کد خبر 1347215
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
تیم مذاکره کننده موفق عمل کرده است

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مذاکرات لغو تحریم گفت: تیم مذاکره کننده در حال حاضر بسیار موفق عمل کرده و با هوشمندی کامل سعی کرده حقوق مردم ایران را استیفا کند.

به گزارش مشرق، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مذاکرات وین و برخی اخبار منتشر شده درخصوص توافق احتمالی گفت: صرف نظر از جریان‌سازی‌های همسو با رسانه‌های معاند و جریان‌های داخلی، مذاکرات بین ایران و ۴+۱ به دلیل رویکرد جدید تیم مذاکره کننده ایرانی و منطقی که تیم مذاکره کننده در ماه‌های گذشته به کار گرفت و تجربه‌ای که از گذشته دارد روند خوبی را پشت سر گذاشته و اخبار حاکی از این است که به زودی خروجی قابل قبولی از مذاکرات بیرون می‌آید.

وی افزود: در طول مذاکرات اخیر، ایران ۴ سند حقوقی، فنی، اقتصادی و مالی ارائه داد که بحث های زیادی درمورد شیوه اجرایی کردن این ۴ سند در حوزه های مختلف ارائه شد و انگیس، ‌ فرانسه و آلمان به این نتیجه رسیدند که تشدید و اعمال تحریم و فشار حداکثری نمی‌تواند مانع ادامه فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران شود و ایران تحت هیچ شرایطی تسلیم این فشارهای نمی شود لذا رویکردی نرم از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا که غیر مستقیم مذاکرات را دنبال می کرد دنبال شد.

هانی‌زاده تاکید کرد: تیم جو بایدن به این نتیجه رسیده که خروج ترامپ از برجام جایگاه آمریکا را در عرصه بین المللی تنزل داد و باید آمریکا اشتباهات گذشته خودش را جبران کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: براساس اخبار واصله، تیم مذاکره کننده ایرانی در حوزه مالی و اقتصادی اسنادی ارائه داده و اعلام کرد که بخش مهمی از تحریم‌های اعمال شده از سال ۲۰۱۸ که ۱۷۰۰ مورد بوده، ‌ غیر قانونی و مخالف روح برجام بوده فلذا آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که بخش مهمی از تحریم‌ها را لغو کنند.

هانی زاده تاکید کرد: علی‌رغم پارادوکس‌های موجود و جریان‌سازی‌ها و امیدهای واهی به ملت ایران، به نظر می‌رسد مذاکرات به صورت چراغ خاموش و کاملا منطقی و دور از هیاهوی رسانه‌ای در حال پیشرفت است و گفته می‌شود تا دو هفته آینده توافق جدیدی صورت خواهد گرفت و بخش مهمی از تحریم‌ها لغو خواهد شد و مرحله راستی‌آزمایی بین ایران و کشورهای اروپایی آغاز خواهد شد و به نظر می‌رسد تیم مذاکره کننده در حال حاضر بسیار موفق عمل کرده و با هوشمندی کامل سعی کرده حقوق مردم ایران را استیفا کند.

وی در پاسخ به این سوال که‌ آیا آمریکایی‌ها تضمین‌های لازم را به ایران در مذاکرات خواهند داد و این تضمین‌ها چقدر می‌تواند قابل اتکا برای انجام توافق باشد، ‌گفت: طبیعی است که هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی زیر بار تضمین های کتبی که الزام آور هم خواهد بود، نخواهد رفت ولی سازو کارهای دیگری پیش خواهد آمد و آن این که آمریکا و اروپا تا دو سال‌ آینده در مسیر راستی‌آزمایی حرکت می‌کنند.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه لابی صهیونیستی و برخی رژیم‌های عرب منطقه سعی می‌کنند آمریکا را از دادن امتیاز به ایران منع کنند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای جز تعامل احترام‌آمیز با مردم ایران نخواهند داشت و باید در این‌خصوص رفتار ملایم‌تری نشان دهند و این شیوه را هم مورد تجربه خود قرار دهند و از شیوه های تهاجمی دست بردارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: الان وضعیت اوکراین، روسیه، ناتو و آمریکا به مرحله حساسی رسیده و آمریکا نمی‌تواند در این شرایط به ایران فشار بیاورد؛ فلذا بیشتر توجه آمریکا و غرب به اوکراین دوخته شده و به نظر می‌رسد ظرف هفته‌های آینده شرایط خوبی در وین به وجود خواهد آمد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 1
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
    • حاجی IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      3 2
      تو خودتو بگدار جای امریکا با اون 3 نوجه اش به چه دلیلی باید به ایران باج بدن
    • رصا IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      مگه دزدی و رانت خواری میزاره چیزی به ملت برسه؟
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      تولید داخل!!!!همانند خودرو سازی که خون مردم رو توشیشه کردند هم پول مردم وهم جان مردم رو میگیرند؟
  • مجید IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    از زندگی مردم کاملا"معلوم است!!!
  • ع IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    اقای‌محترم‌نتیجه‌مذاکرات‌چی‌بوده‌برای‌مملکت‌و‌مردم‌
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    برای موفقیت تیم ایرانی دعا می کنیم
  • مجید IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    قیمتها چیز دیگری میگویند؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس