کد خبر 1345387
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
جنگ و سیاست علیه سال‌های طلایی آبی‌ها

رومن آبراموویچ باشگاه چلسی را وارد جَو دیگری از زمین کرد، ولی هواداران آبی نباید انتظار داشته باشند او را به این زودی کنار تیم‌شان ببینند.

به گزارش مشرق، هواداران چلسی وقتی که نوبت به موفقیت‌های باورنکردنی‌شان رسید، سال‌ها مجبور بودند این شعار را تحمل کنند که «آن‌ها همه‌چیز را خریده‌اند»! با این حال ۱۹ جام مهم از زمانی که رومن آبراموویچ کنترل باشگاه را به دست گرفت، به افتخارات‌شان اضافه کردند.

شکی وجود ندارد که بدون ۲ میلیارد پوندی که از سال ۲۰۰۳ به بعد وارد باشگاه چلسی شده، این تیم به هیچ وجه قدرتی که در حال حاضر دارد را نداشت.

جنگ و سیاست علیه سال‌های طلایی آبی‌ها

علیه روسیه

پس از حمله روسیه به اوکراین و اقدام کشورهای سرتاسر جهان علیه کشور روسیه، این اقدام سیاسی به لیگ برتر انگلیس هم رسیده است. آلمان اولین کشوری بود که واکنش نشان داد و خط لوله گاز پیشنهادی روسیه با نام «نورد استریم ۲» را لغو کرد و حالا هم در بریتانیا ممکن است رومن آبراموویچ مجبور شود برای همیشه پولش را از باشگاهی که تقریباً ۱۹ فصل روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود، خارج کند.

جنگ و سیاست علیه سال‌های طلایی آبی‌ها

واگذاری «مدیریت و مراقبت» از چلسی به سرپرستان باشگاه، تصمیمی مبهم است که برای مدت طولانی این شایعه را به‌وجود می‌آورد که آیا آبراموویچ می‌خواهد از مالکیت باشگاه دست بکشد یا خیر. اما مدیران باشگاه چلسی مدعی هستند که آبراموویچ به امپراتوری‌اش در این باشگاه لندنی متعهد است و قصد فروش آن را نخواهد داشت.

فعلاً رفتم!

آبراموویچ خواه ناخواه وارد مسئله تهاجم روسیه به همسایه‌اش اوکراین شده است. کار به جایی رسید که کریس برایانت نماینده حزب کارگر خواستار محرومیت او از مالکیت باشگاه فوتبال شد. این میلیاردر روسی مجبور است کنترل چلسی را تحویل دهد، اگرچه آنقدر باهوش بوده که کلمه «فعلاً» را در بیانیه‌اش به کار ببرد. به این دلیل که پایانی برای درگیری در اروپای شرقی و روسیه که اکنون یک کشور طرد شده است، متصور نیستیم، انتظار هم نداریم او را به این زودی ببینیم.

جنگ و سیاست علیه سال‌های طلایی آبی‌ها

تأثیر روی چلسی

هیچ بحثی در مورد تأثیری که رومن آبراموویچ بر باشگاه چلسی و فوتبال جهان داشته، وجود ندارد. در زمان مالکیت «کن بِیتس» حتی بحث بر سر این بود که «شِد اِند» (جایگاه تیفوسی‌های چلسی) تخریب شود تا آن را تبدیل به شهرک مسکونی کنند! مالک سابق آبی‌های لندن می‌خواست به عصر هولیگان‌ها در باشگاه چلسی خاتمه دهد. او کسی بود که زمانی چلسی را «منچستریونایتد جنوب» نامید. آمدن آبراموویچ اقدامی برای کسانی بود که عاشق چلسی بودند. دگرگونی یک شبه را می‌توان با زمانی مقایسه کرد که باشگاه‌های منچسترسیتی و نیوکاسل یک شبه توسط پدران عرب خودشان در لیست ثروتمندان ورزش قرار گرفتند.

جنگ و سیاست علیه سال‌های طلایی آبی‌ها

چلسی ۲ هفته پیش سرانجام به یک جام دست‌نیافتنی رسید؛ قهرمانی در جام‌جهانی باشگاه‌ها. این جایزه‌ای است که معمولاً در فینال نمایشی بین قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و قهرمان کوپا لیبرتادورس به تیم برنده می‌رسد. مهم نیست که به چه شکل این جام به‌دست می‌آید، فقط برای چلسی مهم بود که جایزه‌ای که حتی لیورپول هم آن را برد را به‌دست آورند تا مجموعه‌شان کامل شود. ۲ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، ۵ قهرمانی لیگ برتر انگلیس، ۵ قهرمانی جام‌حذفی انگلیس، ۳ قهرمانی جام‌اتحادیه، ۲ قهرمانی لیگ اروپا و یک قهرمانی سوپرجام اروپا.

با وجود این که مبالغ هنگفتی برای ستاره‌هایی که برای کسب این جام‌ها کمک کردند خرج شده است، حتی سرمربیانی که نمی‌توانستند جام تحویل بدهند ماندگاری کوتاهی داشتند. کلودیو رانیری که بعداً با لسترسیتی قهرمان لیگ برتر شد را برکنار کردند. ژوزه مورینیو با نگاهی پر زرق و برق وارد شد تا چلسی را تبدیل به تیم موردعلاقه‌شان کند. آقای‌خاص در اولین فصل تیمش را قهرمان لیگ برتر و جام‌اتحادیه کرد. با وجود این افتخارات حتی ژوزه مورینیو در زمان خوردن شام کریسمس در دسامبر ۲۰۱۶ اخراج شد. حتی فرانک لمپارد اسطوره باشگاه هم در امان نبود. زمانی که چلسی به رده نهم جدول سقوط کرد او تنها پس از ۲۸ ماه از سرمربیگری آبی‌ها کنار گذاشته شد. عجیب بود که به روبرتو دی‌متئو بعد از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا چند ماه بیشتر فرصت ندادند.

جنگ و سیاست علیه سال‌های طلایی آبی‌ها

توجه به چلسی

آبراموویچ علاقه زیادی داشت نام چلسی را بر سر زبان‌ها بیندازد که به آرزویش هم رسید. بازیکنانی مثل جان تری، دیدیه دروگبا، فرناندو تورس، اشلی کول، آندری شوچنکو تا این روزها روملو لوکاکو هم باید در رختکن پرستاره با شرایط تیم مطابقت داشتند. از طرفی ذهنیتی که توسط مورینیو طراحی شده بود، از جمله درگیری با داورها و خشن بازی کردن بازیکنانش و اخراج‌های نامفهوم کمی آن‌ها را بدنام کرده بود.

با این حال چلسی تبدیل به نخستین تیم از شهر لندن شد که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا می‌شود و حالا هم این افتخار ۲ برابر شده است.

اما همانطور که باشگاه چلسی یک مرد خوب و آرام مثل توماس توخل را پیدا کرده و با او خوب پیش می‌رود، رویدادهای سیاسی این فصل را برای چلسی دراماتیک کرده است.

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس