انتظار ایران برای ابتکار عملی و قابل اعتماد طرف‌های غربی / بازگشت باقری به تهران

مذاکرات لغو تحریم‌ها در حالی ادامه دارد که ایران در موضوع اخذ ضمانت در انتظار دریافت ابتکار قابل اعتماد از آمریکا و طرف‌های غربی است که اگر واقع بینانه عمل نکنند مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

به گزارش مشرق، در حالی که مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین به مراحل مهم و حساسی رسیده و هیات‌ها در حال چانه‌زنی بر سر موضوعات مهم و کلیدی هستند، تحرکات بسیاری در پایتخت اتریش در حال رخ دادن است.

به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، مذاکرات بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده است و ابتکار و انعطاف طرف غربی می‌تواند مذاکرات را در کمتر از چند ساعت یا چند روز به سرانجام برساند.

انتظار ایران برای ابتکار عملی و قابل اعتماد طرف‌های غربی / بازگشت باقری به تهران

این در حالیست که پیشرفت مذاکرات در گرو این است که آمریکا مسئولیت خود را بپذیرد و برای دستیابی به توافق خوب، انعطاف لازم را از خود نشان دهد. هیات ایرانی تاکنون ابتکارات و انعطاف زیادی را درخصوص پیشرفت مذاکرات نشان داده و اکنون نوبت آمریکا و سه کشور اروپایی است که با ابتکار عمل خود، گفت‌ وگوها را به سرانجام برسانند.

علی باقری هفته گذشته با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی با بیان اینکه ‌واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته لازمه تحقق این هدف است، افزود: زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.

انتظار ایران برای ابتکار عملی و قابل اعتماد طرف‌های غربی / بازگشت باقری به تهران

در روزهای اخیر نیز دیدارهای بسیاری میان مذاکره‌کنندگان کشورها در جریان بود و طرف‌های مذاکراتی دائماً سرگرم برگزاری جلسات فشرده و پی‌درپی بودند.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان چهارشنبه شب و در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌ وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد اما در این مدت اعضای هیأت کارشناسی ایرانی در وین حضور داشته و به رایزنی‌ها ادامه می‌دهند.

این در حالی است که مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی نیز طی این هفته برای انجام امور محوله و برخی مشورت‌ها، ترددهایی به خارج از وین داشتند.

در راستای دیدارهای دیپلماتیک در وین، نماینده انگلیس در مذاکرات روز گذشته (چهارشنبه) در صفحه توییتری خود، از دیدار با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پیش از بازگشت به تهران خبر داد.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده روسیه نیز در صفحه توییتری خود، از دیدار هیات کشورهای عضو برجام (۱+۴) با آمریکا بدون حضور ایران خبر داد.

انتظار ایران برای ابتکار عملی و قابل اعتماد طرف‌های غربی / بازگشت باقری به تهران

وانگ کوان رئیس هیات چین چهارشنبه شب پس از پایان جلسه گروه ۱+۴ و آمریکا در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به مراحل حساس و سرنوشت‌سازی رسیده است، گفت: زمان توافق بر اساس تصمیم‌ها و قضاوت‌های سیاسی فرا رسیده است. گفت‌ وگوها در حال پیشرفت و رو به جلو جریان دارد.

وی همچنین به سفر کوتاه علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران به تهران اشاره کرد و گفت: معتقدم این یک نشانه خوبی از پیشرفت است و امیدوارم زمانی که ایشان برگردد پیشرفت‌های بیشتری صورت بگیرد.

انتظار ایران برای ابتکار عملی و قابل اعتماد طرف‌های غربی / بازگشت باقری به تهران

انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌ وگوها هم روز سه‌شنبه در توئیتی درباره آخرین وضعیت گفت‌ وگوها نوشت: مذاکرات در لحظه حساسی قرار دارد و ما پس از ۱۰ ماه گفت‌ وگو به مرحله پایان نزدیک شده‌ایم.

وی با بیان اینکه نتیجه نهایی هنوز مشخص نیست، افزود: همه هیات ها به طور کامل درگیر هستند و کار ها به صورت فشرده در کوبورگ جریان دارد.

انتظار ایران برای ابتکار عملی و قابل اعتماد طرف‌های غربی / بازگشت باقری به تهران

اما ایران و آمریکا در طول این مذاکرات، از طریق non-paper‌ها که توسط کشورهای اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا منتقل می‌شود، پیام‌های خود را تبادل می‌کنند.

این در حالیست که به گفته امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری بعد از دیدار با وزیر خارجه سلطنت عمان در سفر غیرمنتظره به تهران، پیام‌های زیادی را از مقامات آمریکا مبنی بر گفت‌ وگوی مستقیم دریافت می‌کنیم برای ما مهم این است که چه نفعی در این گفت‌ وگو خواهد بود و آیا آینده متفاوتی از آنچه که در مذاکرات کنونی روی داده و دستاوردی فراتر از این وجود خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: از طرف آمریکایی تاکنون عمدتاً حرف و پیام‌های مثبت شنیده ایم ولی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در توییتی با اشاره به مذاکره مستقیم جمهوری اسلامی ایران با آمریکا نوشت: مذاکرات وین از ابتدا میان ایران، ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپایی در جریان بوده و این مسیر بدون تغییر تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه نوشت: مذاکره با آمریکا بدلیل آنکه منشاء هیچ گشایشی نخواهد بود در دستور کار هیأت مذاکره کننده ایران نیست.

انتظار ایران برای ابتکار عملی و قابل اعتماد طرف‌های غربی / بازگشت باقری به تهران

طرف‌های‌ غربی همچنان تلاش دارند که با فضاسازی‌های تبلیغاتی از پرداختن به مسائل باقی‌مانده که جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند، شانه خالی کرده و برای جلب اعتماد ایران گام‌های معناداری برنداشته‌اند.

سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی خود بیان داشت: گفت‌ وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است؛ البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده است اما تعداد موضوعاتی هم که باقی مانده است، سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند.

دور هشتم مذاکرات که از ششم دی ماه سال جاری در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌ وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    آمریکا حتی اگر انواع تضمین‌ها را هم بدهد، هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، مگر بعضی تحریم‌ها را که لغو آن به نفع خودش و به ضرر ما باشد؛ لذا هرگونه توافقی فقط برای محدودسازی صنعت هسته‌ای ما و فریب‌کاری مجدد است. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا یک ضرب‌الاجل معین برای لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن تعلیق کنیم؛ چنانچه این سیاست قطعی تا آن زمان اجرا شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس