توافق ضعیف هسته‌ای فشارها بر ایران را تشدید می‌کند/ باید تضمین‌های قوی اخذ شود

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر لزوم اخذ تضمین‌های قوی در مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران گفت: امضای یک توافق ضعیف گرچه ممکن است تنفس کوتاهی باشد اما در آینده موجب تشدید فشارها می‌شود.

به گزارش مشرق، حمیدرضا غلام‌زاده با رد برخی اظهارنظرهای رسانه‌ای درباره لزوم گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات اظهار کرد: خروج آمریکا و بازگشت این کشور به برجام اصلا موضوع مذاکرات نیست بلکه طبق ماده ۳۶ برجام، ایران می‌گوید شما به تعهدات عمل نکردید و ما از مزایای اقتصادی آن منتفع نشدیم، بنابراین گام‌های کاهش تعهدات را ادامه می‌دهیم.

وی درباره بی‌عملی اروپا در مذاکرات نیز گفت: بر اساس متن صریح برجام، ایران مسئول خروج آمریکا از این پیمان نیست بلکه این طرف‌های دیگر هستند که باید مسئولیت این موضوع را بپذیرند و واشنگتن را مجبور به بازگشت به تعهداتش برای رفع تحریم‌های ایران کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: همانطور که مثلا برزیل یا ژاپن عضو برجام نیستند آمریکا نیز عضو برجام نیست و در نتیجه بحث مذاکره تهران و واشنگتن هیچ منطقی ندارد و این طرف‌های دیگر برجام هستند که باید در خصوص برداشتن تحریم های ایران با ایالات متحده وارد مذاکره شوند.

پذیرش مذاکره مستقیم با آمریکا به معنای پذیرش سازوکار ماشه است

غلام‌زاده، پذیرش مذاکره مستقیم با آمریکا را به معنای پذیرش سازوکار ماشه و بازگشت بدون هزینه واشنگتن به برجام و عامل تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و  گفت: آمریکایی ها مراقب بودند که هیچ وقت تهدید مستقیم نظامی علیه ایران مطرح نکنند زیرا می‌دانند که در موقعیتی نیستند که چنین تهدیداتی را عملیاتی کنند.

این تحلیلگر مسائل راهبردی به خروج خفت بار آمریکا از افغانستان اشاره کرد و افزود: اکنون واشنگتن خروج از منطقه را دنبال می‌کند و در چنین شرایطی حتی حمله محدود به ایران را نیز دنبال نخواهد کرد زیرا در ماجرای شهادت سردار سلیمانی ما نشان دادیم که برای زدن پایگاه های آمریکا در منطقه جدی هستیم و عین الاسد را هدف موشک هایمان قرار دادیم.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره شبیه سازی اجرا شده در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ و دقت بالای موشک های ایرانی در این رزمایش گفت: رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که هرگونه حمله به تاسیسات اتمی ایران می‌تواند موجودیتش را به خطر بیاندازد بنابراین تهدیدات این رژیم بیشتر بلوف سیاسی و رسانه ای است.

رویکرد رژیم صهیونیستی انجام عملیات‌های ایذایی است

غلام زاده، خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران و انجام عملیات روانی یا عملیات فریب را رویکرد صهیونیست‌ها در قبال ایران دانست و افزود: رویکرد صهیونیست ها وارد کردن ضربه‌های کوچک و انجام عملیات های ایذایی اما متعدد علیه ایران است زیرا می دانند که قادر به وارد کردن ضربه جدی به ایران نیستند و جمهوری اسلامی پاسخ قاطعی به هرگونه اقدام جدی آنها خواهد داد.

وی با اشاره به رویکرد دولت بایدن در مذاکرات هسته ای گفت: باوجودی که بایدن و تیم سیاست خارجی وی منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین در قبال برنامه هسته‌ای ایران بودند اما فقط ادبیات آنها با ترامپ فرق می‌کند و تیم کنونی در عمل اقدام جدی برای رفع تحریم‌های ایران انجام نداده است.

این کارشناس مسائل بین الملل، آزاد شدن بخشی از دارایی های بلوکه شدن ایران یا رفع بخشی از تحریم ها در قبال کوتاه آمدن جمهوری اسلامی از گام‌های کاهش تعهدات را عملیات فریب ارزیابی کرد و افزود: هرگونه عقب نشینی جمهوری اسلامی بدون گرفتن یک تضمین جدی برای رفع پایدار تحریم ها فقط به افزایش فشارهای ایالات متحده منجر خواهد شد و این مدل سیاست خارجی آمریکاست.

احتمال قدرت گرفتن جمهوری‌خواهان در سنا بالاست

غلام‌زاده، احتمال اکثریت یافتن جمهوری خواهان در کنگره آمریکا به ویژه سنا را در انتخابات سال جدید میلادی قوی دانست و افزود: در صورت امضای یک توافق ضعیف با آمریکایی ها، حتی اگر جمهوری خواهان کنگره هم آنرا متوقف نکنند احتمال متوقف شدن آن در انتخابات سال ۲۰۲۴ با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

وی، امید بستن به گشایش موقت آمریکایی و آزاد شدن بخشی از دارایی‌های ایران در خارج را ساده‌انگارانه دانست و گفت: گرچه ممکن است با بستن یک توافق ضعیف، برای مدت کوتاهی راه نفس ایران از نظر اقتصادی باز شود ولی این تنفس کوتاه مدت خواهد بود و بلافاصله آمریکایی ها به بهانه های دیگر فشار جدی‌تری به جمهوری اسلامی وارد خواهند کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    0 0
    انتظار این است خسارت محض برجام تکرار نشود.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    0 0
    همانطور كه اطلاعات تخصصى گذشته گان حالا بدل به اطلاعات عمومى نسل فعلى شده است اطلاعات پنهان وپوشيده نحوه حكمرانى كدخدا ى دهكده جهانى امروز جزء اطلاعات عمومى مردمان سياست پيشه جهان مى باشد كيست كه نداند حزب هاى دموكرات وجمهوريخواه يعنى كدخدا فرانسه انگيس وبطوركلى ناتو كانادا كره ژاپن و٠٠٠يعنى كدخدا يعنى باهركدام مذاكره كنى طرف مذاكره كدخدا است
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می خورَد، قطعاً ضربه می خورَد. هر جایی که کارهایمان را منوط کردیم به همراهی غرب، ناموّفق ماندیم؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودمان قد عَلَم کردیم و حرکت کردیم موفّق شدیم. در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس