کد خبر 1343423
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

دکتر گوارش و متخصص کبد با انجام معاینه و آزمایش در زمینه بیماری ‌هایی مانند مشکلات روده، معده، حلق، مری، کبد و بخش های دیگری از بدن به بیماران کمک می کند تا بدون مشکل از پروسه غذا خوردن تا حرکت کردن آن در مسیر گوارش و جذب مواد مورد نیاز در بدن و در نهایت دفع مواد زائد به درستی صورت بگیرد.

دکتر متخصص گوارش و کبد و بیماری هایی که درمان میکند

دکتر متخصص گوارش و کبد کیست؟

اگر برای شما سوال پیش آمده که دکتر گوارش و کبد کیست؟ باید بگوئیم به کسی است که بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش بدن، شامل حلق، مری، معده، روده‌ها و بخش‌های دیگری از بدن را درمان می‌کند دکتر گوارش و کبد می گویند.

 دستگاه گوارش وظایف مختلفی دارد که خوردن غذا، حرکت دادن آن در مسیر گوارش، جذب مواد مورد نیاز و در نهایت دفع مواد زاید از مهم‌ترین بخش‌های آن هستند. 

در نتیجه متخصص گوارش باید در تمام این بخش‌ها تخصص و سررشته داشته باشد. 

البته بهتر است که دکتر گوارش را فوق تخصص گوارش و کبد (Gastroenterologist) صدا بزنیم؛ چرا که بخش مهمی از سیستم گوارشی بدن توسط کبد اداره می‌شود و دکترهای این رشته درباره‌ی کبد هم تخصص دارند.

بیماری‌های مرتبط با کبد شامل بیماری‌های کیسه صفرا و مجاری صفراوی و البته لوزالمعده می‌شوند.

دکتر گوارش با استفاده از روش‌های تصویربرداری و با تکیه بر توان تشخیص خودشان، می‌توانند بیماری‌های دستگاه گوارش را در زنان و مردان تشخیص دهند. 

دقت داشته باشید که بین دکتر متخصص گوارش آقا و خانم تفاوتی وجود ندارد. البته برخی از افراد ترجیح می‌دهند برای آزمایش‌های مربوط به روده، از جمله درباره بیماری‌های مقعدی و آزمایش‌هایی نظیر کولونوسکوپی پیش دکتر گوارش و کبد هم جنس خودشان بروند.

یک متخصص گوارش و کبد آموزش های زیادی را دریافت کرده، تا بتواند به شکل بهتری وظایف خود را انجام دهد:

· شناخت فیزیولوژی دستگاه گوارش به طور کامل

· شناخت تمامی بیماری ها و اختلالات گوارشی مربوط به هر بیماری

· توانایی تشخیص بیماری از روی علائم

· داشتن مهارت برای استفاده از روش ‌های درمانی مختلف مانند آندوسکوپی، کولونوسکوپی یا موارد دیگر

دکتر گوارش و کبد چه بیماریهایی را درمان می کند؟

دستگاه گوارش یکی از بزرگترین دستگاه های مهم در داخل بدن است که از چندین بخش مختلف تشکیل می ‌گردد، اختلال و نقص در هر بخش کل سیستم را دچار مشکل می‌ کند.

گاهی اوقات بیماری های دستگاه گوارش و کبد جان بیمار را هم به خطر می ‌اندازند، پس باید برای درمان هرچه سریع تر به دکتر متخصص گوارش و کبد مراجعه گردد.

در این بخش به برخی از بیماری هایی که دکتر گوارش و کبد در درمان آنها نقش دارند می پردازیم:

· بیماری کرون

جزء بیماری های التهابی روده بوده که تمام سیستم گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد، این بیماری خطرناک علائمی از قبیل درد شکمی، اسهال، کاهش وزن، کم خونی و احساس خستگی را به دنبال دارد. پزشک می تواند با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی سرعت رشد این بیماری را کم کند.

· بیماری سلیاک

سلیاک که به دلیل واکنش ایمنی بدن به خوردن غذاهای دارای گلوتن به وجود می آید، هم زمان این واکنش ها در بدن ورم هایی ایجاد می ‌کند که به بافت دیواره روده کوچک آسیب ‌های زیادی وارد می گردد. دریافت یک رژیم غذایی بدون پروتئین گندم و جو تأثیر زیادی در بهبود سلیاک دارد.

· کبد چرب

کبد چرب علامت خاصی نداشته و به شکل خستگی، کاهش وزن و دردهای شکمی مشخص می گردد.

· فیشر مقعدی

فیشر مقعدی یا شقاق نوعی زخم در ناحیه مقعد بوده که در اثر فشار زیاد در حین خروج مدفوع به وجود می آید و این مشکل در کودکان بسیار شایع است.

· سرطان روده بزرگ

افرادی که به بیماری کولون دچار هستند در معرض بیشتر خطر سرطان روده قرار می گیرند، استفاده از تست های رایج سالانه ‌می تواند در جلوگیری از ابتلاء به سرطان روده بزرگ کمک کند.

· سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا یک بخش مهم از سیستم گوارش بوده که گاهی اوقات دچار التهاب یا سنگ می گردد.  هر کدام از این مشکلات با علائم متفاوت بروز کرده و گاهی با درد سمت راست بالای معده و گاهی هم این درد تا وسط شانه ها کشیده می شود.

· زخم معده

زخم معده به دلیل آسیب رساندن اسید معده به مجرای گوارش اتفاق می افتد و وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری در ایجاد این مشکل تأثیر می گذارد. در چنین شرایطی دکتر گوارش با تجویز داروهایی جهت کاهش اسید معده به بیمار کمک می کند.

دکتر متخصص گوارش و کبد و بیماری هایی که درمان میکند

چه زمانی به دکتر گوارش و کبد مراجعه کنیم؟

بیماری های سیستم گوارش و کبد جزء بیماری ‌های بسیار مهمی بوده که باید به موقع از بروز آنها جلوگیری کرده و در صورت به وجود آمدن، آنها را درمان کرد. چرا که کارکرد درست سیستم گوارش تأثیر زیادی در بهبود سایر ارگان های بدن دارد.

در صورت دیدن برخی از علائم لازم است که افراد به دکتر گوارش و کبد مراجعه کنند، تا از شدت یافتن بیماری در بدن جلوگیری نمایند. برخی از این علائم عبارتند از:

· داشتن بلع دردناک

اگر در هنگام خوردن غذا درد دارید باید از طریق تست های مختلف، مشکلات مربوط به مری شناسایی شوند.

· داشتن نفخ مداوم

داشتن نفخ مداوم برای خوردن غذاهای ساده و معمولی و ایجاد حالت تهوع نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

· سوزش مداوم سر دل

داشتن سوزش سر دل به صورت پیوسته و تکرار شونده علائم بیماری های مختلفی است.

· تهوع زیاد و همراه خون

تهوع به همراه خون نشان دهنده یک بیماری گوارشی شدید می باشد.

· سنین بالای ۵۰ سال

افرادی که در رنج سنی بالای ۵۰ سال قرار دارند، پتانسیل زیادی برای ابتلا به سرطان‌ های مختلف گوارشی را داشته و باید تست های غربالگری خاصی را انجام دهند.

دکتر متخصص گوارش و کبد و بیماری هایی که درمان میکند

بیماری های شایع دستگاه گوارش

دستگاه گوارش به شکل منحصر به فرد ساخته شده تا بتواند وظایف و تخصص خود را درست انجام دهد. مهمترین وظیفه دستگاه گوارش تبدیل غذا به انرژی مورد نیاز بدن برای زنده ماندن است. دفع سموم و مواد زائد پس از خوردن هر وعده غذایی نشان دهنده عملکرد صحیح و مناسب این دستگاه می باشد.

داشتن یک عملکرد صحیح و مناسب ارتباط مستقیم به هماهنگی و عملکرد اجزای دیگر دستگاه گوارش دارد و سلامت این بخش، بر سلامت کل ساختار دستگاه گوارش و بدن تأثیر می‌ گذارد.

برخی از بیماری های شایع دستگاه گوارش وجود دارند که موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای افراد می شوند. در صورت شناخت بیماری های شایع می توان از پیشرفت آنها جلوگیری کرد.

برخی از بیماری های شایع دستگاه گوارش عبارتند از:

· رفلاکس معده که با درد و سوزش در ناحیه بالای شکم و ایجاد تهوع رخ می ‌دهد.

· سنگ کیسه صفرا که با درد پشت بین استخوان های شانه و درد زیر دنده سمت راست، عرق کردن و بی قراری مشخص می گردد.

· سندروم روده تحریک پذیر جزء مشکلات شایع بوده که در افراد با بیماری یبوست بیشتر ظاهر می شود.

· بواسیر یا هموروئید که با خونریزی در زمان اجابت مزاج و ایجاد درد در زمان نشستن بروز می کند.

· کولیت یکی از بیماری‌ های التهابی روده بوده که بیشتر روده بزرگ را درگیر کرده و با درد به همراه اسهال همراه است.

در زمان بروز هر کدام از این مشکلات یا مشکلات دیگر باید از دکتر متخصص گوارش و کبد حاذق کمک گرفته و هر چه سریع تر اقدام به درمان و جلوگیری از انتشار بیماری نماید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس