کد خبر 1344352
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱
چند توصیه برای مبتلا نشدن به کرونا در محیط کار

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان چگونگی اجرای دستورالعمل‌های پیشگیری از بیماری و متناسب‌سازی محل کار برای حفظ سلامت کارکنان را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مهران معلم با اشاره به چگونگی کنترل عوامل خطر کووید – ۱۹ در محیط کار اظهار کرد: مکانیسم اصلی انتشار این بیماری، تماس انسان با انسان است؛ ترشحات تنفسی که در زمان سرفه یا عطسه در هوا منتشر می‌شود، قطرات نشست کرده روی سطوح، دست زدن به سطوح آلوده و سپس تماس دست آلوده با دهان، بینی و چشم مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری هستند.

بیشتر بخوانید:

امیکرون سرماخوردگی نیست

وی با اشاره به مشاغلی که بیشتر از دیگر مشاغل در معرض مواجهات شغلی و ریسک بالای  ابتلا به کووید - ۱۹ هستند، بیان کرد: کارکنان بیمارستان‌ها و بخش‌های بهداشت و درمان خانه‌های بهداشت کارگری و مراکز بهداشت کار، کارکنان آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، گروه‌های شغلی مرتبط با کفن و دفن افراد آلوده (انتقال، شستشو، مراسم مذهبی و دفن)، کارکنان بخش‌های حمل و نقل (رانندگان اتوبوس، تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی، کارکنان خطوط هواپیمایی)، کارکنان بخش مدیریت ضایعات، پسماندها و پساب(شهرداری‌ها و تاسیسات تصفیه و بازیافت)، مشاغل با الزامات مسافرت شغلی، کارکنان مرزبانی، شاغلین سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای، کارکنانی که در مواجهه با مواد شیمیایی آسیب‌زننده به ریه شامل گازها و بخارها التهاب‌آور هستند و شاغلین باردار بیشتر در ریسک بالای ابتلا به بیماری قرار دارند. 

بیشتر بخوانید:

نسخه خطرناک‌تر از امیکرون چه مشخصاتی دارد؟

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان افزود: این بیماری از سه طریق افزایش غیبت کارکنان، تغییر در الگوهای کار و تجارت و اختلال در زنجیره تامین و تحویل بر اقتصاد بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد بنابراین برای آسیب کمتر باید به توصیه‌ها دقت شود.

معلم گفت: مسئولیت اجرای کلیه دستورالعمل‌های پیشگیری از بیماری و متناسب‌سازی محل کار بر اساس شیوه‌نامه‌ها به عهده کارفرمایان است؛ کارفرمایان و کارگران در کارهایی  که مواجهه خاصی با ویروس کرونا وجود ندارد، باید از گسترش وضعیت شیوع بیماری آگاه شوند و سه اصل پیشگیری از ابتلا به این بیماری یعنی رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله  اجتماعی و استفاده از ماسک را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: کارفرمایان باید بسته به وظایف کاری و مواجهه احتمالی، وسایل حفاظت فردی مناسب از جمله دستکش، لباس، ماسک، عینک یا محافظ صورت برای محافظت از کارکنان را در اختیار کارکنان قرار دهند. 

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: همچنین در محیط‌های سربسته باید دستگاه‌های تهویه متناسب با فضای کاری نصب شود.

وی گفت: کارفرمایان درگیر در مراقبت‌های بهداشتی، کارکنان در تماس با اجساد، آزمایشگاه، خطوط هوایی، حفاظت مرزی یا عملیات مدیریت پسماند و فاضلاب یا سفر به مناطق آلوده به ویروس کرونا باید از وضعیت رو به رشد شیوع آگاه باشند.

معلم بیان کرد: کارفرمایان باید وضعیت مواجهه کارکنان‌شان با ویروس کرونا و خطر مواجهه را برآورد و ارزیابی کنند؛ روش‌های کنترلی را انتخاب و اجرایی کنند و مطمئن شوند کارکنان از کنترل‌ها برای جلوگیری از مواجهه استفاده می‌کنند. اقدامات کنترلی ممکن است شامل تلفیقی از کنترل‌های مهندسی و مدیریتی روش‌های کار ایمن و وسایل حفاظت فردی باشند. 

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: همه کارکنان موظف هستند در صورتی که ابتلای‌شان به ویروس کرونا قطعی است همکاران و کارفرمای خود را مطلع کنند. برنامه و استراتژی کارفرما جهت برخورد با ویروس کرونا نیز باید مکتوب و مشخص و البته انعطاف‌پذیر باشد تا بدین وسیله نقاط ضعف آن برطرف شود. این برنامه هم باید با کارکنان به اشتراک گذاشته شود.

معلم افزود: کارفرمایان باید آموزش کارکنان در مورد راه‌های انتقال عفونت، علایم  بیماری، شیوه صحیح شستن دست و روش‌های کنترل عفونت را در برنامه داشته و این موارد را به طور جدی دنبال کنند. همچنین کارفرمایان به منظور جلوگیری از انگ زدن یا انزوای روحی افراد مشکوک یا مبتلا، سیاست‌های لازم  را پیش‌بینی کنند و جو ترس را از بین ببرند و اقدامات عملی پیشگیرانه را مدنظر قرار دهند.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: طبق الگوی معمول ایمنی و بهداشت، پس از شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مرتبط با کروناویروس، باید به کنترل آن پرداخته شود. کنترل باید طبق سلسه مراتب یعنی حذف یا جایگزینی خطر، کنترل‌های سازمانی شامل آموزش و اجرای دستورالعمل‌های مرتبط، استفاده از وسایل یکبار مصرف و غیره و استفاده از وسایل حفاظت فردی،  بهداشت ساختمان و نظافت و گندزدایی خودروهای خدمت و وسایل ایاب و ذهاب کارمندان را انجام دهند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس