رایزنی‌های وزیران خارجه آمریکا و فرانسه درباره برجام و اوکراین

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه درباره برجام و بحران اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی در بیانیه ای ادعا کرد بلینکن با همتای فرانسوی‌اش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کرد تا در خصوص تلاش های فعلی دیپلماتیک و بازدارنده از سوی متحدان ناتو، شرکای اتحادیه اروپا، اعضای گروه ۷ و سایر شرکا در پاسخ به بحرانی که روسیه آغاز کرده است، گفت‌وگو کند.

 ند پرایس اعلام کرد که وزرای خارجه آمریکا و فرانسه بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین آمادگی متحدان و شرکا برای تحمیل عواقب شدید بر روسیه در صورتی که تهاجم احتمالی به اوکراین انجام دهد، تاکید کردند.

بلینکن از نقش رهبری فرانسه در طول ریاست این کشور در شورای اتحادیه اروپا و سهم آن در تحکیم همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا قدردانی کرد.

روسیه بارها اعلام کرده که قصدی برای حمله به اوکراین ندارد، ولی هشدار داده چنانچه خواسته مسکو برای عقب کشیدن ناتو و آمریکا از شرق اروپا تامین نشود، ممکن است اقدامات فنی نظامی را بکار گیرد.

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت گرفته است.

روسیه تضمین ها و درخواست‌های امنیتی را برای ایالات متحده آمریکا فرستاده و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد لودریان و بلینکن همچنین وضعیت تلاش ها برای بازگشت متقابل به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین تحولات لبنان را بررسی کردند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که نتیجه گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

هیات ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده و اکنون توپ کاملا در زمین طرف‌های غربی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس