کد خبر 1344804
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

به گزارش مشرق، حمزه عالمی، دترای اندیشه سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: حمله روسیه به اوکراین فراتر از یک اقدام نظامی بوده و معانی مهمی را در حوزه منازعات ایدئولوژیک آشکار کرده و برخواهد انگیخت. دوران منازعات ایدئولوژیک به سر نیامده و اساسا نمی توان ایده، اندیشه و عقاید سیاسی را از اقدامات عناصر، نیروها و نظام های سیاسی جدا کرد. با این پیشفرض به نظر می رسد تهاجم روسیه به اوکراین پیام ها و پیامدهای مهمی را در حوزه اندیشه و ایدئولوژی سیاسی به دنبال خواهد داشت:

 لیبرال دموکراسی توان تهاجمی و اجماع کنندگی خود را به نسبت زیادی از دست داده است.

تأکید کشورهای غربی بر تحریم روسیه، به معنای ناتوانی و خستگی آن ها از جنگ و درگیری است. البته از دهه اخیر که غربی ها به نیروهای نیابتی روی آورده اند، این ناتوانی و خستگی آشکار شد و اکنون نیز همان وضعیّت ادامه دارد.

 غربی ها در مقابل روسیه، حتی توان ابراز وجود و مانور نظامی را هم از دست داده اند و این یعنی هموار شدن مسیر فروپاشی یک تمدن؛ البته این تنها یک سرآغاز است و اگر غربی ها خودشان را جمع نکنند این سرآغاز تبدیل به یک روند خواهد شد.

به حاشیه رفتن ایدئولوژی لیبرال دموکراسی، دورانی از هرج و مرج فکری، ظهور گروه ها و جریانات ملی گرا و راست افراطی در اروپا را فراهم خواهد کرد و به عبارتی نئونازی ها قدرت زیادتری خواهند گرفت، به ویژه این که ناسیونالیسم روسی هم این رویکرد را در غرب تقویّت خواهد کرد.

هرج و مرج فکری و تا حدودی سیاسی تأثیراتی جهانی خواهد داشت و حتی مشکلاتی را برای کشور ما هم ایجاد خواهد کرد. 

بزرگترین مشکل روسیه فقدان ظرفیت ایدئولوژیک است و همین موضوع اجازه نمی دهد برتری نظامی روس ها منجر به هژمونی سیاسی در شرق اروپا و حتی ارواسیا شود.

 فقدان ظرفیت فرهنگی و ایدئولوژیک در روسیه در میان مدت و حتی بلندمدت هم هژمونی نظامی این کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد. پوتین آدم است؛ عمری جاویدان ندارد و قابل تکثیر هم نیست. اگر غربی ها بتوانند خودشان را جمع و جور کنند و جلو جریانات افراطی و راست گرا را بگیرند، بعید نیست که بتوانند نیروهای غربگرای روسی را به سوی خود جلب کنند و بر آینده روسیه تأثیر بگذارند.

 در این شرایط مجموعه ایی از فرصت ها و تهدیدات متوجه ایران است. 

- فرصت کوتاه مدت استیصال غرب در مقابل روسیه و درگیر شدن به مسائل خود؛

- تهدید میان مدت در حوزه مسائل اقتصادی ایران از منظر انسداد در مذاکرات هسته ایی و آثار اقتصادی آن؛

- تهدید بلند مدت مواجهه با دنیایی از هرج و مرج فکری و ظهور تفکرات و اندیشه های افراطی که در حوزه مسائل اجتماعی ایران نیز زمینه ظهور تیپ های فکری و سبک زندگی های شورشی را فراهم خواهد کرد.

- فرصت بلند مدت فراهم شدن زمینه و بستر ترویج اندیشه دینی در جهان آلوده به هرج و مرج فکری و این البته یک بستر و ظرفیت خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    3 4
    چین آماده حمله به تایوان می‌شود وایران هم آماده حمله به اذربایجان
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      3 2
      ایران و آذربایجان مشکلی ندارند و روابط خوبی دارند
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      1 2
      ایران جر موشک بالستیک هیچی نداره . با موشک بالستیک هم نمیشه کشور گشایی کرد
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    2 0
    روسیه از غرب جدا نیست اگر حجم تبادلات اقتصادی بین غرب وروسیه را در نظر بگیریم ،طبیعی است که اکراین در برابر آن ارزشی نداشته باشد ،وواکنش ها وتحریم های نمایشی را هم همه می دانند غرب هم می داند فقط وعده های توخالی به مردم اکراین است،اما اینکه روسیه قدرت نظامی دارد ولی فاقد قدرت فرهنگی وایدئولوژیک است آیا جمهوری اسلامی این دو را دارد؟ترویج اندیشه دینی با کدام سابقه ؟با کدام کارنامه؟
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    تحلیلی غلط اندر غلط! روسیه به صراحت اعلام کرده که ملاحظات غیر قابل ندیده گرفتن امنیتی او را به حمله و خلع سلاح اوکراین واداشته است. ایدئولوژی و هژمونی اوراسیایی و این مزخرفات ریشه در تفکرات لیبرالی اروپا و آمریکا دارد که در همین عرصه منازعات اوکراین ورشکستگی آنها کاملآ عیان شده است.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 1
    دنیای غرب به رهبری آمریکا یک ایدیولوژی دارن و اون ایدیولوژی اسعمار و استکبارگریه.ایران هم ایدعولوژی مبتی بر اسلام واصل ولایت فقیه رو داره که میشه دفاع از مستضعفان و مظلومین جهان و مبارزه با ظلم و استعمار.اما روسیه و چین علی رغم قدرت زیاد ایدیولوژی قدرتمندی ندارن و بیشتر منافع کشورشون رو مبنا میزارن.ایدیولوژی یعنی اینکه به جز کشور خودت تو کشورهای دیگه هم عده ای از خط فکری تو پیروی کنن.مثلا میبینیم تو پاکستان و افغانستان و هند و همه کشورها از قاسم سلیمانی یاد میکنند در حالی که ایرانی نیستن و از خط فکری انقلاب دفاع میکنن.ایدیولوژی یه خط فکریه.حالا مال ما الهی هست و بر همشون فاعق خواهد آمد چون ایدیولوزی ما اسلام ناب محمدیه.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    روسیه با اینکار خودش رو برد گوشه رینگ. انزوای اقتصادی و سیاسی و تکنولوژیکی در انتظارشه اونم با حمایت افکار عمومی جهان. حتی خود روسها هم حمایت نکردن. البته پوتین دلش به فداییانش توی ایران خوشه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    روسیه اشتباه کرد ان هم چه اشتباهی البته خدارو شکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس