تجارت خارجی ۸۰ میلیارد دلاری ایران در شرایط تحریم، یک شاهکار است

رئیس اتاق ایران و چین؛ حجم تجارت خارجی ایران را در سال، ۸۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اگر کشوری در دنیا با وجود مشکلات و موانع سیستم بانکی بتواند این حجم مبادلات خارجی را داشته باشد؛ شاهکار است.

به گزارش مشرق، «مجیدرضا حریری» اظهار کرد: اکنون مبادلات تجاری ما با چین به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است که نشان می‌دهد به دلایل فشارهای تحریمی و مشکلاتی که در ساختار تجارت خارجی ما پیش‌آمده، نتوانستیم از ظرفیت‌های رابطه با چین حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی ادامه داد: امید است با رفع تحریم‌های بین‌المللی در حوزه تجارت خارجی، بقیه ظرفیت اقتصادی را فعال کنیم تا به هدف‌گذاری دو کشور که در سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران تعیین شد و روی قرارداد ۱۶۰ میلیارد دلاری برای آینده دو کشور توافق شد، سرعت ببخشیم.

عضو اتاق ایران با بیان اینکه اسناد همکاری‌ها و تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند، تأکید کرد: ما نمی‌توانیم واقعیت موجود و موانع سر راه تجارت خارجی با دنیا را نادیده بگیریم چراکه موانع جدی در سه بخش سیستم بانکی بین‌المللی، سیستم حمل‌ونقل و بیمه برای ایران وجود دارد؛ یعنی هیچ تجارت سالمی بین بنگاه‌های اقتصادی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه مشکلاتی که در این سه بخش وجود دارد، برطرف شود.

وی با بیان اینکه چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی و مواد خام در دنیاست، افزود: ایران در بخش صادرات نفت، محصولاتی نفتی و مواد معدنی شریک اول چین در دنیا محسوب می‌شود ضمن اینکه رابطه سیاسی بسیار خوبی با چین داریم پس مانع سیاسی نداریم، اما چنانچه اختلاف دیدگاه سیاسی هم با چین داشتیم، بازهم چین شریک اول تجاری ما بود.

رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به اینکه در منطقه خلیج‌فارس، ما شریک پنجم چین محسوب می‌شویم، افزود: مبادلات اقتصادی سایر کشورهای منطقه با چین بیشتر از ایران است، با اینکه به لحاظ سیاسی در اردوگاه غرب قرار می‌گیرند، اما تبادلات تجاری بیشتری با چین دارند و اکنون عربستان شریک اول تجاری چین محسوب می‌شود و امارات، قطر عراق و ترکیه نیز در رده‌های بعدی تبادلات اقتصادی با چین قرار می‌گیرند.

حریری یادآور شد: گرچه ما با چین ارتباط سیاسی و امنیتی خوبی در سطح بین‌الملل داریم اما اگر این ارتباط هم نبود، باز چین به لحاظ اقتصادی شریک استراتژیک ما بود و بیشترین مبادله را با این کشور داشتیم.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه چین ازنظر تجارت بین‌المللی قدرت اول دنیا و ازنظر مجموعه اقتصاد نیز دوم دنیاست و در آینده نزدیک حتی به اقتصاد اول دنیا تبدیل هم می‌شود، افزود: مجموعه این ظرفیت‌ها سبب می‌شود که با چین رابطه اقتصادی خوبی داشته باشیم و می‌توان گفت میزان مبادلات فعلی که با این کشور داریم تنها بخشی از ظرفیت مبادله است و بخش‌های بیشتر آن، همچنان باقی است و باید به سرعت فعال شود.

وی با تأکید بر اینکه در همه بخش‌های اقتصادی باید رابطه با چین را گسترش دهیم، افزود: در تجارت خارجی اعم از نفتی، غیرنفتی و صادرات، بزرگ‌ترین خریدار نفت ما چین است و به تنهایی ۳۹ درصد از صادرات غیرنفتی یعنی حدود یک‌سوم صادرات غیرنفتی ما به چین اختصاص دارد. اما نکته اینجاست که به دلیل فشارهای بین‌المللی، مجموعه تجارت خارجی ما هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و هر قدر اندازه تجارت خارجی ما بزرگتر شود، سهم چین هم بیشتر می‌شود، به‌ویژه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، توریسم، مبادله فنّاوری، نفت و غیره، فرصت‌های بسیاری است که به دلایل فشارهای بین‌المللی آن‌طور که انتظار داشتیم، رشد نکرده و اگر این ظرفیت‌ها آزاد شود و فشارها برداشته شود، تجارت ما با چین به‌ویژه در بخش‌هایی که ذکر شد، حتماً بیشتر می‌شود.

حریری با اشاره به مذاکرات وین نیز گفت: طبیعی است که هر قدر دولت‌ها با هم خوب باشند، به رفع سریع‌تر موانع تحریمی کمک می‌شود چراکه این بنگاه‌های اقتصادی هستند که با هم کار می‌کنند و روابط مطلوب سیاسی فضا را برای تبادلات اقتصادی هموارتر می‌کند چراکه بنگاه‌ها به دنبال منافع اقتصادی هستند و کار کردن با یک کشور تحت فشار، کار را برای آنها مشکل می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 2
    کسب درآمد از تحریم ها یا عبور از تحریم ها
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      2 0
      این حرف تو و امثال تو هست که جاسوس و پادوهای امریکا و اروپا توی این مملکت هستین. ۸۰ سال هست که دشمنی های غرب رو داری میبینی و باز هم سنگشون رو به سینه میزنی. میدونی چرا ؟ چون یک وطن فروش بالفطره هستی... به زودی تو و ارباب های تو رو به زباله دان میریزیم... اماده باش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس