کد خبر 1349310
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۹
بن بست در کنگره آمریکا بر سر چگونگی تحریم روسیه

شبکه تلویزیونی الجزیره به بررسی این سوتل پرداخت که آیا کنگره آمریکا، توافق جدید در مذاکرات وین ایران را به تعطیلی خواهد کشاند؟

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت: در گزارش این شبکه آمده است: اعضای جمهوریخواه در دو مجلس نمایندگان و سنا متعهد شده‌اند که با توافق احتمالی مخالفت کرده و در راه آن کارشکنی خواهند کرد. این در حالی است که اعضای دمکرات در حمایت از توافق با هم متحد نیستند و اکثر آنان با آن مخالفند. بر اساس قانون اساسی آمریکا کنگره نمی‌تواند در راه دستیابی به توافق کارشکنی کند زیرا این امر در چارچوب حوزه وظایف و اختیارات قوه مجریه به رهبری جو بایدن رئیس‌جمهوری قرار دارد اما کنگره با تصویب برخی از قوانین در راه اجرای برخی از بندهای توافقنامه می‌تواند کارشکنی کند.

جمهوریخواهان در مجلس سنا به اتفاق آرا در سال ۲۰۱۵ با توافق به دست آمده توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور دمکرات در آن زمان اعلام مخالفت کردند. بر همین اساس در یک رویداد قابل انتظار ۳۳ جمهوریخواه خطاب به جو بایدن رئیس‌جمهور اعلام کردند که قصد دارند اگر بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ شناخته شده به نام برجام به کنگره اجازه بازنگری در توافق هسته‌ای جدید و رای‌گیری در مورد آن را ندهد، اجرای هر گونه توافقی را ناکام بگذارند.  بر اساس این قانون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌بایست ظرف پنج روز متن هر گونه توافقی با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور را در اختیار کنگره قرار دهد به گونه‌ای که به قانون گذاران در صورت تمایل آنان اجازه بازنگری و رای‌گیری در مورد آن را خواهد داد. 

مخالفان احیای توافق هسته‌ای در حال حاضر به ویژه در مجلس سنا اکثریت را در کنگره تشکیل می‌دهند. برخی از منتقدان دارای صراحت لهجه بیشتر در مورد توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور آینده آمریکا ممکن است از این توافق خارج شود.

کاری که کنگره می‌تواند انجام دهد و احتمالا آن را انجام خواهد داد با اعمال مجازات‌های جدید علیه ایران به بهانه‌های مختلف اجرای هر گونه توافق جدیدی را دچار مشکل خواهد کرد و یا آنکه در راه لغو برخی از تحریم‌ها که دولت بایدن وعده آنها را داده کارشکنی خواهد کرد.

باربارا اسلاوین کارشناس مسائل ایران و مدیر طرح آینده ایران در موسسه شورای آتلانتیک می‌گوید: بسیاری از دمکرات‌ها از جمهوریخواهان مخالف توافق هسته‌ای با ایران حمایت خواهند کرد و جمهوریخواهان نیز به هشدارهای خود علیه ایران ادامه خواهند داد، مبنی بر اینکه کاهش تحریم‌ها تنها یک اقدام موقت است.

دیوید دی روش استاد تحقیقات امنیتی در دانشگاه دفاع ملی خاطرنشان کرد که هر گونه واکنشی از سوی کنگره در هر حال قابل پیش‌بینی است.

«دیوید ماک» معاون سابق وزیر خارجه در امور خاورمیانه هم ابراز داشت: کلید موضع‌گیری کنگره در اختیار شماراندکی از دمکرات‌ها همچون سناتور «چاک شومر» رهبر اکثریت در مجلس سنا و سناتور «روبرت منندز» رئیس‌کمیسیون روابط خارجه در مجلس سنا قرار دارد و هر دو علی‌رغم گرایش داشتن به حزب دمکرات و نزدیک بودن به باراک اوباما، با توافق مخالفت کردند.

«جودت بهجت» استاد امور امنیت ملی در مرکز خاور نزدیک و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی و کارشناس مسائل ایران معتقد است که به طور حتم تقریبا تمامی جمهوریخواهان و شمار قابل توجهی از دمکرات‌ها با توافق جدید مخالفت خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 1
    پس با اين حساب مگه ما ديوانه ايم كه با دولت بايدن توافق كنيم ؟! يعنى دكتر آيه الله تون از اين چيزها خبر نداره ؟!
  • CA ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    اینبار نوبت کیه گدایی برجام بی خاصیت را کنه؟! حالاحالاها باید به آمریکایی ها باج دهید، شعارهای خط قرمزتونم بگذارید در کوزه آبش را بخورید.خخخخخخ
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    پس چرا مذاکره می کنند
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 0
    آمریکا شر مطلق است و رابطه با آمریکا بلایی است که عفونت و بوی گند آن همه جهانیان را مشمئز کرده است کنگره و رژیم مجریه آمریکا رفتنی و انقلاب مردمی در آن سرزمین در حال رشد و نمو است که تحول در تغییر رفتار در ماهیت و صور آمریکا لازمه امکان بقاء بعد از این آمریکا است.
  • خهتهع IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 12
    از اینکه بگید روسها خیانت کردن کمی خجالت میکشید؟
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    6 0
    روسیه داره به اعتبار نظامی امریکا ضربه میزنه و ما هم مشغول نبرد در جهت ضربه به اعتبار سیاسیش هستیم. چندتا مسئله مهم: ۱)شعار حمایت از پایان جنگ اوکراین یک امر تحمیلی از جانب اصلاح طلبهاست چون اینها خوب میدونن که قبله آمالشون داره از این ناحیه ضربه میخوره. ما باید خیلی محکم ولی غیر ملموس در سطح جامعه از روسیه حمایت کنیم چون موقعیت استثناییه در جهت ضربه به اعتبار نظامی امریکا. ۲) ابر قدرت شدن امریکا از دو جهت بود،یکی اعتبار سیاسی و یکی اعتبار نظامی.این دو‌جهت به یک نقطه رسید یعنی اعتبار اقتصادی که نقطه عطف شکل گیری قدرت امریکا بود. ۳)ما در جریان مذاکرات باید اعتبار سیاسیش را از بین ببریم و اساسا از مذاکرات برجام کنار بذاریمش. ممکنه کسی بپرسه پایه ی تحریمها امریکاست و نمیشه ندید گرفتش.جوابش اینه که ما هم چون امریکا را پایه تحریم میدونیم میخوایم پایه را از بین ببریم نه اینکه تقویتش کنیم. ۴)چرا حسن روحانی بغنوان پاذدوی غربی ها میگه اماده انتقال تجربیات پسابرجامیم؟قطعا میدونه که تجربه ای وجود نداره اما صرف این پیام برای القاء این مسئله هستش که برجام باید در شرایط فعلی به سرانجام برسه. همون چیزی که اروپایی ها هم دنبالشن چون امریکا توی مخمصه افتاده.
  • DE ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    برای رسیدن به یک توافق خوب مذاکره کنندگان کلا راه را تا اینجا اشتباه رفته اند. مذاکره خوب را باید با نیروهای داخل انجام داد و دست موشک سازان و اسلحه سازان و دانشمندان هسته ای و باسواد را در دگرگونی صنعتی ایران باز گذاشت و هرچه سریعتر یا کار را از دست خودروسازان و مونتاژکاران و درجا زنندگان در کل صنعت گرفت و به نیروهای متخصص سپرد یا آنها را مجبور کرد در مدت زمان محدود پسرخاله بازی و رفیق بازی و رانت و موروثی بازی را تعطیل نمایند وگرنه تعطیلشان کنید. البته این شعارهای بنده الکیست اصلا نترسید ۴۰ سال دیگر هم اوضاع همینه که هست .
  • علی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    باسلام جاده دو طرفه است تا زمانی که منافع طرفین از یک تفاهم نامه- قرارداد- تعامل ... پا برجاست و یا تامین شود طرفین همچنان راه تعامل در پیش خواهند گرفت. البته طرف قوی تر همیشه زیاده خواهی داشته است ودارد. ولی ادامه تعامل و تغییر رویه در برخورد با منافع امریکا می تواند منافع اقتصادی و حتی سیاسی پایداری برای کشور ما داشته باشد. در غیر این صورت ادامه مذاکرات و اصلا مذاکره با رویه کنونی و با مصداق دشمنی روی هواست! اگر چه مجلسین ان را تایید کنند قطعا دوام ان بیشتر خواهد بود. علی ایحال همه چیز بستگی به تعامل مداوم و علی السویه طرفین دارد.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    6 0
    شیطان بزرگ هرگز بر عهدش پایبند نخواهد بود.
    • دادا IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      این مقامات کشور ما از شیطان هم بدتر هستند بخاطر چندروز حکومت حاضر هستند همه چیز در اختیار امریکائی ها قراربدهند تا بگن دیدید مسئله برجام را با نابودی کشور و ملت حل کردیم و به این خفت شادمان هم خواهند بود والا همه میدانند این برجام بدون خیانت حل شدنی نیست تازه کنگره که مخالف هست یعنی تمام ولی مقامات ما دست بردار از خفت و خواری نیستند
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌ نخواهیم نشست؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس