نخست وزیر سابق قطر: کشورهای شورای همکاری از سرنوشت اوکراین درس بگیرند

نخست وزیر سابق قطر به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هشدار داد رویکردشان در تکیه بر آمریکا می‌تواند عواقبی همانند اوکراین را برایشان به ارمغان آورد.

به گزارش مشرق، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر سابق و معمار سیاست خارجی قطر در رشته توئیت‌هایی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواست تا با در نظر گرفتن شرایطی که اروپا بر اثر تهاجم روسیه به اوکراین در آن به سر می‌برد، در شرایط خود بازنگری کنند.

شیخ حمد در صفحه توئیتر خود نوشت: با وقوع جنگ در اوکراین امروز مصداقیت اروپا، آمریکا و پیمان ناتو در شرایط بدی قرار گرفته است.

اروپا بعد از سال‌ها سکون، خواب عمیق و غفلت به فکر تشکیل نیروی نظامی مشترک اروپایی افتاد، نیرویی که قادر به حمایت و تضمین تحقق خواسته هایش در آینده باشد اما به جای آن اقدام به کاهش شمار و تجهیزات ارتش‌های خود کرد.

او افزود: در جهان امروز، کشورها موظف به بررسی وضعیت خود و شرایط پیش روی خود هستند و پیمان‌های خود را هم باید براساس یک ساختار راهبردی ایجاد کنند، این پیمان‌ها باید به دور از عواطف و شرایط آنی باشد و تعارفات و عجله هم نباید در آن دیده شود.

نخست وزیر سابق قطر در ادامه نوشت: شاید این راهی است که شورای همکاری هم باید به آن توجه داشته باشد و در سایه اوضاع اروپا و جنگ دایر در اوکراین از جمله دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی شکل گرفته از خطراتی که جهان و منطقه ما را تهدید می‌کند، مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: در همین راستا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باید در شرایط خود در تمامی زمینه‌ها تجدید نظر کرده و راهبردهای میان و بلند مدتی را جهت تعامل با متغیرهای شکل گرفته در نظر داشته باشند.

به گفته وی در حالی که چرخ جنگ در اوکراین در حال گردش است، مشروعیت و مصداقیت آمریکا، اروپا و پیام ناتو به خطر افتاده است.

گفتنی است با وضعیتی که اوکراین پس از حمله روسیه پیدا کرده است حالا کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس که با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دنبال به دست آوردن حمایت غرب و ایالات متحده بودند، به خود آمده‌اند و نسبت به آینده خود به شدت نگرانند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس