کد خبر 1343762
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
تعصبات فرهنگی ریشه بسیاری از قتل‌های خانوادگی / مجازات قتل‌های خانوادگی چیست؟

مردی که به اتهام قتل همسرش بازداشت شده‌است، در جلسه دادگاه مدعی شد حادثه به خاطر یک‌شوخی رقم خورده است.

به گزارش مشرق، ۱۰‌آذرسال‌۹۸ مأموران پلیس تهران از مرگ مشکوک زن جوانی در خانه‌اش باخبر شدند. شوهر آن زن که با پلیس تماس گرفته‌بود، گفت: «امروز صبح وقتی از خواب بیدار شدم همسرم را صدا زدم، اما پاسخی نشنیدم. سراغش رفتم و او را تکان دادم که فهمیدم مرده است. نمی‌دانم چه بلایی سرش آمده برای همین از پلیس درخواست کمک دارم.»

بعد از این تماس مأموران به آدرس خانه او در خیابان شریعتی رفتند و با جسد مهتاب ۳۲‌ساله روبه‌رو شدند که در اتاق خواب روی زمین افتاده‌بود. با انتقال جسد به پزشکی قانونی شوهر آن زن بار دیگر مورد تحقیق قرار گرفت و مدعی شد همسرش سابقه بیماری داشته و احتمالاً به همین خاطر فوت کرده‌است. تحقیقات در این زمینه ادامه داشت که کارشناسان پزشکی قانونی اعلام کردند علت فوت بر اثر فشار بر عناصر حیاتی گردن بوده است. با اعلام این نظریه پرونده با موضوع قتل عمد تشکیل شد و از آنجایی‌که زمان قتل شوهر مقتول در محل حاضر بود، آن مرد به عنوان اولین مظنون بازداشت شد.

مرد جوان ابتدا مدعی شد از ماجرای قتل اطلاعی ندارد تا اینکه در بازجویی‌های فنی به قتل همسرش اعتراف کرد و در شرح ماجرا گفت: «من و مهتاب پنج‌سال قبل با هم ازدواج کردیم و صاحب یک فرزند شدیم. ابتدا زندگی خوبی داشتیم، اما مدتی گذشت که اختلاف پیدا کردیم و چند بار با هم درگیر شدیم. شب حادثه بعد از خوردن شام به اتاق خواب رفتم تا استراحت کنم، اما همسرم دوباره سر موضوعی بحث کرد و کار به درگیری کشید. این شد که از شدت عصبانیت پارچه‌ای را برداشتم و دور گلوی او پیچیدم و او را خفه کردم. تا صبح صبر کردم و برای اینکه پلیس را گمراه کنم دروغ گفتم.»

شوهر مقتول بعد از بازسازی صحنه جرم راهی زندان شد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. متهم در اولین جلسه مقابل هیئت قضایی شعبه‌دوم دادگاه قرار گرفت. در آن جلسه اولیای‌دم که پدر و مادر مقتول بودند برای دامادشان درخواست قصاص کردند. در ادامه متهم در جایگاه ایستاد و خلاف اظهاراتش درباره انگیزه قتل ادعای جدیدی مطرح کرد و گفت: «قبول دارم همسرم را کشته‌ام، ولی مرگ او اتفاقی و به خاطر یک شوخی بود.» او در ادامه گفت: «من و همسرم با هم اختلاف داشتیم، اما اختلاف ما طوری نبود که بخواهم او را بکشم. اختلاف ما مثل همه زوج‌ها فقط به خاطر اختلاف نظر بود.

بعد از دستگیری، در دادسرا به خاطر فشارهای روحی و بازجویی بود که به قتل اقرار کردم، اما حالا حقیقت را می‌گویم. آن شب من و همسرم بعد از خوردن غذا به اتاق خواب رفتیم تا استراحت کنیم. من روی تخت دراز کشیده بودم و همسرم با من شوخی می‌کرد. هنگام شوخی بود که یک پارچه دور گلویش پیچیدم و آنرا کشیدم. همسرم می‌خندید که یکباره حالش بد شد. شوکه شده بودم و بلافاصله پارچه را از دور گلویش باز کردم. مهتاب سابقه بیماری داشت و آن لحظه فکر کردم به خاطر بیماری حالش بد شده است. همان طور که تلاش می‌کردم او را نجات دهم فهمیدم از نفس افتاده است.»

او در آخر گفت: «تا صبح تحمل کردم و کنار او بودم، اما تصمیم گرفتم پلیس را در جریان بگذارم. این شد که با مأموران تماس گرفتم ولی نتوانستم حقیقت را بگویم، چون فکر می‌کردم آن‌ها قبول نمی‌کنند.»

با طرح این ادعا پرونده برای کشف حقیقت به دادسرا فرستاده شد و بعد از کامل شدن تحقیقات به همان شعبه ارجاع و روی میز هیئت قضایی قرار گرفت. هیئت قضایی نیز بعد از بررسی اوراق پرونده به درخواست اولیای‌دم حکم قصاص را صادرکرد. این حکم با اعتراض متهم به دیوان فرستاده شد و قضات یکی از شعبات دیوان رأی صادره را نقض کرد و پرونده را به همان شعبه ارجاع داد.

به این ترتیب پرونده بار دیگر روی میز هیئت قضایی شعبه دوم دادگاه به ریاست قاضی زالی قرار گرفت. با اعلام رسمیت جلسه اولیای‌دم بار دیگر درخواست قصاص کردند. در ادامه متهم به جایگاه رفت و گفت: «باور کنید قصد قتل نداشتم و همه این حادثه در اثر یک شوخی رقم خورد. هرگز راضی به مرگ همسرم نبودم و حالا درخواست گذشت دارم.» در پایان هیئت قضایی جهت صدور رأی وارد شور شد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • شهرفرنگ IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    28 0
    یعنی چی ؟ خوب حالش بد شده ، نفس نمیکشد یا هرچی به هر حال شما باید وحشت میکردی زنگ میزدی اورژانس نه اینکه تا صبح میگیری میخوابی !
    • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      27 0
      احتمالا وکیل یادش داده اینطوری بگه
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      4 0
      لا اله الا الله ،خدایا این روش زندگی مردم چه معنائی دارد؟ ، جهانی که اکثر مردمانش در آن همه چیز را به شوخی می گیرند اما از حقیقت زندگی و خلقت غافل اند.این همه کشتار بی رحمانه ظالمان و ستمگران دنیا در یمن ، سوریه ، عراق ، افغانستان و آفریقا ، آمریکای لاتین و حتی در آمریکای شمالی و ..... شوخی نیست!!!!! بیش از 200 هزار نفر شهدای جنگ تحمیلی شوخی نیست!!!! این همه شهدای مدافع حرم شوخی نیست!!!! این همه مرگ بر اثر کرونا در جهان و حتی گرسنگی وفقر در گوشه گوشه جهان ، شوخی نیست !!!!!! این همه دزدی و احتکار و گران فروشی و شرارت و اعتیاد مواد مخدر و شرب خمر و بی حیائی و فساد در جهان شوخی نیست!!!!!! به خداوندی خدا خون همه شهدا ، دامان همه حکام غافل و بی خبران و ظالمان و دوستداران و پیروان شیاطین انس و جن مخصوصا شیطان بزرگ آمریکا را خواهد گرفت !!!. خداوندا ما را به آنی و کمتر از آنی به حال نفس اماره مان و غفلتمان وامگذار، آمین یا رب العالمین، اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر
  • مهسا IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    18 0
    مرتیکه الدنگ اگه واقعا اتفاق بود..اورژانس خبر میکردی.
  • مجتبی IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    8 0
    شوخی شوخی کشتیش
  • عبدالله IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    20 0
    الدنگ را شوخی شوخی اعدامش کنید و السلام
  • رضا IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    17 0
    مردک حقه باز، فکر میکنی دستگاه قضایی و مردم دروغت را قبول میکنند. فرض بر محال که قصد شوخی داشتی. چطور شد تا اخرین لحظه و پس از اینکه کاملا متوجه شدی زن بینوا را کشتی حتی تلاش برای احیا و تماس با اورژانس نداشتی و تا صبح خبر مرگت گرفتی خوابیدی.واقعا که.
  • عجب! IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 0
    مردها با همسرشان شوخی می کنند همسرشان می میرد،مردها عاشق همسرشان هستند همسرشان را می کشند ،زنان عاشق مردی دیگر می شوند شوهرانشان را می کشند ! جالب نیست؟
  • ممول IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 0
    کشتی دیگه دروغ نگو حتما بهش خیانت کردی پس فطرت؟ اونم فهمیده دارت بزنن انشاالله
  • مهدي US ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    8 0
    موضوع كاملا مشخص أست كه قاتل بقصد عمد همسرش را بقتل رسانده چون اگر شوخي ميكرده و ان لحظه كه متوجه شده حال تنشرش بد شده و ديگر نفس نمي كشد چرا سريعا به اورژانس تماس نگرفت و تقاضاي كمك نكرد ؟ جاي بسي تعجب أست كه چرا جناب قاضي يكي از شعب ديوان راي صادره را نقض كرده!!
  • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 1
    تودهن قضات دیوان عالی
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 1
    یعنی چه که حکم صادر بشه بعد دوباره نقض بشه و برگردد و دوباره .... یعنی قضات روی هوا رای میدهند که چند بار باید بررسی بشود؟
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    16 0
    به نظرم اگر قصاص را در ایران بردارند شوخی شوخی مردم همدیگر را می کشند. البته تا زمانی که به آموزش و پرورش بها داده نشود و در مدارس دانش آموزان مهارت های زندگی را یاد نگیرند از این دست اتفاقات زیاد پیش می آید.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      3 0
      مهارت زندگی سالهاست در امریکا اموزش داده می شود ولی تعداد زنان کشته شده در امریکا طی یازده سال 12000 نفر است و کماکان حایز رتبه برتر خشونت علیه زنان است. اتفاقا یکی از دلایل افزایش اختلافات خانوادگی و قتلها در ایران به خاطر این است که در فضای مجازی داریم راه امریکا رو میریم
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    10 0
    اگه شوخی به اورژانس زنگ میزدی نه اینکه تا صبح با خوشحالی بخوابی و نقشه پیچوندن بکشی قصاص حقته
  • رزا IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    9 3
    چه شوخیایه با مزه ای... یه نفر دیگم شوخی شوخی با اسلحه زد زنشو کشت...
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 1
    نمیدونم نشر میکنی یا نه طرف به شوخی به دوستش تو ماشین میگه چپ کن بخندیم دوستش میگه راست میکنم گریه کنی حالا قاضی شوخی شوخی ......
  • علیرضا IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 0
    حالا خانواده مقتول شوخی شوخی تقاضای اعدام میکنن قاضی هم شوخی شوخی حکم اعدام صادر میکنه
  • گروهبانیکم کادر ناجا سعید رضایی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 2
    به رای دادگاه ایشان اعدام میشوند چون من چندین پرونده در کلانتری شبیه همین پرونده داشتیم
  • رسول IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    باع این همه خوندیم آخرش دوباره وارد شور شدند چرا آدم رو میذارید توی خماری کامل بنویسید دیگه
  • صبا IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    بهترین حکم قصاص در ملا عام است تا درس عبرتی باشد برای دیگران
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 1
    باید اول اون چرغوزی که حکم قصاص را نقض کرده به دار مکافات سپرده بشه!!!
  • . IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    قراره،به یاری خدا و حکم قانون،شوخی شوخی اعدامت کنند( مرتیکه بی شرف چون خودش خره،فکرکرده میشه سرقانون وقاضی کلاه گذاشت)
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    شب تا صبح به شوخی کنار جسد همسرت بودی لعنت خدا برهمچین آدمهایی حیف نام ادم
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    بیشتر این اتفاقات به خاطر خیانت که دو طرف تو زندگی مشترک انجام میدن عزیزان ازدواج نکنید یا میکنید پایبند باشید با خیانت و دروغ زندگی خودتون وبچه هاتون خراب نکنید این صدمات بیشتر وقت ها غیر قابل جبران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس