کد خبر 1346899
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
معاون رئیس جمهور ایران با سران عراق دیدار کرد؛ ایستگاه جدید سرمایه گذاری مشترک

رئیس جمهور عراق، رئیس قوه قضائیه، رئیس پارلمان و چند شخصیت بارز سیاسی و اجتماعی عراق در دیدار با معاون رئیس جمهور ایران بر ضرورت تقویت روابط و توسعه مناسبات دو کشور تاکید کردند.

به گزارش مشرق، امروز چهارشنبه برهم صالح رئیس جمهور عراق در «قصر السلام» میزبان سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیس جمهور عراق و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار بر تقویت روابط دوجانبه در عرصه های مختلف تاکید کردند.

در این دیدار قاضی زاده هاشمی سلام آیت الله سید ابراهیم رئیسی رویس جمهوری اسلامی ایران را به همتای عراقی وی ابلاغ کرد و برهم صالح نیز خواستار ابلاغ درود او به رئیس جمهور ایران شد.

معاون رئیس جمهور ایران با سران عراق دیدار کرد؛ ایستگاه جدید سرمایه گذاری مشترک

بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق تصریح می کند که «دو طرف در این دیدار به بررسی روابط دوجانبه محکم بین دو کشور همسایه و اهمیت این روابط برای دو ملت دوست پرداختند» تا این روابط «به هر دو کشور و کل منطقه یاری رساند.»

تبادل تجربیات در حوزه های مختلف، اجرایی کردن تفاهمات و توافق های امضا شده در عرصه های گوناگون بین دو طرف از طریق طرح های سرمایه گذاری و خدماتی از جمله تاکید های دو طرف در تقویت روابط بود.

همچنین محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید ایران درباره یادداشت تفاهم مشترک بین بنیاد شهید ایران و موسسه شهدای عراق و راهکارهای فعال سازی سازوکارهای همکاری و شراکت بین دو کشور برای خدمت به خانواده شهدا و قربانیان دو طرف گفت و گو و تاکید کرد که «پارلمان عراق از این یادداشت تفاهم و همکاری حمایت خواهد کرد.»

معاون رئیس جمهور ایران با سران عراق دیدار کرد؛ ایستگاه جدید سرمایه گذاری مشترک

در این دیدار «عبدالاله النائلی» رئیس موسسه شهدای عراق نیز حضور داشت.

رسانه های عراقی گزارش دادند که قاضی زاده هاشمی در این دیدار به الحلبوسی به مناسبت انتخاب مجدد او به ریاست پارلمان عراق تبریک گفت و ضمن ابلاغ پیام تبریک رئیس جمهوری اسلامی ایران و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به الحلبوسی، از او رسما برای سفر به ایران دعوت کرد.

الحلبوسی نیز با تقدیر از پیام های تبریک درباره دعوت رسمی از وی برای سفر به ایران تشکر کرد و وعده داد که در نزدیکترین زمان ممکن به ایران سفر کند.

دیدار دیگر معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید جمهوری اسلامی ایران با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق انجام شد. در این دیدار دو طرف به بررسی موانع و مشکلات قانونی در تکمیل تعامل با پرونده های شهدای دو کشور پرداختند.

معاون رئیس جمهور ایران با سران عراق دیدار کرد؛ ایستگاه جدید سرمایه گذاری مشترک

تفاهم نامه همکاری مشترک میان بنیاد شهید کشورمان با موسسه شهدای عراق در بغداد روز گذشته، (سه شنبه) امضا شد.

در این تفاهم نامه قرار شد علاوه بر تاسیس زیرساخت های مشترک اقتصادی و صنعتی میان دو موسسه (بنیاد شهید ایران و موسسه شهدای عراق)، شعبه دانشگاه شاهد نیز در عراق راه اندازی شود.

در این تفاهم نامه امضا شده با حضور سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و عبدالاله النائلی رئیس موسسه شهدا و جانبازان عراق در محل این موسسه، توافق شد کارگروه مشترکی برای پیگیری بندهای مختلف این تفاهم نامه تشکیل شود.

معاون رئیس جمهور ایران با سران عراق دیدار کرد؛ ایستگاه جدید سرمایه گذاری مشترک

تبادل سفرهای زیارتی خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان دو کشور به عتبات عالیات، تاسیس کارخانه های مشترک فراورده های غذائی و صنعتی در هر دو کشور و اختصاص درآمدهای آن به حمایت از خانواده های کم درآمد بنیاد شهید ایران و موسسه شهدای عراق از دیگر بندهای توافق های دو طرف ایرانی و عراقی است.

همچنین طرف عراقی از ایران خواست در زمینه ساخت شهرک های مسکونی در عراق برای موسسه شهدا و جانبازان این کشور اقدام کند.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی در سفری رسمی دوشنبه شب به عراق سفر کرد. او در ابتدای سفر در محل یادمان فرماندهای شهید (سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس) حضور یافت، به مقام شامخ این شهیدان ادای احترام کرد و پیش از روشن کردن شمع در محل یادمان به گفت و گو با خبرنگاران پرداخت.

معاون رئیس جمهور ایران با سران عراق دیدار کرد؛ ایستگاه جدید سرمایه گذاری مشترک

 سفر او چهار روز به طول می انجامد و قرار است با دیگر شخصیت های عراقی نیز دیدار کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس