کد خبر 1341487
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
آغاز طرح انضباط بخشی موتورسواران در پایتخت/ موتوریار همچنان هست

پلیس پایتخت از صبح امروز طرح «ساماندهی و انضباط بخشی تردد موتور سیکلت سواران» را آغاز کرده و امیدوار است که با اجرای این طرح بتواند تخلفات موتورسواران را به حداقل برساند.

به گزارش مشرق، از امروز صبح (شنبه ۳۰ بهمن ماه) طرح ساماندهی و انضباط بخشی تردد موتور سیکلت سواران در شهر تهران آغاز شده است، پلیس پایتخت امیدوار است که با اجرای این طرح بتواند تخلفات موتورسیکلت سواران را به حداقل برساند.

در پایتخت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد است که بنا بر اعلام آمار پلیس حدود ۴۶ درصد کشته شدگان حوادث ترافیکی در تهران موتورسیکلت سواران هستند و بالغ بر ۵۰ درصد مصدومان را نیز این افراد شامل می‌شوند که آمار بالایی است.

آغاز طرح انضباط بخشی موتورسواران در پایتخت/ موتوریار همچنان هست

طرح ساماندهی و انضباط بخشی تردد موتور سیکلت سواران چیست؟

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در مورد این طرح گفت: در این طرح موتورسیکلت‌های متخلف در ۱۰۰ ایستگاه توقیف موتورسیکلت توقیف ساعتی می‌شوند و با تخلفاتی از جمله عبور از چراغ قرمز، حرکات مخاطره‌آمیز، حرکت در جهت خلاف مسیر عبور، عبور از پیاده رو، عبور از خط ویژه، تخلفات پلاک (مخدوشی، پوشش پلاک و فاقد پلاک)، حمل بارهای نامتعارف، رانندگی (موتورسیکلت سواری) بانوان و افراد فاقد گواهینامه موتورسیکلت، موتورسواران فاقد مدارک (کارت، گواهینامه و بیمه نامه) ایجاد آلودگی صوتی و صداهای ناهنجار برخورد می‌شود.

وی افزود: در ۱۰۰ نقطه از تهران تیم‌های ویژه مستقر شده‌اند و دستگاه موتورسیکلت‌سوارانی که حتی یکی از تخلفات مذکور را انجام دهند، حداقل ۱۲ ساعت توقیف می‌شود. پس از پایان ۱۲ ساعت، ضمن اخذ تعهدنامه از موتورسیکلت‌سوار متخلف، دستگاهش از حالت توقیف آزاد می‌شود البته باید تمامی خلافی و جریمه‌هایی که آن موتورسیکلت دارد را پرداخت کند.

با چه تخلفاتی در این طرح برخورد می‌شود؟

حرکات مخاطره‌آمیز، حرکت در مسیر مخالف عبور، عبور از پیاده‌رو، تخلفات مربوط به پلاک، عبور از خط ویژه، حمل بارهای نامتعارف و رانندگی افرادی که فاقد گواهینامه موتورسیکلت هستند مانند بانوان، تخلفاتی است که قرار است پلیس از امروز با آنها به شدت برخورد کند.

در چه صورت موتورسیکلت به پارکینگ منتقل می‌شود؟

رئیس پلیس پایتخت در این باره گفت: موتور سیکلتی که توقیف می‌شود باید جریمه‌های خود را پرداخت کند؛ این پرداخت جریمه‌ها پس از ۱۲ ساعت هم امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین اگر موتورسیکلت‌سواری پس از این ساعت برای تحویل موتورش مراجعه نکند، آن دستگاه به پارکینگ منتقل می‌شود.

آغاز طرح انضباط بخشی موتورسواران در پایتخت/ موتوریار همچنان هست

طرح موتوریار همچنان ادامه دارد

سردار حسین رحیمی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با اجرای این طرح، طرح موتوریار متوقف می‌شود، گفت: خیر طرح موتوریار هم همچنان در پایتخت اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح به این صورت است که افسران پلیس در صورت مشاهده موتورسوار متخلف، به جای صدور برگه جریمه راهنمایی و رانندگی یا توقیف موتورسیکلت یا حتی انتقال آن به پارکینگ پلیس، از موتورسوار متخلف درخواست می‌کند تا چندساعتی در کنار افسران پلیس بماند و آنها را در انجام و اجرای وظایف‌شان کمک کند. موتورسوار حتی کاور پلیس بر تن می‌کند و ممکن است علائم ترافیکی هم بدست بگیرد تا کمک‌کار افسران پلیس باشد.

رئیس پلیس پایتخت گفت: هدف از اجرای طرح موتوریار استفاده از روش جدید و بروز برای اعمال قانون، آموزش به جای جریمه مالی برای راکبان، افزایش رضایت‌مندی اجتماعی از موتور سواران و افزایش سطح بردباری موتور سواران است.

سردار رحیمی گفت: مهمترین دلیل اجرای این طرح برای موتور سواران افزایش بردباری و شکیبایی این قشر از جامعه است زیرا بیشتر تخلفات آنان مانند عبور از خط ویژه یا چراغ قرمز به دلیل عجولانه رفتار کردن این افراد است.

توقیف راه حل کاهش تخلفات است؟

به گفته بسیاری از کارشناسان توقیف نمی‌تواند درمانی برای معضل تخلفات بی شمار موتورسیکلت سواران باشد و باید از مجازات‌های جایگزین استفاده شود؛ حالا باید دید طرحی که از امروز در ۱۰۰ نقطه از شهر تهران برای ساماندهی و انضباط بخشی به موتورسیکلت سواران اجرا می‌شود، تا چه اندازه موفقیت آمیز است و آیا مانند طرح موتوریار می‌تواند در کاهش تخلفات موتورسیکلت سواران تأثیر مثبت داشته باشد یا خیر.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    آسایش نداریم از دست این موتوری های متخلف ، خلاف میاند خیابون باریک با سرعت، پیاده رو که مال اوناست، تو عرض خیابون حرکت میکنند، میپیچند جلوی ادم و ماشین ، هرجا میرسند پارک میکنند . ،قیمت موتور رفته بالا اگه برخورد شدید بشه با متخلفین درست میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس