تشریح محورهای گفت‌وگوی رئیسی با پوتین/بحران اوکراین دارای ریشه‌های ژئوپلیتیک و هویتی است

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر با اشاره به ۱۴ تفاهمی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور میان ایران و قطر به امضا رسید، گفت: ان‌شاءالله نتیجه سفر رئیس‌جمهور به قطر در اقتصاد کشور دیده خواهد شد.

به گزارش مشرق، رئیسی رئیس جمهور کشورمان هفته گذشته در صدر هیاتی عالی‌رتبه به منظور شرکت در ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز و دیدار با مقامات عالی قطر به این کشور سفر کرد، سفری که به دلیل حضور سران و مسئولان عالی رتبه کشورهای صادر کننده گاز و همچنین موقعیت جمهوری اسلامی ایران و قطر در منطقه، از اهمیت خاصی برخوردار بود. از سویی آیت الله رئیسی اولین رئیس جمهور کشورمان بود که بعد از حدود ۱۱ سال به قطر سفر کرد و همین موضوع موجب شد بعد از انتشار خبر سفر وی به قطر، اخبار بسیاری درباره اهمیت این سفر منتشر شود و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این سفر می تواند دستاوردهای اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشد.

سفر رئیس جمهور به قطر در حالی صورت گرفت که دولت سیزدهم از آغاز به‌کار تاکنون سیاست احیای برقراری روابط با کشورها و جهانیان خصوصا کشورهای همسایه را در اولویت خود قرار داده، پیش برده است و یکی از اهداف سفر به قطر هم براساس گفته دولت، فعال شدن دیپلماسی همسایگی و استفاده از ظرفیت‌های این کشورها برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بوده است. در سفر دو روزه آیت الله رئیسی به قطر، ۱۴ تفاهم‌نامه مهم اقتصادی با حضور رئیس جمهور کشورمان و امیر قطر به امضا رسید. تفاهم هایی که بسیاری از کارشناسان معتقدند نتایج بسیار خوبی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

در همین راستا درباره جزئیات، دستاوردها و نتایج این سفر با علی‌اصغر خانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر و نماینده مردم شاهرود در مجلس به گفت‌وگو نشستیم.

مشروح گفت‌وگو با این نماینده مجلس که در سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر نیز حضور داشت و از نزدیک در جریان جزئیات سفر قرار دارد، در ادامه آمده است:

* سفر آیت الله رئیسی به قطر از لحاظ سیاسی و اقتصادی بسیار اهمیت داشت

*آقای خانی شما در سفر اخیر رئیس جمهور به قطر حضور داشتید، در صورت امکان در باره جزئیات این سفر و دستاوردهای آن بگویید.

خانی: سفر آیت الله رئیسی به قطر هم به لحاظ سیاسی، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ حضور در مجمع اوپک گازی ( نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز) بسیار مهم بود.

نتیجه سفر رئیس‌جمهور به دوحه در اقتصاد کشور دیده می‌شود

همانطور که می دانید در بحث گاز، قطر بعد از روسیه و ایران قرار دارد و بیشترین گاز را بعد از روسیه و کشور ما در سطح جهان صادر می‌کند و این موضوع هم به اهمیت سفر رئیس جمهور به قطر اضافه می کند.

از سویی کشورهای دیگری هم که در ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز حضور داشتند جزو کشورهای صادرکننده گاز بودند که این فرصتی را برای مذاکرات و گفت وگو فراهم کرد.

* باشکوه‌ترین استقبال در قطر از ریاست جمهوری کشور ما صورت گرفت

* استقبال قطری ها از رئیس جمهور و هیات همراه چگونه بود؟

خانی: ما از ابتدای ورود ما به شهر دوحه شاهد استقبال بسیار خوب و باشکوه امیر قطر بودیم و می‌توان گفت که قوی‌ترین، مهم‌ترین و باشکوه‌ترین استقبال در قطر از ریاست جمهوری کشور ما صورت گرفت.

نتیجه سفر رئیس‌جمهور به دوحه در اقتصاد کشور دیده می‌شود

تیمی که رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کرد هم یک تیم عالی رتبه از ایران بود و چند تن از وزرای اقتصادی در این سفر حضور داشتند. بنده هم به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر در این سفر حضور داشتم.

* آمادگی امیر قطر از برقراری ارتباط هرچه نزدیکتر با جمهوری اسلامی ایران

*درباره جلساتی که رئیس جمهور و مسئولان ایرانی در این سفر داشتند، توضیح دهید؟

خانی: همانطور که در رسانه های مختلف گفته شد، در این سفر جلسات و نشست های بسیار خوبی برگزار شد که ان‌شاءالله نتایج مثبتی هم برای کشور و مردم خواهد داشت.

جلسه ابتدایی ما با امیر قطر بود، که در همین راستا یک جلسه بسیار خوب برگزار شد، مذاکرات خوبی هم صورت گرفت و تصمیمات بسیار خوبی هم اتخاذ شد. امیر قطر هم از برقراری ارتباط هرچه نزدیکتر با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

نتیجه سفر رئیس‌جمهور به دوحه در اقتصاد کشور دیده می‌شود

همانطور که می دانید جمهوری اسلامی ایران و قطر دو کشور تاثیرگذار در منطقه هستند، قطری‌ها به عنوان یک همسایه خوب و یک دوست برای ایران هستند و آنها هم به عنوان یک برادر به ایران نگاه می‌کنند.

* ایران و قطر برای اجرای تفاهم های امضا شده سفر اخیر جدی هستند

*یکی از اتفاقاتی که در این سفر رخ داد بحث ۱۴ سند همکاری بود که بین ایران و قطر به امضا رسید، این اسناد درباره چه موضوعاتی بود و به نظر شما ایران و قطر برای به نتیجه رسیدن این تفاهم ها چقدر مصمم هستند؟

خانی: بله. در این سفر همانگونه که اعلام شد ۱۴ سندهمکاری و تفاهم نامه در حضور رئیس جمهور و امیر قطر، توسط وزیران امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و نیروی ایران با همتایان قطری خود به امضا رسید.

نتیجه سفر رئیس‌جمهور به دوحه در اقتصاد کشور دیده می‌شود

این ۱۴ سند همکاری امضا شده در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتی‌رانی، رادیو تلویزیون، سیاست خارجی ( لغو ر وادید)، برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی است.

قطعا بحث ۱۴ تفاهم نامه‌ای که بین ایران و قطر به امضا رسید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مسئولان هر دو کشور بر اجرای جدی این تفاهم نامه ها تاکید داشتند. امیر قطر هم برای پیگیری و اجرایی شدن این تفاهم نامه بسیار جدی بود و رئیس جمهور کشورمان نیز بر اجرایی شدن این تفاهم نامه ها تاکید داشت و قرار شد مسئولانی از ایران و قطر اجرایی شدن این تفاهم نامه ها را پیگیری کنند.

از سویی در مذاکراتی هم که صورت گرفت امیر قطر عزم خود برای به نتیجه رسیدن و پیگیری تصمیات و همچنین به نتیجه رسیدن ۱۴ تفاهم مهمی که امضا شد، اعلام کرد.

 امیر قطر عزم خود برای به نتیجه رسیدن و پیگیری تصمیات و همچنین به نتیجه رسیدن ۱۴ تفاهم مهمی که امضا شد، اعلام کرد.

امیر قطر چندین بار در سخنانش به افزایش ارتباط در حوزه‌های مختلف و افزایش معاملات اقتصادی تاکید و برای برقراری ارتباط بیشتر ایران و قطر در سطح بسیار بالا اعلام آمادگی کرد.

* اعلام آمادگی کشورهای حاضر در ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز برای همکاری با ایران در بخش های اقتصادی و تجاری

* همانگونه که اعلام شد، برگزاری ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز یکی از اهداف برگزاری این سفر بود، اما از حواشی این نشست و جلساتی که برگزار شد، بگویید.

خانی: بله. هیات ایرانی در حاشیه ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز جلسات بسیار خوبی هم با روسای جمهور و مسئولان عالی مرتبه کشورهای مختلف که به این مجمع آمده بودند داشت و همه این کشورها اعلام آمادگی کردند که به طور عملی حاضرند در بخش های اقتصادی و تجاری با ایران همکاری‌ها را افزایش دهند.

کشورهای حاضر در ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز اعلام آمادگی کردند که به طور عملی حاضرند در بخش های اقتصادی و تجاری با ایران همکاری‌ها را افزایش دهند

به نظر بنده فرصت بسیار خوبی هم برای ایران و هم برای قطر ایجاد شده است.

قطر در منطقه تاثیرگذار است و موقعیت خوبی دارد ایران در منطقه الحمدالله موقعیت بسیار خوبی دارد و سیاست ما هم ارتباط با همسایگان است که فکر می کنم در این سفر ارتباط ایران و قطر به صورت ویژه شکل گرفت و تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

نکته بسیار مهم و قابل توجه دیگر در این سفر قدرشناسی قطرهای درباره حمایت هایی بود که ایران در سال ۲۰۱۷ از قطری ها داشت، یعنی در زمانی که قطر در محاصره عربستان و همپیمانانش قرار داشت که امیر قطر و همه مسئولان قطری هم در این سفر به آن اشاره کردند.

* جدا از جلساتی که رئیس جمهور و وزرای ایران با مسئولان قطری داشتند، شما به هم عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر، توانستید با نمایندگان مجلس و مسئولان قطری نشست و مذاکراتی داشته باشید؟

خانی: بله. بنده هم جلسه بسیار خوبی با رئیس گروه دوستی قطر و ایران داشتم و مذاکرات خوبی هم صورت گرفت و بنا شد برای سال ۱۴۰۱ ما از وی برای سفر به ایران رسما دعوت کنیم و همچنین یک گروه از نمایندگان ما هم به قطر سفر کنند و تفاهم نامه‌هایی هم بین مجلس ایران و مجلس قطر شکل بگیرد.

نتیجه سفر رئیس‌جمهور به دوحه در اقتصاد کشور دیده می‌شود

موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که در سفر آیت الله رئیسی اقدامات بسیار خوبی در سطح دولت صورت گرفت و از سویی هم باب جدیدی شد تا ما با مجلس قطر که تازه شکل گرفته،  ارتباط خوبی داشته باشیم.

در سفر آیت الله رئیسی اقدامات بسیار خوبی در سطح دولت صورت گرفت و از سویی هم باب جدیدی شد تا ما با مجلس قطر که تازه شکل گرفته،  ارتباط خوبی داشته باشیم

در مجلس قطر حدود ۴۰ تا ۴۵ نفر حضور دارند که ۳۰ نفر از آنها توسط مردم انتخاب می شوند که این از تدابیر خوب امیر قطر بوده است.

* در بحث روابط ایران و قطر در حوزه اقتصادی در گذشته وضعیت خوبی نداشتیم

*درباره تفاهم های اقتصادی که در این سفر صورت گرفت، بیشتر توضیح دهید؟

خانی: واقعیت این است که روابط سیاسی ایران و قطر بسیار خوب است و در مباحث اقتصادی هم حتماً باید با سرعت بیشتر کار انجام شود.

در این سفر ۱۴ تفاهمی هم که امضا شد همه در رابطه با مسائل اقتصادی بود و این تفاهم نامه ها نشان داد که ما در گذشته در بحث تفاهمات اقتصادی با قطر از وضعیت خوبی برخوردار نبودیم.

* گشایش‌های اقتصادی بسیار خوبی با اجرای تفاهم‌ نامه‌های میان ایران و قطر ایجاد می شود

* اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امضا شده در بحث اقتصاد کشور ما چه تاثیری خواهد داشت؟

آنچه در این سفر بسیار مهم بود این است که دولت قطر برای پیگیری و اجرای تفاهم های صورت گرفته آمادگی کامل دارد و فکر می‌کنم که با پیگیری این تفاهم ها شاهد گشایش های بسیار خوبی در اقتصاد کشور خواهیم بود.

* لزوم ایجاد کارگروهی برای پیگیری تفاهم‌نامه‌های امضا شده میان ایران و قطر

 از آنجایی که اجرای این تفاهم نامه ها اهمیت بالایی دارد، برای به نتیجه رسیدن و اجرای آن چه پیشنهادی دارید؟

خانی: ما حتماً باید کارگروهی در ایران در بخش‌های مختلف تشکیل دهیم تا مذاکراتی که در قطر صورت گرفت و تفاهماتی که امضا شد و همه آنها هم قابل عملیاتی شدن است، پیگیری و اجرا شود.

ما حتماً باید کارگروهی در ایران تشکیل دهیم تا مذاکراتی که در قطر صورت گرفت و تفاهماتی که امضا شد و همه آنها هم قابل عملیاتی شدن است، پیگیری و اجرا شود

انصافا در این دو روز وقت بسیار خوبی هم از سوی ایران هم از سوی قطر گذاشته شد و تصمیمات بسیار خوبی صورت گرفت و ان‌شاءالله در دولت هرچه زودتر این کارگروه تشکیل شود و مردم هم اثرات مثبت آن را زودتر ببینند.

* تفاهماتی که به امضا رسید باید هر چه زودتر عملیاتی شود

 در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمائید؟

خانی: آنچه مهم این است که توافقاتی انجام شد و تفاهماتی که به امضا رسید باید هر چه زودتر عملیاتی شود و دولت قطر هم کاملاً برای این مهم آمادگی دارد که این بسیار اهمیت حائز اهمیت است.

تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس برقرار است و ان‌شاءالله نتیجه این تفاهمات و سفرها در اقتصاد کشور دیده خواهد شد

ما هم در مجلس هر کاری بتوانیم برای کمک به دولت انجام می دهیم، خوشبختانه تعاملات بسیار خوبی هم بین دولت و مجلس برقرار است و ان‌شاءالله نتیجه این تفاهمات و سفرها در اقتصاد کشور دیده خواهد شد.

خانی در پایان گفت:  ان‌شاءالله با سفرهایی که در آینده و قطر انجام می‌شود و سفرهایی که دوستان قطری به ایران خواهند داشت این همکاری ها با قدرت بیشتر ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 2
    بی خیال بذارید نتیجه سفرهای قبلی رو بالاخص قرارداد شانگهای رو هضم کنیم بعد! اینهمه تغییرات مثبت برای قلبمون خوب نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس