کد خبر 1349566
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
نظامیان اسرائیلی ۱۶ فلسطینی را در کرانه باختری ربودند

معادلات امنیتی تل آویو در کرانه باختری به هم خورده و از جنوب تا شمال این منطقه به شکل روزانه صحنه درگیری و تنش است.

به گزارش مشرق، تقریبا روزی نیست که خبری از کرانه باختری در رسانه‌ها از درگیری، شهادت فلسطینی‌ها، تخریب خانه‌هایشان یا بازداشت‌های گسترده منتشر نشود. «حسین لافی» تحلیلگر لبنانی در وبگاه شبکه المیادین در این باره نوشته است که کرانه باختری دیگر همچون سابق نیست و همه چیز پس از جنگ ۱۲ روزه غزه تغییر کرده و این منطقه به آتش‌فشانی در آستانه انفجار تبدیل شده است.

او نوشت که علی رغم تمام تلاش‌های دولت‌های پی درپی رژیم صهیونیستی برای نادیده گرفتن مسأله فلسطین و به حاشیه راندن تأثیر آن بر امنیت داخلی این رژیم، به ویژه در دوره «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق، اما طبق گزارش راهبردی «اندیشکده امنیت ملی اسرائیل» برای سال ۲۰۲۲، «مسأله فلسطین چالش اصلی امنیت ملی اسرائیل است.»

بیشتر بخوانید:

حماس و جهاد: تشدید عملیات‌ استشهادی گواه پایبندی به مقاومت فراگیر است

علی‌رغم پیشبرد راهبرد «بدون راه‌حل» از سوی نتانیاهو و سران فعلی تل آویو در قبال مسأله فلسطین، اما واقعیت بر روی زمین را گزارش مؤسسه مذکور تأیید می‌کند. به ویژه اینکه پس از جنگ ۱۲ روزه غزه و نبرد «سیف القدس» جبهه‌های مختلف فلسطین از جمله کرانه باختری در یک جبهه واحد علیه رژیم اشغالگر قدس متحد شد.

در این آمده است: «رژیم‌ اسرائیل با سیاست‌های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود به دنبال غفلت توده‌های کرانه باختری و دور نگه داشتن آن‌ها از مقاومت به عنوان یک ایده و رفتار و به مثابه تلاشی برای احیای فلسطینی‌ها در کرانه باختری است. این ایده سعی دارد تا فلسطینی‌ها مفهومی موهوم به نام "صلح اقتصادی" را بپذیرند که موجب می‌شود تا آن‌ها از آرمان خود دور شده و به موجودی زنده و صرفا مصرف کننده تبدیل شوند و هیچ نشانی از معانی ملی به عنوان مردمی که در جست‌وجوی استقلال و آزادی خود هستند نداشته باشند».

 پس از جنگ ۱۲ روزه غزه و نبرد «سیف القدس» جبهه‌های مختلف فلسطین از جمله کرانه باختری در یک جبهه واحد علیه رژیم اشغالگر قدس متحد شد.

بنابراین جنبش صهیونیسم به دنبال حل و فصل نبرد در کرانه باختری و تبدیل آن به «یهوده و سامره» بر اساس دروغ‌های تلمودی است؛ بر این اساس که اسرائیل این منطقه را عمق راهبرد امنیتی خود می‌داند.

حسین لافی در ادامه تأکید کرد که علی‌رغم تمام این اقدامات، نشانه‌های واقعی و ملموسی از طرف صهیونیست‌ها وجود دارد که کرانه باختری بر دهانه آتشفشانی است که می‌تواند هر لحظه منفجر شود و در برابر شهرک‌سازی تلمودی، کشتار، تلاش‌ها برای الحاق دره اردن، حملات شهرک نشینان و دیگر شیوه‌های اشغالگری که همه فلسطینی‌ها را در کرانه باختری به ستوه آورده است، فوران کند.

کرانه باختری، آتش‌فشانی در آستانه انفجار
اعلام آماده‌باش گردان «جنین» علیه رژیم صهیونیستی

تلاش‌ها برای کنترل کرانه باختری

در بخش دیگر گزارش المیادین آمده است که رژیم اسرائیل و سرویس‌های امنیتی آن در تلاش هستند تا کنترل نظامی و امنیتی خود را در کرانه باختری از سه طریق اصلی تقویت کنند:

اولین مورد، قدرت کنترل ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری، تقسیم آن به اجزای جغرافیایی است تا به راحتی توسط صهیونیست‌ها قابل کنترل باشد.

دوم، نفوذ سرویس‌های امنیتی رژیم تل آویو به جامعه فلسطین در کرانه باختری، از طریق سیستم‌های امنیتی مؤثر در میدان، از طریق عنصر انسانی و فناوری‌های امنیتی متعدد که تحرکات فلسطینی‌ها را در فضای مجازی رصد و پیگیری می‌کنند. تا جایی که جوانان فلسطینی فقط به خاطر یک پست در فیس بوک یا توئیتر دستگیر می‌شوند.

سومین مورد، هماهنگی امنیتی میان نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی با تشکیلات خودگردان است. صهیونیست‌ها همواره تلاش کرده‌اند با ترویج این مسأله که منافع امنیتی تشکیلات خودگردان با منافع امنیتی آن‌ها همپوشانی دارد، بخشی از بار امنیتی روی دوش خود را سبک کنند.

جنبش صهیونیسم به دنبال حل و فصل نبرد در کرانه باختری و تبدیل آن به «یهوده و سامره» بر اساس دروغ‌های تلمودی است؛ بر این اساس که اسرائیل این منطقه را عمق راهبرد امنیتی خود می‌داند.

«حسین لافی» سپس نوشت: «علی رغم تمامی تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای کنترل امنیتی بر کرانه باختری، ناظر بر آنچه در این منطقه رخ می‌دهد، به ویژه با افزایش بازداشت‌های فلسطینی‌ها، متوجه می‌شویم که وسعت بحران و ترس فزاینده صهیونیست‌ها از تبدیل مجدد کرانه باختری به یک جبهه رویارویی تمام عیار با اشغالگری بسیار بالا است، زیرا دستگیری‌ها اکنون از شمال کرانه باختری تا جنوب آن از نظر جغرافیایی گسترش یافته است و دیگر از نظر سیاسی محدود به یک جبهه نمی‌شود.»

او افزود: «همچنین دستگیری‌ها تقریباً تمام طیف سیاسی فلسطین را هدف قرار می‌دهد، به عنوان نشانه‌ای واقعی از اینکه مقاومت توده‌ای در حال شکل گیری در داخل کرانه باختری رود اردن است. از سوی دیگر افزایش سرکوب رژیم تل آویو علیه اسرای فلسطینی، همزمان با آغاز نبرد شورش و نافرمانی و نفی قوانین زندان، احتمال اعلام اعتصاب غذا در یک ماه آینده علیه اداره زندان‌های این رژیم به منظور مقابله با زندانیان را افزایش می‌دهد.»

کرانه باختری، آتش‌فشانی در آستانه انفجار
دو نظامی صهیونیست بامداد امروز در منطقه السیلة الحارثیة در حمله یک فلسطینی با خودرو زخمی شدند.

همچنین باید به این موضوع توجه کرد که تعداد کل اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی حدود ۴۵۰۰ نفر شامل ۳۴ زندانی زن و حدود ۱۸۰ کودک است که بیش از ۹۰ درصد آنها ساکن کرانه باختری هستند که این واقعیت موضوع اسرا را به یک سوخت دیگر برای شعله‌ور تر کردن وضعیت آشفتگی امنیتی در مناطق کرانه باختری و عاملی برای افزایش علل رویارویی با اشغالگران و شهرک نشینان تبدیل کرده است.

وضعیت مقاومت مردمی در کرانه باختری با افزایش مقاومت نظامی در برابر اشغالگران و شهرک نشینان همراه است و این امر با افزایش تیراندازی به ایست‌های بازرسی و نگهبانی رژیم صهیونیستی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین و همچنین ظهور تظاهرکنندگان دیده می‌شود.

دستگیری‌ها تقریباً تمام طیف سیاسی فلسطین را هدف قرار می‌دهد، به عنوان نشانه‌ای واقعی از اینکه مقاومت توده‌ای در حال شکل گیری در داخل کرانه باختری رود اردن است. 

پدیده تیراندازی به سوی نیروهای اشغالگر به شهرها و روستاهای فلسطینی نیز کشیده شده و به طور مستقیم بر میزان آزادی عمل نظامیان صهیونیستی در مناطقی از کرانه باختری به ویژه در شمال آن و اردوگاه جنین تأثیر گذاشته است.

«یوسی یوشا»، روزنامه نگار روزنامه یدیعوت آحارونوت در این باره به معادله جدیدی اشاره کرده و نوشت: «تمامی عملیات‌های ارتش در اردوگاه‌ها با درگیری و تیراندازی به پایان می‌رسد، موضوعی که ارتش اسرائیل و یگان‌های ویژه پس از انتفاضه ۲۰۰۵ آمادگی آن را ندارند.»

گروههای مسلح مقاومت در اردوگاهها و شهرهای کرانه باختری با توجه به ناتوانی امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، خود را در معرض دید دیگران قرار می‌دهند و همزمان از یک حمایت مردمی و مشروعیت ملی برخوردارند. در مقابل، درگیری نهادهای امنیتی تشکیلات خودگردان با این گروههای مسلح صرفا موجب از دست رفتن اندک مشروعیت باقی مانده تشکیلات می‌شود.

المیادین در پایان نوشت که این شرایط رژیم صهیونیستی را مجبور می‌کند تا با تقویت نیروهای خود در سراسر کرانه باختری و اقدامات نظامی همراه آن در مناطقی که تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطینی است، به طور مستقیم مداخله نظامی و امنیتی کند. همانطور که ماه گذشته شاهد ترور و شهادت سه جوان در شهر نابلس بودیم. در این میان میزان نقش‌آفرینی و نفوذ هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی نیز کاهش می‌یابد و یک تعارض شکل می‌گیرد، بدین صورت که صهیونیست‌ها از سویی به هماهنگی امنیتی با رام‌الله نیاز دارند و از سوی دیگر نمی‌خواهند که تشکیلات به عنوان یک متحد، محبوبیت خود را در میان فلسطینی‌ها بیش از این از دست بدهد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس