بیانیه دو پهلوی «سینماتیکت» و باز هم مقصری به نام اپراتور/ جشنواره فجر در ماجرای لو رفتن برندگان سیمرغ در کجای معادلات است؟

«سینماتیکت» نمی‌گوید این شیرفلکه اطلاعات چگونه در این سایت باز شده که همه برندگان بدون ضریب خطا در اختیارشان قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، لو رفتن اسامی برندگان سیمرغ بخش‌های مختلف جشنواره فجر، اتفاقی عجیب و غریب در آئین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که تمام این مراسم را تحت‌الشعاع قرار داد، اتفاقی که پیش از این هیچ وقت به این صراحت رخ نداده بود که اکثر خبرنگاران و هنرمندان حاضر در سالن، لیست کامل برندگان را در تلفن‌های همراه خود داشته باشند و پیش از اعلام مجری برنامه، اسامی را بلند بلند نام ببرند.

این اتفاق تا جایی ادامه پیدا کرد که محمد سلوکی، مجری مراسم در اواسط برنامه نسبت به این روند گلایه کرد و از حاضران در سالن خواست، به احترام کسانی که به صورت زنده و از تلویزیون مشغول تماشای مراسم هستند، سکوت اختیار کنند و لذت لحظه اعلام اسامی را از بین نبرند. اگرچه بعد از این تذکر تاحدودی این مسئله رعایت شد اما در زمان اعلام اسامی جوایز اصلی، باز هم فریادهای داخل سالن، زودتر از مجری نام برنده سیمرغ را مشخص می‌کرد. این اتفاق در همان روز بسیار مورد انتقاد اهالی رسانه قرار گرفت و همه به دنبال پاسخگویی برگزارکنندگان درخصوص محل نشت اطلاعات محرمانه هیئت داوران جشنواره بودند.

در روز پس از اختتامیه جشنواره مسعود نقاش‌زاده دبیر این رویداد، در پاسخ به سوال خبرنگاران، پاسخی گنگ به این ماجرا داد و گفت: «علت اصلی را نمی‌توان دریافت اما حراست سازمان سینمایی را موظف کردیم علت را بیابند چراکه مشخص است اطلاعات برگزیدگان داوری در اختیار چه کسانی بوده است. متاسفانه بی‌اخلاقی در حوزه رسانه‌ای کم نیست. ‌ هرکسی که در سینما کار می‌کند می‌داند رای هیئت داوران اطلاعات‌ محرمانه است تا وقتی که روی استیج نتایج مشخص شود. از اهالی شریف رسانه درخواست داریم این مورد را مدیریت کنند تا ببینیم ‌چه کسی چنین جریانی را دنبال می‌کند. ما قطعا پیگیر این مورد هستیم. اسامی افراد خاطی اگر به اطلاعات کافی برسیم منتشر خواهد شد.»

حالا نزدیک به دو هفته از آن اختتامیه کذایی گذشته است، حرف و حدیث‌های مربوط به برنده شدن یا نشدن برخی از فیلم‌ها و خداحافظی یکی دو فیلمساز ناراضی از جشنواره فجر و حواشی دامنه‌دار صحبت‌های نویسنده فیلم «نمور» در نشست خبری و... به قدری بزرگ شد که این اتفاق تاحدودی به فراموشی سپرده شد. حتی خود برگزارکنندگان جشنواره که نسبت به ماجرای نویسنده یکی از فیلم‌ها واکنش نشان دادند، و قرار بود پس از رسیدن به اطلاعات کافی، اسامی افراد خاطی را در اختیار اهالی رسانه و افکار عمومی قرار دهند، تمام این مسائل را فراموش کردند و کلا پرونده این حرکت حاشیه‌ای را بستند.

اما اوضاع اینطور نماند و در حالی که این سکوت رضایتبخش مدیران ادامه‌دار بود، سایت «سینما تیکت» که از همان روز ابتدایی یکی از متهمان پرونده بود و بسیاری از اهالی رسانه ابتدا از طریق این سایت اسامی برندگان سیمرغ را تماشا کرده بودند، بیانیه‌ای رسمی صادر کرد و ضمن عذرخواهی از اتفاق تلخی که رخ داده است، اعلام کرد که این ماجرا به دلیل اشتباه انسانی اوپراتور صورت گرفته، اگرچه پیش از این در شبکه‌های اجتماعی نام‌ها به صورت پراکنده اعلام شده بود. بیانیه مذکور اما باوجود اینکه تلاش دارد صادقانه عمل کند، نکات تاریک و پرابهامی دارد.

بیانیه دو پهلوی «سینماتیکت» و باز هم مقصری به نام اپراتور/ جشنواره فجر در ماجرای لو رفتن برندگان سیمرغ در کجای معادلات است؟

سینماتیکت: «ما نبودیم، اوپراتور بود، اصلا قبل ما توییتر بود!»

«بعضی موقعیت‌ها و شرایط را به هیچ زبانی نمی‌توان توضیح داد چه برسد به توجیه. حتماً سکوت درست‌ترین پاسخ در این موقعیت‌های پیچیده نیست؛ ولی اگر گزینه دیگری نباشد، احتمالا بهترین انتخاب است تا به کمک گذر زمان پاسخ مناسب‌تری بیابیم. ساعت ۱۹:۱۵ روز ۲۲ بهمن، درست در روز برگزاری اختتامیه چهلمین جشنواره فجر، به علت یک اشتباه اپراتوری-انسانی لیست برندگان بر روی سایت «سینماتیکت» به مدت ۱۵ دقیقه منتشر و سپس از دسترس خارج شد.

قطعا اتفاق بسیار خسارت‌آوری بود؛ اول برای جشنواره و سپس برای سایت سینماتیکت که همیشه مورد حمایت مردم عزیزمان بوده است. «سینماتیکت» کاملا مسئولیت این اشتباه و سهل‌انگاری غیرعمدی و اپراتوری-انسانی را می‌پذیرد، هرچند که از ساعت ۱۶ در توییتر بخش مهمی از این اطلاعات منتشر شده بود - که البته از خطا و مسئولیت ما چیزی کم نمی‌کند.

قطعاً جناب آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور تحت فشار رسانه‌ای فراوانی قرار گرفته‌اند؛ ولی بعضی اوقات بیش از عرض پوزش، ابراز تاسف و اصلاح فرآیندها برای عدم تکرار در آینده، کار دیگری نمی‌توان کرد. تنها امیدواریم عذر و اندوه ما را بابت این اتفاق غیرعمدی بپذیرید.

از آنجا که بنا داریم بیانیه صریح و صمیمی داشته باشیم، حتماً سوال دیگر خوانندگان محترم آن است که چگونه این اطلاعات چند ساعت زودتر به دست تیم اجرایی سینماتیکت رسیده است؟ پاسخی که مکتوب و شفاهی به پلیس فتا و حراست سازمان سینمایی عرضه داشتیم این بوده؛ اگر برای چندین و چند سال، مرجع اول فروش بلیت سینمای کشور -با سهم ۹۰ درصدی از بازار- باشید به دلیل حجم بالای ارتباط با اهالی فرهنگ و خبرنگاران، خواسته و ناخواسته در یک شاهراه پرترافیک اطلاعات قرار می‌گیرید.

اطلاعاتی که بخشی از هنرمندان از جوایز خود و همکارانشان ساعت‌ها قبل از اختتامیه در اختیار داشتند؛ تا خبرنگاران و فعالان کنجکاوی که به ما -مثل هر سال- کمک کردند تا فهرست برندگان را با درصد دقت بسیار بالا برای انتشار پس از اختتامیه آماده کنیم. همانند همه پیج‌ها و سایت‌های معتبر، ایجاد فرصت کافی برای طراحی گرافیکی و تولید محتوا بلافاصله بعد از اعلام برندگان در فضای رسانه‌ای، عامل سهل‌انگاری و انتشار این فهرست، یک ساعت زودتر از موعد شد.

به هر حال پس از سکوت این مدت، لازم بود با متنی صریح و صمیمی و بدون هیچ فشار حاکمیتی و امنیتی یا رسانه‌ای در این خصوص توضیحاتی ارائه دهیم و سهم بزرگ خود را در این حادثه تبیین کنیم و امید داریم کاربران و مردم عزیزمان، اهالی هنر و مسئولان فرهنگی، این خطای غیرعمدی و انسانی را درک کرده و پوزش ما را بپذیرند.»

 

بیانیه دو پهلوی «سینماتیکت» و باز هم مقصری به نام اپراتور/ جشنواره فجر در ماجرای لو رفتن برندگان سیمرغ در کجای معادلات است؟

لحن دو پهلو «سینما تیکت» و توجه جشنواره به جایی به جز اینجا

نکته‌ای که از این بیانیه «سینما تیکت» می‌توان به آن رسید لحن دوپهلو و استفاده از روش «یکی به نعل و یکی به میخ» است. آنها از طرفی خود را مقصر می‌دانند، ولی می‌گویند چند ساعت پیش اسامی در شبکه‌های اجتماعی لو رفته است.

از طرفی مدعی می‌شوند به عنوان مرجع اول فروش بلیت سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای در بازار دارند و طبیعی است که با حجم بالای ارتباط با اهالی فرهنگ، در شاهراه پرترافیک اطلاعات قرار بگیرند، اما نمی‌گویند این شیرفلکه اطلاعات چگونه در این سایت باز شده که همه برندگان بدون ضریب خطا در اختیارشان قرار گرفته است.

یا از طرف دیگر مدعی می‌شوند با سهل‌انگاری و اشتباه اوپراتور (که حالا تبدیل به بهترین بهانه برای توجیه این مدل اشتباهات عجیب و غریب است) این فاجعه به وقوع پیوسته است، اما نمی‌گویند این چه اوپراتوری با چه جایگاهی بوده که اجازه و توانایی این را داشته که خبری با این درجه از اهمیت را در روز اختتامیه جشنواره، چند ساعت زودتر روی خروجی بگذارد.

این شخص به احتمال فراوان یکی از افراد رده بالای سایت بوده که اجازه و دسترسی چنین ماجرایی را داشته، کسی که اخبار مربوط به او بدون نظات خاصی روی سایت می‌رفته و پیش از انتشار کسی آنها را نمی‌خوانده است، حالا اینکه این اوپراتور چه کسی است و قرار است ما نام او را به دلیل این بی‌ملاحظگی و عمل غیرحرفه‌ای بدانیم یا خیر، به نظر می‌رسد جواب آن مشخص است.

با تمام این تفاسیر این مسئله که «سینما تیکت» (با بیانیه دوگانه‌اش) تلاش کرده عذرخواهی کند و مسئولیت این اشتباه بزرگ را تاحدودی برعهده بگیرد، نباید باعث شود برگزارکنندگان جشنواره خود را از این ماجرا جدا بدانند و واکنشی درخور به آن نشان ندهند. حالا که نزدیک به دو هفته از این ماجرا گذشته نیز این منفعل بودن تیم اجرایی جشنواره واقعا آزاردهنده است، اینکه خود را موظف نمی‌دانند به افکار عمومی توضیح دهند، چنین نشتی بزرگی چطور و از چه شاهراهی اتفاق افتاده است.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 5
    قبل جشنواره من به یک سایت بلیت فروشی رفتم (سینماتیکت نه، یک سایت دیگر) و دیدم خلاصۀ داستان بعضی فیلم ها را با نقطۀ عطف داستان نوشته است. راستش عجیب بود چون معمولا روابط عمومی فیلم های ایرانی خلاصه داستان های شعرگونه، مبهم و مسخره منتشر می کنند انگار که مثلا چه داستان شاهکاری دارند که باید از دید همه پنهان بماند تا وقتی که فیلم اکران شود و همه مقابل این آتشفشان نبوغ سر تعظیم فرود آورند. من امیدوارم این ماجراها حداقل راجع به خلاصه داستان ها ادامه پیدا کند تا مردم بدانند دارند به تماشای چه زباله ای می روند.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    چرا بعد از حدود بیست سال نفهمیدیم ارتباط سینما تیکیت با سازمان سینمایی چیست ؟ در این مدت تنها شرکتی که مجری پیش فروش بلیط های جشنواره فیلم فجر بود فقط سینما تیکت بود.مشکل اساسی جشنواره امسال دبیر بی تجربه جشنواره بود که با کارنامه ناموفق در بنیاد سینمایی فارابی دوباره موفق به حضور در یکی از جایگاه های سازمان سینمایی گردید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس