برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP

وزارت امور خارجه در نامه‌ای خطاب به مسئولان سازمان محیط زیست از احتمال خروج دولت جمهوری اسلامی ایران از اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، خبر داده است.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه در قالب نامه‌ای از احتمال خروج دولت جمهوری اسلامی ایران از اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت با مرجعیت ملی آن سازمان خبر داده و گفته است: در صورت عدم دریافت گزارش عملکرد قابل قبول در سال آینده سازمان محیط زیست منتظر این تصمیم باشد.

در متن این نامه که از سوی سید محسن اسپری مدیرکل امور بین الملل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه خطاب به رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان محیط زیست نوشته شده است، آمده است:

«جناب دین دوست، رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های سازمان محیط زیست: به اطلاع می رساند خروج دولت جمهوری اسلامی ایران از اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت با مرجعیت ملی آن سازمان در صورت عدم دریافت گزارش عملکرد قابل قبول در سال آینده منتظر می باشد. مراتب جهت اطلاع رسانی و دستور اقدام مقتضی ایفاد می گردد.»

ضعف سازمان محیط زیست در حفظ عضویت IUCN +سند

آیا خروج از اتحادیه  بین المللی حفاظت از طبیعت ( IUCN) مغایر منافع ملی نیست؟

این در حالی است که پیش از این علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست از فعال شدن دیپلماسی محیط زیستی جمهوری اسلامی ایران با حضور فعال در کنوانسیون هایی که ایران طی سال‌های گذشته از آن خارج شده است سخن گفته و اظهار داشت: رویکرد ما در دیپلماسی محیط زیست، حفظ منافع کشور و استفاده از ظرفیت‌ها تعاملی با دنیا است.

یکی از مهمترین این ظرفیت‌های تعاملی، اتحادیه‌های بین‌المللی حفاظت از طبیعت است که بیشتر با نام اختصاری آی‌یوسی‌ان (IUCN) شناخته می‌شود، این سازمان بین‌المللی با هدف حفاظت از منابع طبیعی در سراسر کره زمین شکل گرفته است. که مأموریت آن تأثیرگذاری، تشویق، و کمک به جوامع سراسر جهان برای حفظ طبیعت و حصول اطمینان به این که هرگونه استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست یک بهره‌گیری عادلانه و پایدار است.

ضعف سازمان محیط زیست در حفظ عضویت IUCN +سند

IUCN از ناظر و مشاور در سازمان ملل متحد برخوردار است و در اجرای چندین کنوانسیون بین‌المللی در مورد حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی نقش دارد. این اتحادیه در تأسیس صندوق جهانی طبیعت و مرکز نظارت بر حفاظت از جهان هم شرکت داشته است.

۱ـ تضمین‌ حفاظت‌ از طبیعت‌ به‌ ویژه‌ حفظ‌ تنوع‌ زیستی‌ گونه‌ها به‌ عنوان‌ یک‌ بنیان‌ و منبع‌ اساسی‌ برای‌ آیندگان‌.

 ۲ـ اطمینان‌ از این‌ که‌ در نقاطی‌ از جهان‌ که‌ منابع‌ طبیعی‌ زمین‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند، این‌ گونه‌ بهره‌برداری‌ به‌ صورت‌ خردمندانه‌،عادلانه‌ و به‌ صورت‌ پایدار انجام‌ گیرد.

 ۳ـ هدایت‌ جوامع‌ بشری‌ به‌ سمت‌ توسعه‌ و در مسیر کیفیت‌ زندگی‌ مطلوب‌ و در عین‌ حال‌ همسو با ظرفیت‌ قابل‌ تحمل‌ محیط‌ (زیستکره‌) از جمله اهداف این اتحادیه بین المللی است.

دلیل اخطار به ایران چیست؟

بعد از گذشت ۴ ماه از ارسال این نامه ، هنوز هیچ واکنش رسانه ای از سوی مسئولان سازمان محیط زیست درباره علل این اخطار و احتمال تعلیق عضویت بیان نشده است، اما به نظر می رسد عدم پرداخت حق العضویت در دوره‌های گذشته و  بی‌توجهی دستگاه مسئول (سازمان محیط زیست) به حضور فعال در این کنوانسیون بر ادامه همکاری با این اتحادیه مهم محیط زیستی موثر بوده است.

بازگشت بعد از تعلیق چندساله ایران در دهه ۷۰

 بعد از اینکه در ۴ اسفند ۱۳۵۲ هیات وزیران، بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه اجازه داد اقدام‌های لازم از طرف وزارت امور خارجه برای عضویت ایران در سازمان بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی به عمل آید. و ایران عضو این اتحادیه شد،   پس از یک دوره تعلیق چند ساله، ادامه عضویت ایران در آی یو سی ان در تاریخ ۳ آذر ۱۳۷۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید  و تاکنون کشورمان عضو این اتحادیه بین المللی بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    این اتحادیه چه کاری کرده جز منابع زیرزمینی راخشکانده اگربرنامه داشتندریشه کشوررانمیخشکاندند
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      0 0
      خشک شدن منابع زیر زمینی، در معرض خطر قرار گرفتن گونه های ویژه و نادر، شکار بی رویه ، جنگل سوزی و جنگل خواری ، عدم حفاظت از محیط زیست توسط بیشتر سازمانها و ضوابط و نظارت ضعیف و چالش های داخلی ایجاد شده است.
    • حمید ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      1 0
      البته این کار هموطنانمونه نه این اتحادیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس