کد خبر 1346408
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
تراز تجاری ایران و برزیل منصفانه نیست/ امکان صادرات ۱ میلیارد دلار محصول کشاورزی به برزیل

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با بیان اینکه حدود هشت سال است که ایران در برزیل کشت فراسرزمینی دارد، گفت: ایران امکان صادرات یک میلیارد دلار محصول کشاورزی به برزیل را دارد.

به گزارش مشرق، سید فخرالدین عامریان  رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل در نشست خبری خود درباره وضعیت تجارت محصولات کشاورزی ایران و برزیل اظهار داشت: امسال بیش از پنج میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی از برزیل به ایران انجام شد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل تصریح کرد: صادرات ایران به برزیل در سال حداکثر ۱۰۰ میلیون دلار است و این وضعیت نشان می  دهد که تراز تجاری به نفع برزیل است که قابل مقایسه با یکدیگر نیست.

وی با بیان اینکه تراز تجاری مبادلات تجاری ایران و برزیل منصفانه نیست، گفت: برزیل بیشترین درآمد را از مالیات دریافت می کند، بنابراین عوارض گمرکی این کشور برای کالاهای وارداتی بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد است، به طور مثال عوارض گمرکی فرش دستبافت ایرانی به عنوان یک کالای لوکس ۱۵۰ درصد است که یکی از دلایل افزایش قیمت این کالا است.

عامریان اظهار داشت: این درحالیست که عوارض گمرکی محصولات وارداتی برزیل به ایران چهار درصد است بنابراین اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل تلاش دارد عوارض گمرکی را برای صادرات کالاهای ایرانی به این کشور کاهش دهد که این امر می تواند ایران را در صادرات محصولات کشاورزی با کشورهای امریکا، ترکیه و چین رقابت پذیر کند.

وی با بیان اینکه برزیل وارد کننده کشمش، خرما، پسته، زعفران، کود اوره و قیر است، افزود: اکنون ایران امکان صادرات پسته، خرما، کشمش، زعفران، انار، سیب درختی، فرش دستبافت، فولاد و محصولات پتروشیمی از جمله کود اوره، قیر را دارد، که اگر عوارض گمرکی کاهش یابد امکان صادرات این کالاها از ایران به این کشور مهیا می شود.  

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: طبق ضوابطی جدید در ایران واردات موبایل منوط به صادرات پسته است که اگر بتوانیم این تبادل را با برزیل ایجاد کنیم به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وی افزود: همچنین برزیل به عنوان یکی از واردکنندگان زعفران، این محصول را از اسپانیا تامین می کند اکنون اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل تلاش دارد با ایجاد فروشگاهی کوچک در سائوپائولو برزیل محصول زعفران را به صورت مستقیم در بازار این کشور عرضه کند.

عامریان گفت: اکنون برزیل خواستار واردات سیب درختی و انار از ایران است اما تفاهمنامه ای بین دو کشور برای صادرات میوه وجود ندارد که در صورت حل این موضوع ایران می تواند این محصولات را صادر کند.  

۶۰ درصد ذرت مورد نیاز ایران از برزیل تامین می شود

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل یادآورشد: چندی پیش وزیر کشاورزی برزیل به همراه هیاتی از تجار این کشور به ایران آمد که از تخت جمشید و یکی از شرکت پتروشیمی که سالانه بیش از ۱.۵ میلیون تن تولید دارد، بازدید کردند که در نتیجه مقرر شد ۴۰۰ هزارتن کود اوره در تهاتر با ذرت به برزیل صادر شود.  

وی ادامه داد: همچنین ایران چهارمین یا پنجمین خریدار کالاهای اساسی از برزیل است بنابراین تهاتر می تواند برای ایران با وجود شرایط تحریم مفید باشد البته پیش از این نیز ایران با برزیل تهاتر کالا به کالا داشت اما به دلیل عدم سوخت رسانی به کشتی ها با وقفه روبرو شده بودیم که از هفته آینده تهاتر صورت می گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و برزیل گفت: تهاتر کالا به کالا به نفع تجار ایرانی است زیرا از پرداخت یک کارمزد ۶ تا ۷ درصدی برای انتقال و جابجایی پول، معاف می شوند.

عامریان خاطرنشان کرد: اکنون سالانه ایران ۹ میلیون تن ذرت تامین و وارد می کند که از این میزان ۶۰ درصد از کشور برزیل و ۴۰ درصد از روسیه واوکراین تامین و وارد می شود زیرا طبق ضوابط تجاری ایران واردات محصولات از یک کشور صورت نمی گیرد و باید از کشورهای مختلف باشد.

وی اضافه کرد: برزیل نهمین تولید کننده ذرت جهان است بنابراین در صورت مشکلی در تامین نهاده های مذکور از روسیه و اوکراین می توانیم این محصولات را از برزیل تامین کنیم.

۶۰ هزار هکتار کشت فراسرزمینی ایران در برزیل 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: حدود هشت سال است که ایران در برزیل کشت فراسرزمینی دارد و اکنون ۶۰ هزار هکتار از اراضی این کشور زیرکشت سویا و ذرت برای ایران است.

وی یکی از مشکلات کشت فراسرزمینی برای کشاورزان ایرانی را بزرگی قطعات اراضی کشاورزی برزیل دانست و افزود: اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل تلاش دارد که با تامین قطعات خرد زمین بتوانیم اراضی بیشتری در اختیار کشاورزان ایرانی قراردهیم.

عامریان اظهارداشت: اکنون ویزای ایرانیان برای کشت فراسرزمینی در برزیل سه ماهه است که ما تلاش داریم کشت فراسرزمینی را منوط به اقامت کشاورزان و اجازه کار ۱۰ ساله و همچنین کشت فراسرزمینی جو و گندم را در این کشور دنبال کنیم.

کاهش واردات گوشت قرمز از برزیل 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران  و برزیل درباره وضعیت گوشت قرمز وارداتی از برزیل گفت: قبل از سال ۹۷ نزدیک ۱۵۰  هزارتن گوشت قرمز تامین و وارد کشور می شد اکنون این میزان سالانه به ۱۰۰ هزارتن گوشت قرمز منجمد رسیده است.

وی اظهارداشت: علت کاهش واردات گوشت قرمز منجمد از برزیل کاهش قدرت خرید مردم، کاهش مصرف، عدم انگیزه تجار بخش خصوصی به واردات به دلیل بالا بودن نرخ ارز و نقل و انتقالات پولی است.

عامریان با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۰ هزارتن گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام وارد شد افزود: گوشت قرمز منجمد وارداتی از برزیل در کشتارگاه ها با حضور ناظرین بهداشتی و شرعی انجام می شود و طبق قوانین سازمان دامپزشکی ایران باید گوشت گوساله با کیفیت و در سن کمتر از دو سال تامین شود.  

وی اضافه کرد: همچنین شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، دام را با قیمت مناسب از دامداران خریداری و گوشت آن را به صورت بسته بندی  به صورت تنظیم بازاری با قیمت مصوب ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزارتومان به بازار عرضه می کند.  

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل یکی از دلایل کاهش صادرات محصولات کشاورزی ایران به برزیل را مشکلات بانکی، نقل و انتقال پول دانست و گفت: اکنون تجار باید بابت انتقال پول به کشور ظرف مدت زمان کوتاهی اقدام کنند تا این پول به ارز نیمایی تبدیل شود و یا اینکه این پول با واردکنندگان تبادل شود که کارمزد  ۶ تا ۷ درصدی را در پی دارد.

وی ادامه داد: اکنون تجار ایرانی به دلیل ناآشنایی با قوانین تجاری برزیل؛ کالاهای مورد نیاز این کشور، قوانین ثبت شرکت ها، مباحث حقوقی، عوارض و مالیات با مشکلاتی روبرو هستند که اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل تلاش دارد با در اختیار قراردادن وکلایی در این بخش به تجار ایرانی در ورود به مبادلات تجاری با این کشور کمک کند.  

عامریان اضافه کرد: همچنین تهیه سریال و فیلم هایی مشترک با برزیل در شناساندن کالاهای ایرانی به برزیلی ها تاثیر گذار است که در این خصوص نیز تلاش داریم گام های جدی برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس