کد خبر 1341894
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۱۲/۰۱؛ هشدار زرد سازمان هواشناسی برای ۲۲ استان

سازمان هواشناسی کشور طی اطلاعیه‌هایی با اشاره به بارش برف، باران و وزش باد شدید طی امروز و فردا، برای ۲۲ استان هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش مشرق، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش برف، باران، در نواحی گرمسیر با رعدوبرق، احتمال وقوع تگرگ، مه آلودگی، وزش باد نسبتا شدید و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۱: گیلان، مازندران، غرب گلستان، نیمه جنوبی اردبیل، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، تهران، البرز، قم، مرکزی، نیمه غربی سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، نیمه غربی اصفهان، فارس، بوشهر.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۲: گلستان، غرب قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، قم، شمال غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شرق و شمال خوزستان، نیمه شمالی کرمان و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، مه آلودگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی به سبب بارش برف، تاخیر و احتمال لغو پرواز و احتمال آب گرفتگی محدود معابر شهری.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی و سایر اقدامات پیشگیرانه لازم بویژه در فعالیت‌های کشاورزی برای دوری از خسارت احتمالی.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید در مناطق بیابانی همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۳۰: ایلام، خوزستان و کرمانشاه.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۱: ایلام، خوزستان، کرمانشاه، بوشهر، شمال فارس، شمال کرمان، سمنان، تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان و یزد.

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۲: یزد، کرمان، نیمه شرقی اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، تهران، قم، سمنان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب فارس.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل ‌۱ تا ۱.۵ متر و در فراساحل ۲ تا ۲.۵ متر

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۳۰: شمال غرب خلیج فارس، در استان خوزستان،

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۱: نیمه غربی خلیج فارس، در استانهای خوزستان و بوشهر،

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۲: نواحی مرکزی خلیج فارس،

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۳: خلیج فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان

اثر مخاطره: اختلال در فعالیت‌های دریایی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها

توصیه: محدودیت در تردد با قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی بویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.

توصیف سامانه: تغییر نوع توده هوا همراه با افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۲: شرق فارس، شرق اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان.

اثر مخاطره: خسارت به سازه گلخانه‌ها، احتمال آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان فرسوده.

توصیه: استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن ها اقدام نمایند، سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین‌آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین، عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس