کد خبر 1346172
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: یکی از نکات قابل بررسی چند روز اخیر، واکنش برخی دولت‌های عربی ازجمله لبنان به حمله نظامی روسیه به اوکراین است که در نوع خود نکات مهمی دربر دارد:

 وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای زودهنگام و نسبتاً تند حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرد و خواهان توقف آن شد. این بیانیه که به نظر می‌رسد با هدف جلب توجه طرف غربی، به‌ویژه فرانسه و آمریکا صادر شد اما با انتقادات شدیدی در داخل لبنان مواجه گشت.

 ساعاتی بعد ابتدا برخی از وزرا و نمایندگان نزدیک به حزب‌الله و سپس یکی از وزرای نزدیک به امل به انتقاد از بیانیه وزارت خارجه لبنان پرداخته و خواهان توضیح وزیر مربوطه شدند. این افراد بیانیه وزارت خارجه را در تضاد با سیاست بی‌طرفی لبنان قلمداد کردند.

اما شاید مهم‌ترین واکنش به بیانیه وزارت خارجه از سوی «امل ابوزید» مشاور رئیس‌جمهور لبنان در گفت‌وگو با شبکه المیادین اتخاذ شد. ابوزید گفت: «ما به سفیر روسیه اطلاع دادیم که از اعلام موضع وزارت خارجه راضی نیستیم». وی حتی از این هم فراتر رفت و اعلام کرد برای توضیح موضع جریان آزاد ملی و اعلام عدم موافقت با بیانیه وزارت خارجه به مسکو سفر خواهد کرد.

 جنگ اوکراین بحران تورم را در لبنان تشدید خواهد کرد. زیرا اوکراین یکی از مهم‌ترین منابع تأمین غلات و مواد غذایی لبنان است. با این حال، حزب‌الله، امل و جریان آزاد ملی تلاش کردند تا ضمن حفظ بی‌طرفی در اعلام مواضع روبه‌روی روسیه قرار نگیرند. این وضعیت اگرچه برای حزب‌الله قابل پیش‌بینی بود، اما درباره جریان آزاد ملی حاکی از تشدید روند نزدیکی این حزب به روسیه است.

 به صورت کلی عملکرد آمریکا در قبال تحولات غرب آسیا و برداشت بازیگران از عدم قطعیت سیاست‌های واشنگتن، باعث تمایل کشورها به نزدیکی به روسیه و چین شده است. روندی که در عراق، لبنان و شورای همکاری خلیج فارس به تدریج پیش می‌رود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدایوب IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 1
    بی شرف ها نامردها یمنی ها انسان نیستند حرامیان شما که عرب هستید ومانند شاخه سیاسی منافقین استهاله طلبان ایران مخلوط ندارید چرا چند سال است درمقابل حملات وحشیانه عربستان وغربیان به آنها لال بودید
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    کم کم جنوب غرب آسیا متوجه سرکاری بودن آمریکا میشن... و دارند ازش دور میشن...این اتفاق خوبیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس