کد خبر 1342603
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
رد پای سفیر انگستان در کودتای 2020 قرقیزستان

«قرقیز تووسو» روزنامه دولتی قرقیزستان در مطلبی با اشاره به فعالیت سازمان‌های غیر دولتی غرب‌گرا در این کشور، به فعالیت غیر دیپلماتیک سفیر انگلستان در «بیشکک»، به ویژه نقش وی در کودتای ۲۰۲۰ اشاره کرد.

به گزارش مشرق، «ملیس ساویت اوولو» روزنامه نگار قرقیزی در در روزنامه دولتی «قرقیز تووسو» مطلبی تحت عنوان «هدف اصلی سیاست غرب، هدف دیگری است» منتشر کرده است.

در این مطلب آمده است: بخش قابل توجهی از سازمان‌های غیردولتی فعالیت‌های خود را به صورتی انجام می‌دهند که در تناقض با «قانون سازمان‌های غیر انتفاعی در قرقیزستان» قرار دارد.

در قانون یادشده که ۲۶ ژوئن سال ۲۰۲۱ از سوی «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان به امضا رسید، همه سازمان‌های غیرانتفاعی ثبت شده در این کشور ملزم به معرفی اطلاعات به نهادهای دولتی در مورد فعالیت، از جمله اسناد حسابداری، اندازه و ساختار درآمد، حساب‌های بانکی و اموال سازمانی و همچنین اطلاعات شخصی کارکنان هستند.

به نظر می‌رسد که سازمان‌های غیردولتی مورد حمایت کشورها و نهادهای غربی تمایل چندانی به اجرای این شرایط ندارند. به این دلیل، نویسنده مطلب یادشده به استناد تعدادی از گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های قرقیزستان مبنی بر دست داشتن سازمان‌های غیردولتی در بروز اغتشاشات و ناآرامی‌های سیاسی در این کشور پرداخته و به طور خاص به نقش فعال سفیر انگلیس در کودتای ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ در قرقیزستان اشاره کرده است.

در این رابطه از جمله به مطلب روزنامه نگار قرقیز «المیرا ژولامبایوا» اشاره شده است که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰، یعنی پس از سقوط رئیس جمهور «سارانبای جن بیک اف» منتشر شده بود. در این مطلب گفته شده است که سفیر انگلیس نقش هماهنگ کننده اصلی اعتراضات مخالفان قرقیز را ایفا می‌کرد.

همچنین به آن اشاره شده بود که «چارلز گرت» افسر اطلاعاتی سازمان (MI۶) بوده و پس از انجام ماموریت خود در مقدونیه شمالی، به عنوان سفیر جدید انگلیس در «بیشکک» انتصاب شد. ماموریتش در مقدونیه شمالی به این دلیل موفقیت آمیز عنوان می‌شود که تلاش‌های وی و حمایت‌های بنیاد «سوروس» منجر به سرنگونی نخست وزیر «نیکولا گرووسکی» شده بود.

چارلز گرت پس از آغاز فعالیت خود به عنوان سفیر انگلیس در قرقیزستان طی ماه‌های آوریل-آگوست سال ۲۰۲۰ به مشاوره دادن به رهبران بنیادها و تشکل‌های سیاسی غربگرا و از جمله «آموربیک تکی بایف» رئیس حزب «آتامکین» و «عادل تردیکلوف» مسئول «بنیاد پیشرفت»  که از حامیان روسای جمهور پیشین «روزا آتانبایوا» و «الماس بیک آتامبایف» بشمار می‌روند، مشغول بود.

در آن موقع هفته نامه «دیلو» چاپ «بیشکک» تعدادی از عکس‌های مربوط به این دیدارها و واگذاری وجوه به دریافت کنندگان کمک‌های بلاعوض غربی را منتشر کرده بود. قابل ذکر است که پول‌های دریافتی توسط بنیاد اجتماعی «ابتکار رزا اآتانبایوا» مدیریت می‌شد.

به نوشته رسانه‌های قرقیزی، به پیشنهاد چارلز گرت در آستانه انتخابات پارلمانی قرقیزستان «بنیاد جلوگیری از مناقشات، کمک به ثبات و امنیت» وابسته به وزارت خارجه انگلیس و موسسه «جامعه باز» بنیاد سوروس ۳ میلیون دلار اختصاص دادند که به همکاران قرقیزی شان واگذار شد. از این پول‌ها برای بی اعتبار کردن برخی از نمایندگان دولت وقت قرقیزستان استفاده شد.

اما سفیر انگلیس مدعی بود که «این پول‌ها جهت انسجام نیروهای سالم قرقیزستان مورد نیاز بود.»

در ضمن در آستانه انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۰ قرقیزستان چارلز گرت به همراه دیپلمات‌های آمریکایی همچنین با برخی روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان فعال قرقیز نیز دیدار کرده و از آنها خواسته بود تا به محض انجام انتخابات، در خصوص «موارد تخلف در شمارش آرا به نفع احزاب حامی دولت» و «شواهدی دال بر فشارهای دولت روی رسانه‌ها» اقدام به انتشار مطالب کنند.

به منظور فراگیر شدن دایره هرچه بیشتر مخاطبان، سفیر انگلیس قول داد به رسانه‌هایی که حسن نیت نشان می‌دهند، تجهیزات جدید اهدا خواهد شد و به عنوان «حق الزحمه» مبالغی نیز در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

در آن موقع هفته نامه «دیلو» چاپ بیشکک از اقدامات سفیر انگلیس و دیپلمات‌های آمریکایی چنین نتیجه گیری کرده بود که هدف اصلی آن‌ها ایجاد هرج و مرج سیاسی و امنیتی در قرقیزستان و بازگرداندن این کشور به حوزه نفوذ غرب و تضعیف نقش و موقعیت روسیه است.

با این حال انتشار این مطلب با رویکرد انتقادآمیز از فعالیت تعدادی از سازمان‌های غیردولتی غرب گرا و یادآوری از عملکرد نامطلوب و غیردیپلماتیک سفیر انگلیس در این کشور بدین معنی است که احتمالاً «بیشکک» از ادامه این وضعیت به شدت ناراحت است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    این عادت انگلیسی ها است که اگر انگشتت را به عسل بزنی و در دهانشان بگذاری، نخست انگشتت را دندان می گیرند! این را همه مردم آسیای میانه و شبه قاره و جزیرةالعرب و آسیای صغیر و شامات و ایران و شمال آفریقا و قفقاز و ماورای قفقاز تجربه کرده اند! بنابراین بهترین گزینه برای ملل این مناطق بیرون راندن انگلیسی ها از کل این سرزمین ها است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس