کد خبر 1341854
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
پایان غم‌انگیز یک بخشش! | روایت ماجرای قاتلی که ۱۸سال زندانی بود و پس از شنیدن خبر نجات از چوبه دار سکته کرد و فوت شد

مردی که ۱۸سال قبل مرتکب قتل شده بود و در همه این مدت با کابوس چوبه دار دست و پنجه نرم می‌کرد وقتی شنید اولیای دم او را بخشیده‌اند از خوشحالی سکته کرد.

به گزارش مشرق، این مرد ۵۵ساله به نام اکبر، اواخر سال۸۲ به اتهام قتل عمدی در بندرعباس دستگیر شد.

او و ۳نفر دیگر متهم بودند در جریان جنایتی هولناک مردی را به قتل رسانده‌اند. پس از محاکمه این ۴متهم در دادگاه، اکبر و یکی دیگر از همدستانش به نام داوود به اتهام مباشرت در قتل عمدی به قصاص محکوم شدند. آنها مدعی بودند در دفاع از ناموس مرتکب قتل شده‌اند اما دفاعیات‌شان دلیل بی‌گناهی آنها نشد و ۲متهم دیگر نیز به تحمل حبس محکوم شدند.

چون یک نفر به قتل رسیده و قرار بود ۲نفر قصاص شوند، اولیای دم برای قصاص هر دو متهم باید تفاضل دیه یک مرد را پرداخت می‌کردند.

در این شرایط بود که آنها تصمیم گرفتند ابتدا داوود پای چوبه دار برود. در حالی که حکم قصاص در دیوان عالی کشور نیز مهر تأیید خورده و مراحل استیذان را نیز طی کرده بود، چندی قبل داوود پای چوبه دار رفت و قصاص شد. اجرای حکم قصاص داوود، کابوس‌های شبانه اکبر را دوچندان کرد.

او که مجازات همدستش را به چشم دیده بود، حتم داشت که اولیای دم هرطور که شده به‌زودی با پرداخت تفاضل دیه او را نیز قصاص خواهند کرد. او تلاش‌های زیادی برای جلب رضایت اولیای دم انجام داد اما فایده‌ای نداشت و آنها برای اجرای حکم قصاص اصرار داشتند اما چون توانایی پرداخت تفاضل دیه را نداشتند اجرای حکم به تعویق افتاد.

اکبر در زندان شرایط سختی را می‌گذراند. سال‌ها بود که شب‌ها با کابوس چوبه دار می‌خوابید و هروقت که صدایی از بلندگوی زندان می‌شنید ضربان قلبش تندتر می‌شد.

او همه این سال‌ها را با ترس از اجرای حکم گذراند تا اینکه با گذشت ۱۸سال از وقوع قتل، مسئولان شورای حل اختلاف زندان تصمیم گرفتند برای جلب رضایت اولیای دم پا پیش بگذارند.

اکبر که در ۳۷سالگی مرتکب قتل شده بود حالا مردی شکسته و ۵۵ساله بود. فشار روحی این سال‌ها باعث شده بود این مرد به انواع بیماری‌ها مبتلا شود.

مسئولان زندان حتم داشتند اگر اولیای دم از شرایطی که او دارد باخبر شوند او را خواهند بخشید. در این شرایط رایزنی‌ها با اولیای دم آغاز شد اما آنها گفتند حرف‌شان همان چیزی است که ۱۸سال قبل گفته‌اند و قاتل باید مجازات شود.

اولیای دم مقتول ساکن اصفهان بودند. با اینکه در رایزنی‌های اولیه آنها اعلام کرده بودند حاضر به بخشش نیستند اما گروهی از مسئولان شورای حل اختلاف زندان بندرعباس با امید اینکه شاید آنها در ملاقات حضوری قاتل را ببخشند راهی اصفهان شدند.

بخشش قاتل برای خانواده مقتول سخت بود. آنها مشکلاتی را که در این سال‌ها با از دست دادن عزیزشان به آن دچار شده بودند برای مسئولان شورای حل اختلاف توضیح دادند اما وقتی شرایط مرد زندانی برای‌شان توضیح داده شد و اینکه فهمیدند او با تحمل ۱۸سال زندان مرد دیگری شده است برای گذشت از قصاص آماده شدند.

کاظم شاهرخ‌نیا، یکی از اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس که پیگیر جلب رضایت اولیای دم بود تلاش کرد با گفت‌وگو اولیای دم را دعوت به بخشش کند و در نهایت این تلاش‌ها باعث شد آنها راضی شوند و برگه رضایتنامه را امضا کنند.

این یعنی اکبر بعد از گذشت ۱۸سال از ارتکاب قتل می‌توانست از زندان آزاد شود. در این شرایط بود که شاهرخ‌نیا در تماس تلفنی با همکارانش در زندان خبر بخشش اکبر را به آنها اعلام کرد و خواست تا این خبر را به او اعلام کنند.

دقایقی بعد یکی از مسئولان زندان سراغ اکبر رفت و گفت تلاش‌ها برای بخشیده‌شدنش به نتیجه رسیده و او به‌زودی آزاد می‌شود. اکبر باورش نمی‌شد خبری که می‌شنود واقعیت دارد.

هم‌بندی‌های او هم با شنیدن این خبر جشن گرفتند وخوشحال شدند. اکبر اما هنوز شوکه بود. او که در این مدت دچار بیماری قلبی شده بود ناگهان حالش بد شد و مأموران زندان او را به بهداری منتقل کردند. معاینه اولیه نشان می‌داد مشکل او جدی است.

به همین دلیل در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیمارستان منتقل شد اما ساعتی بعد روی تخت بیمارستان جانش را از دست داد تا درحالی‌که اولیای دم مقتول او را بخشیده بودند پرونده زندگی‌اش برای همیشه بسته شود.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    58 6
    بدبخت تو این 18 سال هزار بار مرده و زنده شده. عوض یبار اعدام 1000 بار اعدام شده. 18 سال زیر تیغ اعدام بوده!
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      30 2
      یه جوری میگی تیغ اعدام ... خوب جرم کرده بوده .... ما آدم ها باید بپذیریم مرگ برای همه هست، ترس و خوشحالی از زندگی یا مرگ باید نرمال باشه
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      44 1
      ای کاش کسانیکه برداران مسئولین بودند و خیانت به کشور ، اختلاس رانت خواری دزدی اموال عمومی هم میکردند اعدام میشدند یک نفر یک نفر را میکشد اما این زالو ها امید در دل یک ملت را می کشند
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      5 0
      از دید ایشون قاتل خیلی مظلومان و 18 سال اضافه زندگی کردن از مظلومیت ایشان نشات می گیرد . الله اکبر از تفاسیر این ملت
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      3 4
      اینهمه مسئول و اختلاسگر اعدام شدن ندیدی؟ در ضمن الکی حکمی صادر نمیشه و الکی کسی اعدام نمیشه
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      4 1
      حقش نبوده آزاد بشه.
  • حیدر صالح IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    24 0
    اجل گشته می رود نه بیمار سخت
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    25 0
    عجب دنیاییه
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    38 1
    انتظار خیلی سخته خدا بیامرزدش
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    13 16
    خب این خبر رو زودتربهش میدادین تا زودترسکته کنه وبمیره پول رو هم نمیدادین
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      11 1
      پولی در کارنبوده کی گفته پول دادن! بعضیا یا نمیفهمن یا بدطینت هستند!
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    16 1
    خدا رحمتش كنه ، خدا از سر تقصير همه ما بگذره به اميد خود خدا
  • کاظم IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    11 5
    گل بگیرن سر اون خبر دهنده را با اون خبر دادنش. باید میفرستادنش به یک مرخصی بعد تو مرخصی میگفتن آزادی دیگه نمیخپاد برگردی.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    10 4
    روزی که قتل انجام میدادی باید فکر عواقبش هم میکرد خود کرده راتدبیر نیست
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    15 5
    این چه سیستم قضایی است که طرف ۱۸ سال زندان بوده و اعدام نشده؟! بخور، بخواب؟!
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      4 1
      چون نظر خانواده مقتول مهمه
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      9 1
      خدا قسمتت کنه!!!!! چرا انقدر تلخ عزیزم چرخ گردون بالا وپایین زیاد داره!!بعد چه بخور بخوابی طرف انقدر عذاب کشیده که در ۵۰ سالگی قلبش از بین رفته تصورش هم درد اوره !!۱۸ سال اضطراب و رنج و غصه و بی آبرویی و دوری از خانواده و اخر هم تمام!!ان شاالله مورد آمرزش خداوند واقع شود
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    9 7
    خداوکیلی باید چنین بلایی بر سر یک انسان بیارن؟ ۱۸ سال زندان با تهدید اعدام؟ والله اگر خدایی که حکم قصاص رو صادر فرمود میدونست از این حکم چنین سوءاستفاده هایی میشه هرگز چنین نمیکرد. العیاذبالله. خانواده مقتول قطعاً در آخرت باید پاسخگوی این اعمالشون باشند. هدف از قصاص والله این نبوده. آنچه که امروزه می بینیم در زندان ها میگذره. یه فکری بکنید مراجع عظام تقلید.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      10 2
      عزیزت میکشتن همین حرفا میزدی ؟ میبخشیدی روز اول ؟
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 6
    نمی بخشیدن سنگین‌تر بود
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    6 2
    کاملا مشخصه بیماریهای ا خصوصا قلبی در زندان مداوا نشده و او مشکلی جدی داشته!!!خسته نباشند مسئولین قضایی این بنده خدا را به تدریج قصاص کردند!!!هر چند قصاص همدست او نیز نوعی تبعیص محسوب میشده و بر چه اساسی اول او اعدام شده ؟!!!
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      4 0
      خداوکیلی چقدر فکر کردی این حرف را بزنی.شما از این آدم های هستی که همه چیز را برعکس می بینی
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 0
      بیمارستان؟
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    18 2
    شوخی نیست 18 سال انتظار مرگ، هر بار اسمش از بلندگو صدا می‌شده یه سکته میزده، بلکه خداوند این عذاب رو کفاره گناهش قرار بده و بخشش اولیای دم رو هم بزاره روش و اون دنیا آرامش داشته باشه
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 3
    هرکی قتل عمدکرده بهتره زنده نمونه کسی دستش بخون اغشته بشه ممکنه بازتکرارکنه.. لعنت به هرچی قاتله. ای کاش اینهمه برای نجات قاتلین تلاش نمیکردن درعوضش ینگاهی به خانواده مقتول مینداختن بااینهمه هزینه های کمرشکن وکیل ودادگاه ورفت امددههاجلسه ای دادگاه وروح وروان بهم ریخته. یدرصد این تلاشهابرای خانواده مقتولین بشه نه قاتل. حاضرن مثلاچندصدملیون کمک قاتل کنن امادریغ ازیریال کمک به خانواده مقتولین
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 1
    خدارو شکر اقلا خدا بیامرز بخشیده و بارش سبکتر شد و رفت. خدا آخر و عاقبت مارو ختم بخیر کنه
  • رضا IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 6
    شک ندارم خانواده مقتول اون دنیا باید جواب پس بدن طرف قتل کرده حکمش اومده باید تعیین تکلیف میکردنش یا اعدام میکردن یا میبخشیدن نه اینکه پول نداریم باشه زندان تا بعد . 18 سال استرس مرگ نابودش کرده بود
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    7 1
    یعنی چی که چون ۲ نفر یکی رو کشتن اولیای دم باید دیه بدهند تا هر دو قاتل مجازات بشن؟ یعنی برای اینکه جامعه از وجود قاتلین پاک بشه باید خانواده مقتول رو که عزیزشون رو از دست دادن جریمه کرد؟ اومدیم ۱۰ نفر اراذل ریختن یه آدم فقیری رو کشتن ، اون موقع تکلیف چیه؟ همینه که اراذل ترسی از قانون ندارن.
    • افتخار AU ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      چنانچه اولیا دم قادر به پرداخت دیه برای قصاص نبودند در شرایطی که شرح آن در این حد این مقال نیست تفاضل دیه از بیت المال پرداخت می‌شود. شما مطمئن باشید فقه اسلام پیش بینی همه موارد قصاص را نموده حتی وضعیت تخیلی که شما عنوان نمودید.
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 1
    خداهمه اسیران خاک رارحمت کند ودرقیامت بارحمت ودستگیری ائمه اطهار سلام الله علیها همه ماراعاقبت بخیرفرمایند
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 0
    خانواده مقتول هم چقدر ستم بودند
  • Parmida DE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 0
    خدا هم مقتول رو رحمت کنه هم قاتل رو قتل اگه عمدی نباشه شاید خانواده مقتول کمی دلشون به رحم بیاد ببخشن نمی شه ازشون خورده گرفتن که چرا رضایت نمی دن چون کسی جای اون ها نیست وعزیزش رو بی رحمانه وسنگدلانه ازدست نداده ۱۸سال زندانی شد بارها وبار ها از فکر اعدام تنش به لرزه اومد پشیمان شد ولی عمرش به دنیا نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس