کد خبر 1346163
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
غرب حق ندارد دم از قانون بزند/ تحریم روسیه بیشتر به زیان غرب است

مشاور رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه غرب با کارنامه سیاه خود حق ندارد از قانون و اخلاق دم بزند، گفت تحولات کنونی اوکراین بی شباهت با فریبکاری های غرب و مزدورانش در سوریه نیست.

به گزارش مشرق، مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی تازه‌ترین تحولات مربوط به جنگ اوکراین پرداخت و گفت: غرب بیشتر از روسیه از محاصره تحمیل شده بر این کشور آسیب خواهد دید و سوریه از روسیه برای فائق آمدن بر تحریم‌ها حمایت خواهد کرد چرا که روسیه نیز در طول سال‌های جنگ علیه سوریه چنین کرده است.

«لونا الشبل» در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح رادیکال در خاورمیانه خود را برای عزیمت به اوکراین و قزاقستان آماده می‌کنند، افزود: ما از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنیم. طبیعتاً نمی‌توان درباره این عملیات صرف نظر از پیش زمینه‌های سیاسی و دیپلماتیک آن سخن گفت. اکنون این سوال مطرح است که آیا روسیه بر خلاف شایعات موجود، برای این اقدام نظامی زمینه سازی کرده است؟ پاسخ قطعاً منفی است.

وی ادامه داد: غرب و آمریکا از هیچ اقدامی برای آزار رساندن سیاسی یا نظامی به روسیه فروگذار نکرده‌اند و حق هر کشوری است هنگامی که در معرض تهدید نظامی قرار می‌گیرد، از خود دفاع کند و بر همین اساس است که دمشق از اقدام نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.

تحولات امروز اوکراین علاوه بر شباهت با تحولات سوریه، به حوادث افغانستان و عراق که در آن غرب دست به فریبکاری زد، بی شباهت نیست مشاور رئیس جمهور سوریه با اشاره به سخنان بشار اسد درباره شباهت‌های جنگ در اوکراین و سوریه گفت: نقطه مشترک هر دو جنگ تبلیغات رسانه‌ای، دروغ و نفاق پراکنی، به کار گرفتن مزدوران و اجیرشدگان خارجی، تحریم و اقدامات شیطنت آمیز علیه کشورها و نمادهای آن است. تحولات امروز اوکراین علاوه بر شباهت با تحولات سوریه، به حوادث افغانستان نیز بی شباهت نیست که به بهانه حمله ۱۱ سپتامبر به این کشور حمله شد و تا کنون نیز عامل این حمله مشخص نشده است. در مورد عراق نیز به همین ترتیب که سلاح‌های کشتار جمعی را بهانه حمله به این کشور قرار دادند و در نهایت دروغین بودن آن به اذعان مقامات این کشور از جمله کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا مشخص شد.

الشبل تصریح کرد: تحولات کنونی در اوکراین شبیه اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله کلاه سفیدها است که برای تحقق اهداف خود به تحریف واقعیت‌ها و سناریوسازی متوسل شدند. نمونه این اقدامات زیر گرفته شدن خودرو اوکراینی توسط تانکی بود که بعداً مشخص شد اصلاً روسی نبوده است و همچنین پخش کردن تصاویر مربوط به حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه و قالب کردن آن به عنوان حمله روسیه به اوکراین.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی در سوریه شبیه حمایتش از نازی‌های افراطی در اوکراین است، خاطرنشان کرد: تاریخ ثابت کرده است که غرب و آمریکا از نازیسم حمایت می‌کردند و در سال‌های نخست جنگ جهانی، غرب از هیتلر حمایت می‌کرد و آنها هنگامی که معادلات جنگ به نفع روسیه علیه نازی‌ها تغییر کرد، به مخالفان نازیسم تبدیل شدند. از این رو ادعای غرب درباره دشمنی با نازیسم یک دروغ بزرگ است. این خود غرب بود که در اوایل قرن گذشته افراط گرایان را شکل داد و از آنها برای ترساندن و ارعاب ملت‌ها استفاده نمود و این گروه‌ها در نهایت نیز به ابزاری مؤثر برای اشغال کشورها توسط آمریکا و غرب به بهانه مبارزه با تروریسم تبدیل شدند.

کشورهایی که میلیون‌ها نفر را در جنگ کره و سپس ویتنام، افغانستان، عراق و اکنون سوریه و اوکراین قتل عام کرده‌اند، حق ندارند از قانون و مشروعیت بین المللی و اخلاق دم بزنند این دیپلمات ارشد سوری درباره هجمه دیپلماتیک علیه روسیه به علت حمله به اوکراین گفت: کشورهایی که میلیون‌ها نفر را در جنگ کره و سپس ویتنام، افغانستان، عراق و اکنون سوریه و اوکراین قتل عام کرده‌اند، حق ندارند از قانون و مشروعیت بین المللی و اخلاق دم بزنند. این کشورها جهان را به جنگل تبدیل کرده‌اند که قانون جنگل بر آن حکمرانی می‌کند و در چنین جهانی این حق روسیه است که از خود دفاع کند.

وی درباره اقدام سوریه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونستک و لوهانسک گفت: دمشق دو ماه قبل از حوادث کنونی و در دیدار با هیئت پارلمانی روسیه با حضور نمایندگان جمهوری لوهانسک آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری از اوکراین اعلام کرد. ما در مسیر به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری از تحریم‌های احتمالی آمریکا و غرب هیچ هراسی نداریم چرا که سال هاست گرفتار این تحریم‌ها هستیم. تحریم‌های گذشته و کنونی هیچگاه باعث نخواهد شد ما از اصول و باورهای خود عقب نشینی کنیم.

مشاور رئیس جمهور سوریه در پایان درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی برخی محافل غربی در خصوص اخراج روسیه از شورای امنیت گفت: حذف روسیه از شورای امنیت باعث ناکارآمد شدن آن در تحولات جهانی خواهد شد و طرح هر گونه پیشنهاد برای طرد روسیه از شورای امنیت با هدف تضعیف این شورا صورت می‌گیرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 12
    روسیه و رژیم اسد هزاران نفر از ملت بی دفاع سوریه رو شهید کردن نفرت به کومنیست نفرت به رژیم اسد
    • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      5 1
      به عنوان یک هم وطن توصیه میکنم کمترBBCببین.شاید از جهل خارج بشی.
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      4 0
      جهل؟!! این غربگدا سه تا واحد "خریت دو" رو هم پاس کره بیست گرفته دیگه امیدی بهش نیست!!!
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 3
    خخخخخخخخ
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 5
    لطفا توهم نزن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس