به گزارش مشرق، استفن والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد در خصوص چشم‌انداز جنگ اوکراین طی توییتی نوشته است: «کاملاً محتمل است که هیچ یک از طرفین اصلی بحران اوکراین به اهداف حداکثری خود دست پیدا نکنند. در این سناریو، پوتین به یک پیروزی سریع دست نخواهد یافت که منجر به حاکمیت یک دولت دست‌نشانده مطیع در اوکراین و یک ناتوی ضعیف و غیرمتحد شود و همه چیز به سرعت به حالت عادی برگردد.»

والت اضافه کرده است: «آمریکا و متحدانش نیز نخواهند توانست به سرعت روسیه را شکست دهند و یک دولت مستقل در اوکراین حاکم شود که متحد غرب باشد و همچنین پوتین به صورت صلح‌آمیز توسط همکارانش کنار گذاشته شود.»

والت معتقد است برای رسیدن به توافقاتی که بخشی از خواسته‌های طرفین و نه همه آنها را شامل شود باید انتظارات آنها مورد بازنگری قرار گیرد. به باور وی، هیچ طرفی حتی نزدیک چنین مسیری نیست. والت نوشته است: «تا آن زمان، جنگ ادامه خواهد داشت و پیامدهای آن هر روز شدیدتر خواهد شد. آغازکردن جنگ‌ها آسان است اما پایان بخشیدن به آنها دشوار.»

تداوم جنگ اوکراین تا رسیدن به یک راه‌حل واقع‌گرایانه

تداوم جنگ اوکراین تا رسیدن به یک راه‌حل واقع‌گرایانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    4 1
    اگه طرفدار روسیه باشه دست نشانده هست اما طرفدار ناتو باشه مستقل!
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      3 0
      بالاخره این استاد دانشگاه هاروارد یکی از قدیمی درین دانشگاههای ایالت متحده است و سالها نان آمریکا رو خورده باید هم یه جوری تحلیل بنویسه که اربابانش ناراحت نشوند و از طرفی جوری باید تحلیل بنویسه که دوپهلو باشه که اگه خلافش اتفاق افتاد ابرو و اعتبارش از بین نره ؛))
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 1
    به نظر میرسه،پیش بینی نیست،بلکه میخوان شرایط برای چنین کاری رو مهیا کنن!.ارتش اوکراین حمایت مردمی ندارد. و دلیل پیشروی برق آسا نیز همین است.وگرنه الان باید روسیه متوقف میشد.اون جمله که گفتید شروع جنگ،اسان و پایان ان دشوار است،هم مربوط با جنگ با مسلمان است. نه با خوشگذران و لذت گرایان است. اوکراین همین الانش هم با کمک نفس مصنوعی باقی مونده.و شکستش حتمیه.
  • US ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    2 0
    هنوز یک تحلیل درست ندیدم. هدف روسیه از حمله شکست اوکراین نبود که پیروزی و شکستش مهم یا زمان‌بر باشه. روسیه با تجمع در اطراف اوکراین، اول با ایجاد ترس در غرب موجب خروج اونها در افغانستان و تمرکز غرب بر اروپا شد، در افغانستان روسیه بسادگی نمیتونست بدون دادن هزینه غرب رو شکست بده. خب تا حالا روسیه در جبهه افغانستان بدون هزینه پیروز شد. دوم اینکه روسیه با این کار میخواست غرب رو از اوکراین بیرون بکنه که موفق شد، سوم اینکه ضعف و ترس غرب رو در رویارویی با روسیه به رخ جهان بکشه و در دل هم‌پیمانان ضعیف اونها ترس و دو دلی ایجاد کنه که موفق شد. چهارم اینکه نشون بده غرب برای منافع خودش هم‌پیمانان ضعیف رو رها و قربانی میکنه، که این بتدریج سنگربندیهای جهان رو عوض میکنه که موفق شد. پنجم اینکه تبوی ترس از رویارویی با غرب رو شکست و حالا چین میتونه با اعتماد به نفس بالاتری همین کار رو با تایوان بکنه، ششم اینکه با ایجاد جنگ و افزایش قیمت انرژی و کاهش سایر اقلام مورد نیاز غرب اقتصاد بیمار غرب رو فلج کنه و به بهانه تحریم، با پیروی از ایران در دور زدن تحریمها، انسجام بیشتری در شرق برای دوری از سویفت و دلار و وابستگی به غرب ایجاد کنه که غرب رو ضعیفتر و وابسته تر و شرق. رو قویتر و مستقلتر میکنه، و نهایتا اینکه دوره تک قطبی استیلای غرب به جهان رسما پایا یافت. همه اینها اهدافی بودن که روسیه تک تکشون رو بدست آورده، شکست دو روزه کشور ناچیزی مثل اوکراین هرگز هدف اصلی نبوده و روسیه هیچ علاقه ای به دستیابی سریع به اون نداره، چون طولانی‌تر شدن اون اول دوره اضطراب و پریشانی غرب رو افزایش میده، دوم به روسیه فرصت میده تا تو اوکراین جایگاه مردمی پیدا کنه، سوم تلفاتش رو به حد اقل میرسونه.... و مهمتر از همه این پیروزیها برای روسیه قطع دسترسی اوکراین و غرب به سواحل اوکراین و تسلط کامل روسیه به قسمت عمده ای از دریای سیاه و تضعیف قوای دریایی غرب در اونجا بود که البته همچون پتکی بر سر ترکیه هم خواهد بود. بنابراین سایر تحلیل‌ها یا بچگانه و غیر واقعبینانه هستن، یا در جهت جنگ روانی و وارونه جلو دادن حقیقت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس