
وي آلودگي هوا، آلودگي صدا، اتلاف وقت، اتلاف انرژي و انواع امراض جسمي و روحي و هزينههاي درمان مورد نياز را بخشي از اين خسارات برشمرد و افزود: موضوع حمل و نقل شهري بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره به اين که پيشبيني ميشود با اجراي طرح هدفمند کردن يارانهها تمايل به استفاده از موتورسيکلت افزايش پيدا کند، اظهار کرد: بايد تلاش کنيم، تعداد موتورها در شهر بيشتر نشود، زيرا موتورسيکلتها مشکلات عديدهاي را براي شهر ايجاد ميکنند.
مهندس چمران با بيان اين که فقط در ترافيک تهران روزانه 15 ميليون ليتر بنزين سوزانده ميشود، تصريح کرد: ميزان مصرف سوخت در کشور ما بسيار بالاست، به گونهاي که حتي در کشورهايي مانند چين با يک ميليارد و چند صد ميليون نفر جمعيت نيز تا اين حد مصرف سوخت وجود ندارد.
وي حل معضل ترافيک را نيازمند عزم ملي دانست و اضافه کرد: بايد دولت، مجلس و کل نظام براي حل اين معضل در شهرهاي مختلف تمام توان و نيروي خود را به طور کامل به کار گيرند تا با حمايت و همکاري همه ارگانها و نهادها بتوانيم روند توسعه حمل و نقل عمومي را تسريع کنيم.
مهندس چمران با تمجيد از قانون توسعه حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت، خاطرنشان کرد: از سال 86 که اين قانون به تصويب رسيده، هنوز به طور کامل اجرايي نشده و در اين شرايط که تهران به سمت پارکينگ ثابت پيش ميرود و طرح هدفمند کردن يارانهها در دست اجراست، انتظار ميرود نمايندگان مجلس مصوبات قانوني را در بودجه در نظر بگيرند تا اعتبارات مصوب محقق شود.
رييس شوراي اسلامي شهر تهران در پايان با تاکيد بر اين که هزينه کردن در بخش توسعه حمل و نقل عمومي در واقع هزينه نيست، بلکه نوعي سرمايهگذاري است که در آينده نتايج آن را ميبينيم، گفت: سالانه 400 هزار خودروي جديد وارد تهران ميشود و در چنين شرايطي براي حفظ وضعيت موجود و جلوگيري از سنگينتر شدن ترافيک بايد بيشتر تلاش کرد.