کد خبر 1347812
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
آمار و ارقام ۱۹ سال حضور آبراموویچ در چلسی

رومن آبراموویچ مالک روس چلسی در حالی پس از ۱۹ سال این باشگاه را ترک می‌کند که هیچ تیم دیگری به اندازه تیم او در این مدت زمان قهرمان نشده است.

به گزارش مشرق، رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی، تأیید کرده که که چلسی را پس از ۱۹ سال می‌فروشد.

آبراموویچ با خرید باشگاه به مبلغ ۱۴۰ میلیون پوند در سال ۲۰۰۳، از ثروت خود استفاده کرد تا چلسی را به یک ماشین برنده تبدیل کند، در حالیکه هیچ باشگاه انگلیسی دیگری به اندازه آبی‌ها در مدت زمانی که او هدایتش را برعهده داشت، جام‌های مهمی به‌دست نیاورد.

او در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که چلسی را به فروش گذاشته و عنوان کرد که این به نفع همه کسانی است که با این باشگاه مرتبط هستند. آبراموویچ امیدوار است که پس از صاف شدن طلب ۱٫۵ میلیارد پوندی‌اش از باشگاه، تا روز جمعه خریدار خوبی پیدا کند.

جام‌ها

 در طول ۱۹ سال مالکیت آبراموویچ، در مجموع ۲۱ جام توسط کاپیتان‌های مختلف چلسی در طول سال‌ها بالای سر برده شده است. اکثر این جام‌ها با دستان جان تری اسطوره آبی‌ها بالا برده شد، و او پس از انتشار خبر فروش باشگاه، آبراموویچ را به عنوان «بهترین مالک در جهان» ستایش کرد. منچستریونایتد در این ۱۹ سال، دومین رکورد جام‌ها را از آن خود کرده است، اما هنوز ۵ جام کمتر از آبی ها دارد؛ به استثنای جام خیریه. منچسترسیتی با کسب ۱۳ جام، یکی عقب‌تر است در حالی که لیورپول ۹ و آرسنال ۶ جام در این مدت به‌دست آورده‌اند.

در مجموع پنج قهرمانی لیگ زیر نظر آبراموویچ به‌دست آمد، و همچنین پنج جام حذفی، سه جام لیگ، ۲ لیگ قهرمانان، دو بار لیگ اروپا و جام خیریه، و یک بار جام‌جهانی باشگاه‌ها و سوپرجام اروپا. مطلوب‌ترین جام، جام لیگ قهرمانان برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ و سپس در سال ۲۰۲۱ با حضور آبراموویچ در هر دو فینال در مونیخ و پورتو به‌دست آمد. او همچنین ماه گذشته در ابوظبی حضور داشت تا شاهد بلند کردن جام‌جهانی باشگاه‌ها توسط آبی‌ها باشد، و این آخرین جامی بود که در دوران مالکیت او به دست آمد.

گران‌ترین‌ها

امپراتوری رومن آبراموویچ بیش از ۲ میلیارد پوند به بازیکنان پرداخت و ۹۷٫۵ میلیون پوند برای روملو لوکاکو در تابستان گذشته پرداخت شد که گران‌ترین خرید او در این مدت بود. کای هاورتس ۸۹ میلیون پوندی دومین خرید گران‌قیمت چلسی در تمام دوران‌هاست، در حالی که کپا آریسابالاگا که با رکورد پرداخت ۷۲ میلیون پوندی برای یک دروازه‌بان به باشگاه آمد، فهرست سه بازیکن برتر گران‌قیمت را تکمیل می‌کند.

افرادی مانند آلوارو موراتا (۷۰ میلیون پوند)، کریستین پولیشیچ (۵۸ میلیون پوند)، جورجینیو (۵۷ میلیون پوند) و فرناندو تورس (۵۰ میلیون پوند) نیز ارزان نیستند. در همین حال، ۴۷٫۵ میلیون پوند برای تیمو ورنر، ۴۵ میلیون پوند برای بن چیلول و ۴۰ میلیون پوند برای متئو کواچیچ، ۱۰ خرید گران‌قیمت آبراموویچ را تشکیل می‌دهند.

مربیان

اگر نتایج مطابق انتظارات بالای او پیش نمی‌رفت از کنار گذاشتن مربیان هم هراسی نداشت. ۱۵ انتصاب فوق‌العاده در تنها ۱۹ سال هم رکورد جالبی است، در فهرستی که شامل برخی از بهترین مربیانی است که تا به حال در تاریخ فوتبال مربیگری کرده‌اند. در واقع ۱۳ مربی به میدان آمدند، زیرا ژوزه مورینیو و گاس هیدینک هرکدام دو بار فرصت خودنمایی داشتند. اما افرادی مانند کارلو آنچلوتی، آنتونیو کونته و رافا بنیتس همگی به دستور آبراموویچ آمدند و رفتند.

چلسی در مجموع ۱۰۸۷ بازی با مالکیت آبراموویچ انجام داد که ۶۶۰ بازی را برد و ۲۳۷ بازی دیگر را به تساوی رساند. تنها ۱۹۰ بازی در این ۱۹ سال به شکست منتهی شد، که به طور متوسط تنها ۱۰ باخت در سال در همه مسابقات می‌شود. این ۱۰۸۷ بازی شامل ۲۰۴۹ گلِ زده و ۹۵۷ گلِ خورده بود که درصد برد کلی ۶۰٫۷ را تشکیل می‌دهد.

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس