صادرات ۴۰ درصد محصولات صنایع تاسیساتی کشور به اروپا

عضو انجمن صنعت تاسیسات ایران گفت: با کاهش مشکلات در زمینه تولید و صادرات می‌توانیم توان صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهد.

به گزارش مشرق، علیمردان علائی در نشستی خبری، گفت: توسعه صادرات و اشتغال از مسیر تولید می‌گذرد و انتظار می‌رود با مشورت با بخش خصوصی، از تجربه و دانش آنها در این راستا هرچه بیشتر استفاده شود.

این عضو انجمن صنعت تاسیسات ایران افزود: عمده شرکت‌های فعال در این بخش صادرات‌محور هستند و در بازارهای منطقه و به‌ویژه اتحادیه اروپا از جمله کشورهای اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، بلغارستان و صربستان حضور قوی دارند.

بیشتر بخوانید:

امضای قراداد تجاری با قرقیزستان برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران

وی با اشاره به اینکه موفقیت‌های شرکت‌های تابعه این انجمن در شرایط تحریم‌ها و کرونا و ملغی شدن بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی به دست آمده است، گفت: با رفع احتمالی تحریم‌ها، توان رقابت‌مان افزایش خواهد یافت.

علائی تصریح کرد: امروز برخی شرکت‌های عضو این انجمن حتی تا ۴۰ درصد تولیداتشان را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند و به‌طور قطع کاهش مشکلات در زمینه تولید و صادرات می‌تواند توان صادرات غیرنفتی کشورمان را افزایش دهد.

به اعتقاد وی، با توجه به مزیت‌های نسبی موجود در کشور از جمله در مقوله انرژی و کارگر ارزان و با دانش، محصولات ایرانی در این صنعت از کیفیت بالایی برخوردارند و توان نفوذ هرچه بیشتر به بازارهای منطقه نیز وجود دارد.

تصریح‌کرد: محصولات این صنعت از ساخت داخل ۵۰ درصد پکیج‌های دیواری، تا ۹۰ درصدی در پکیج‌های زمینی و ۱۰۰ درصدی در مشعل‌ها و سیستم‌های گرمایشی مرکزی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حدود پنج درصد مواد اولیه، اجزا و قطعات این صنعت وابسته به خارج از کشور است، افزود:  تامین سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه با نرخ آزاد و فروش ارز حاصل از صادرات با ارز نیمایی (و اختلاف حداقل سه‌هزار تومانی در هر واحد ارز) و قوانین مزاحم برای ایجاد اشتغال پایدار را از جمله مشکلات فعلی واحدهای تولیدکننده این حوزه است.

علائی تصریح‌کرد: امروز با متوسط عمر ساختمان ۳۰ تا ۵۰ سال در ایران، شاهدیم حتی برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها حاضر به استفاده از تاسیسات ساختمان به همان نسبت، کیفیت و طول عمر نیستند و محصولات با مصرف انرژی بالا و ارزان را انتخاب می‌کنند که این رویه باید اصلاح شود.

وی به‌طور با اشاره به تاثیر منفی نوسان قیمتی محصولات فولادی بر محصولات این صنعت، بیان‌داشت: در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت محصولات تولید ما نیز قیمت‌های ثابتی داشته باشند.

وی با انتقاد از اینکه چرا حمایت لازم از تولیدکنندگان آنهم در شرایط فعلی نمی شود، افزود: امروز با سد اندازی های مختلفی روبه رو هستیم که دولت باید با همفکری بخش خصوصی این موضوعات را مرتفع کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس