کد خبر 1347313
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵

به گزارش مشرق، رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

آمریکا با برافروختن آتش جنگ و قربانی کردن اوکراین در صدد تحقق اهداف راهبردی زیر است.

کمرنگ شدن سیاست آتلانتیک گرایی در دوره ترامپ، شکاف دو سوی آتلانتیک را عمیق‌تر ساخت. تلاش ناتو برای ایجاد ارتش اروپایی گواهی بر بحران بی‌اعتمادی فزاینده مابین اروپا و آمریکا گردید. از این رو ایالات متحده در دوره بایدن سیاست آتلانتیگ گرایی را در دستور کار قرار داد و در صدد برآمد بحران بی‌اعتمادی متحدان غربی‌اش را مدیریت کند. به نظر می‌رسد واشنگتن با بر افروختن شعله‌های آتش جنگ در اوکراین و بهره بردن از جنگ روانی-ادراکی "روسیه هراسی" تا حدود زیادی به این هدف رسید. در این ارتباط بایدن در توئیتی نوشت: «من ساعت‌های بیشماری را صرف متحد کردن متحدان اروپایی خود کردم.» 

 اقتصاد آمریکا با بهره‌گیری از ۴۱ ابر شرکت تسلیحاتی همواره توانسته است با رونق صنایع تسلیحاتی از رکود عبور کند و به نوعی با اقتصاد تسلیحات به رونق اقتصادی برسد. در سال‌های اخیر فروش تسلیحات آمریکا به خارج، کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد و این کشور را که با کسری بودجه و بدهی‌های بزرگ مواجه شده، عملا دچار مشکلات در بخش‌های بسیار مهم اقتصاد از جمله بهداشت، درمان و آموزش نماید. از این رو دولت بایدن با جنگ افروزی در اوکراین، رویکرد اقتصاد تسلیحاتی را مورد توجه قرار داده است. در همین رابطه جان بولتون در توئیتی نوشت: «کنگره باید ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی ویژه برای دفاع در مقابل روسیه و چین تصویب کند.»

 واردات گاز اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ تاکنون حدود یک تریلیون یورو بوده که بخش عمده آن از روسیه وارد شده است. صادر کنندگان اصلی گاز به صورت ال‌ان‌جی (گاز مایع) به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ عبارتند از آمریکا (۲۶%) قطر (۲۴%) و روسیه (۲۰%) در این رابطه بولتون در رشته توئیت خود می‌نویسد: «ضروری است که ما استقلال انرژی خود را تأمین کنیم و به رهبر جهان در حوزه صادرات گاز مایع تبدیل شویم. امنیت انرژی امنیت ملی است هم برای ما و هم برای متحدانمان.» توئیت بولتن هدف اصلی دیگر آمریکا در جنگ روسیه- اوکراین را آشکار می‌سازد. چرا که این کشور از سال ۲۰۱۶ صادرات گاز مایع به اروپا را آغاز کرد و به سرعت به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع به اروپا تبدیل شد و سهم آن در صادرات گاز مایع به ۲۶ درصد در سال ۲۰۲۱ رسید. در ماه ژانویه ۲۰۲۲ بیش از نیمی از واردات گاز مایع اروپا از آمریکا بوده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 3
    چون به غرب و آمریکا تکیه کرده بود و مغرور شده بود و با دُم شیر بازی کرد . فکر اینجاشو نمی کرد که آمریکا و غرب تنهاش بگذارند و شاهد سقوطش باشند.
  • حامد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 4
    قابل توجه غربگدایان و افساد طلبان بدبخت داخلی که دل به آمریکا خوش کردند. نمی‌دونند برای منفعت اقتصادی آمریکا همه رو از دم تیغ میگذرونه
    • تبریزی IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      1 6
      عاشق همه کارهای معشوق را زیبا میبیند زیباکلام و رفقا....
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    3 4
    آمریکا میخواد پول ناتو را از اروپایی ها بگیره. اون ها پول نمیدادن. تازه میخواد گازش را به اون ها صادر کنه با قیمتی بیشتر از روسیه
  • رضا IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    10 12
    اوکراین مورد ت.ج.او.ز روسیه قرار گرفت مثل ایران که مورد ت.ج.او.ز عراق در زمان صدام ملعون قرار گرفت به همین راحتی.
    • US ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      4 6
      زنده باد روسیه
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 2
      تو خودت توی آمریکا زندگی می کنی و ما هم که از آمریکا متنفریم و شعار مرگ بر آمریکا زبان زد همه مردم ایران است، پس خواهشا شما ساکت.
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      3 6
      مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    7 3
    جنگ اوکراین در کوتاه مدت شاید بنفع امریکا باشد در درازمدت بنفع روسیه است امریکا مرتب منافع درازمدتش را می فروشد
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    گسترش ناتو به شرق، تشکیل یک اتحاد بزرگ گلوبالیستی تهدیدی برای کشورهایی مثل روسیه است. از نظر اقتصادی روسیه می خواست از بانکی آمریکا خارج شود، و این موجب خشم آمریکا شد. جهانی شدن با آغاز سال ۲۰۲۰ با کرونا و واکسن به همه جا رخنه کرده است و روسیه زیر بار واکسن اجباری برای مردمش نرفت. این کار پوتین، گلوبالیست ها را خشمگین کرد.
  • حسین IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    4 0
    هردو گول خوردن اوکراین حالا میشه یکشور ویران حالا به ناتو نپیونده چی میشه روسیه هم حالا فرض بگیریم ا کراین رو فتح کنه بازکشور همسایه اکراین عضو ناتوست بهتر بود با کشورهای همسایه امریکا همپیمان میشد اینم انجا موشک میچید
  • سید روح اله IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 2
    البته چند کشور دیگر هم خیال خامی در سر دارند اسرائیل و ترکیه و آذربایجان که قصد دارند جای روسیه را در تامین گاز اروپا نقش بازی کنند ولی در این بین آذربایجان گوشت قربانی خواهد شد
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 4
    البته یه نکته ای ای هم باید در نظر گرفت درسته صورت قضیه اینه که من یه کشور مستقل هستم و در هر اتحادیه و سازمانی که دلم بخواد عضو می شم ولی مسائل پشت پرده و ملاحظات امنیتی را هم باید در نظر گرفت که این امر از سیاستمداران بی تجربه و یک سلبریتی بر نمی آید پس ایران هم بگه من بمب اتم می خوام به هیچ کشوری هم ربط نداره پس این همه مذاکره و ... برای چی بوده قطعا پیشگیری از جنگ اینجا میشه فهمید ایران حکام عاقلی داره.
  • SE ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    4 1
    روسیه ابرقدرت اتمی شاخش در اکراین شکسته شد! پوتین رسوای عالم شد، و اقتصاد روسیه تا همینجاش درب و داغان،رئیس جمهور به این بی کفایتی هرگز ندیده ملتی!
  • US ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    6 0
    چون نخواست به روسیه باج بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس