خط مشترک کشتیرانى ایران و قطر پس از سفر رئیس جمهور به دوحه نهایى می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر گفت: طبق اظهارات وزیر و راه و شهرسازی مبنی بر راه اندازی خط مشترک کشتیرانی بین ایران و قطر بر اساس توافق بین دو کشور قرار است پس از سفر رییس جمهور به دوحه نهایی شود.

به گزارش مشرق، سیاوش ارجمندزاده با اشاره به اظهارات وزیر و راه و شهرسازی مبنی بر راه اندازی خط مشترک کشتیرانی بین ایران و قطر بر اساس توافق بین دو کشور که قرار است پس از سفر رییس جمهور به دوحه نهایی شود، گفت: با توجه به اینکه از بندر دیر تا بندر الرویس قطر حدود ١٠٠ مایل دریایی فاصله است و کمترین مسافت در بین سواحل کشور به شمار می رود، باید تمرکز خود را در حوزه مسافرت های دریایی و حتی گردشگری دریایی قرار دهیم.

وی افزود: چند سالی است که از بندر دیر به بندر الرویس کالاهایی که عمدتا یخچالی هستند از طریق کامیون‌های یخچالی به وسیله شناورهای لندینگ‌کرافت جابجا می‌شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده کالاهای ارسالی از بندر دیر به بندر الرویس قطر مربوط به مصالح ساختمانی و مواد معدنی است، عنوان کرد: در صورت تجهیز بندر دیر به ایکس ری به منظور مقابله با قاچاق کالا، امکان حمل هرچه بیشتر و بهتر کالا از ایران به قطر وجود خواهد داشت و این مساله از مسئولیت‌های گمرک است که امیدواریم مدنظر قرار گیرد.

ارجمندزاده با بیان اینکه ۲ سال قبل سعی کردیم خط مسافری بین بوشهر و دوحه ایجاد کنیم، گفت: در صورت وجود شناور رو-رو پسنجر که امکان انتقال همزمان مسافر و کامیون را دارد می‌توان شاهد فعالیت مقرون به صرفه در بخش مسافری دریایی بین ایران و قطر بود.

وی ادامه داد: تا زمانی که مساله سوخت در بخش مسافری دریایی مدنظر قرار نگیرد، انجام سفر دریایی از سوی مسافران مقرون به صرفه نخواهد بود و معادل هزینه هواپیما تمام می‌شود چرا که هزینه سوخت بانکرینگ نسبت به سوخت یارانه‌ای بیشتر است و اگر مساله سوخت حل شود، امکان کاهش قیمت بلیت وجود دارد و مسافران می‌توانند با هزینه کمتری نسبت به سفر هوایی از طریق شناور سفر خود را بین دو کشور انجام دهند و به طور حتم با استقبال مواجه خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر بیان کرد: امیدواریم سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های مسافری اختصاص پیدا کند تا خط کشتیرانی بین بوشهر و دوحه راه اندازی شود.

ارجمندزاده خاطرنشان کرد: در حوزه کالا مشکلی برای تردد شناورها وجود ندارد و سال‌ها است که تردد بین بنادر بوشهر و دیر به بندر الرویس قطر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید روی مقوله سفر دریایی و گردشگری دریایی بین ایران و قطر تمرکز کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز پیش رو داریم می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد و با کاهش هزینه تردد و به دلیل ایمنی بیشتر حمل و نقل دریایی، شاهد تردد مسافران و متقاضیان بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر افزود: باید توجه داشته باشیم بسیاری از افراد عرب زبان تمایل دارند با وسیله شخصی خود سفر کنند و در صورت تهیه کشتی‌های رو-رو پسنجر این امکان فراهم خواهد بود تا این افراد از مسیر دریا به همراه خودروی شخصی خود به ایران بیایند و در عین حال به کشورهای آسیای میانه و ترکیه سفر کنند چرا که این کشتی‌ها از امکان انتقال همزمان مسافر و خودرو برخوردار هستند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس