بر سر میز مذاکره، روی نفوذ عربستان در آدیس آبابا به دلیل حمایت اقتصادی و سرمایه گذاری های وسیع درآنجا-حساب کرده اند.

این منبع توضیح داد که برخلاف دستورکارهای اضطراری این سفر، پیش بینی می شود پرونده های همکاری بین دو  کشور و درر اس آنها  سرمایه گذاری عربستان سعودی در مصر و پروژه خط انتقال برق بین دو کشور قرار دارد  که فاز اول آن در اکتبر ۲۰۲۴ با ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات اجرامی شود.

این منبع با بیان اینکه پروژه انتقال برق بین مصر وعربستان در حال حاضر در مرحله طراحی نهایی خطوط و کابل های خط اتصال است، توضیح داد که شرکت انتقال برق مصر و طرف سعودی تلاش دارند طبق برنامه زمان بندی اعلام شده این پروژه را به بهره برداری برسانند.

مصر و عربستان سعودی در اکتبر گذشته قراردادهایی را برای پروژه انتقال برق امضا کردند که اجرای فاز اول آن طی ۳۶ ماه اجرایی می شود و امکان تبادل ۳۰۰۰ مگاوات بین دو کشور در زمان اوج مصرف را فراهم می کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    عربستان بخاطر پیامبران و امامان پولدارترین و نفت خیز ترین کشورجهانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس