به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا، تحلیل گر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:  صبح امروز یک فروند پهپاد متعلق به حزب الله لبنان از نوع "حسان" وارد آسمان فلسطین اشغالی شد و به مدت ۴۰ دقیقه از نقاط حساس اسرائیل فیلمبرداری کرده و در نهایت به سلامت به لبنان بازگشت.

این در حالی بود که پدافند گنبد آهنین ، سامانه های ضدهوایی و حتی هواپیمای اف ۱۶ نیروی هوایی اسرائیل نیز که مجهز به موشک های قدرتمند آمرام بود، نتوانست آن را رهگیری کند. 

در خصوص این اتفاق بسیار مهم و راهبردی چند نکته باید ذکر شود.

 برتری تکنولوژی حزب الله با کمک ایران در حوزه پهپادی بر غرب و اسرائیل بار دیگر اثبات شد؛ زیرا آسمان اسرائیل و نیروی هوایی آن کاملا با پیشرفته ترین تکنولوژی های غربی تجهیز شده بود و مقامات این رژیم مدعی بودند که هیچ هواگردی قابلیت نفوذ به آسمان فلسطین اشغالی را نخواهد داشت.

اما اتفاق امروز ( که برای اولین بار افتاده است) نشان داد حزب الله لبنان در زمینه پهپادی آنچنان پیشرفت داشته که تکنولوژی پیشرفته گنبد آهنین نیز نتوانست آن را رهگیری و منهدم کند.

در جنگ ۳۳ روز قابلیت های حزب الله صرفا در نبرد زمینی، ضد زره، ضد کشتی و عملیات ادوات و شلیک راکت بود ؛ لکن پس از سال ۲۰۰۶  این جنبش به دنبال برتری همه جانبه بر اسرائیل رفت و سعی داشت تا آسمان را نیز برای این رژیم ناامن سازد و اتفاق امروز نمایش دستاوردهای مقاومت لبنان در این زمینه است.

 عملیات شناسایی امروز که تنها با یک فروند پهپاد انجام گرفت، می توانست رزمی نیز باشد و سامانه های پدافندی اسرائیل را از بین ببرد. برآوردها نشان می دهد حزب الله هزاران پهپاد، انتحاری و بمب افکن در اختیار دارد که هر کدام از آنها برای انهدام رادار سامانه های پدافندی اسرائیل کافی است و در نتیجه در جنگ احتمالی آتی، این جنبش توانایی از کار انداختن بخش قابل توجهی از سیستم های ضد هوایی اسراییل را دارا خواهد بود. نباید فراموش کرد فلسطین اشغالی تنها ۲۵۰ کیلومتر طول دارد و پرنده های بدون سرنشین لبنانی می توانند در مدت زمان بسیار اندکی کل آسمان سرزمین های اشغالی را در نوردیده و به عملیات بپردازند.

 ترکیب عملیات های پرحجم پهپادی و هزاران موشک نقطه زن حزب الله بدون تردید می توانند در چند روز اول جنگ علاوه بر انجام عملیات علیه اهداف زمینی صهیونیست ها، نیروی هوایی اسرائیل را نیز فشل کنند و پایگاه های آن را زیر آتش قرار دهند. اسرائیل چند پایگاه هوایی مهم دارد ( مانند تل نوف، حتساریم، حتسور، نواتیم و ... ) که فاصله چندانی با لبنان ندارند و به راحتی باندهای پرواز، مراکز هدایت و فرماندهی و مخازن سوخت آن را می شود هدف گرفت و آنان را از کار انداخت.

نام این پهپاد نیز جالب توجه بود ؛ حسان برگرفته از نام شهید حسان اللقیس فرمانده سابق مخابرات حزب الله است که در سالهای گذشته ترور شد. حسان اللقیس از اولین  افراد متخصصی بود که توانست با هوشمندی بر روی سیگنال پهپادهای اسرائیلی نفوذ کند و اطلاعات آن را در اختیار بگیرد.

 در نهایت باید اذعان کرد که آبروی تکنولوژی اسرائیل در عملیات امروز رفت و حتی خود آنان نیز به عدم توانایی خود در رهگیری پرنده لبنانی معترف شدند.

لازم به ذکر است ابوظبی پس از عملیات های اخیر یمنی ها به دنبال خرید سامانه های گنبد آهنین از اسرائیل بود و گمان می کرد که این سلاح ضدهوایی می تواند امنیت این شیخ نشین را تامین کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    17 0
    آفرین حزب الله باردیگر رژیم اسرائیل وسامانه ضد هوایی آنها باجولان دادن پهپاد شناسایی که کارایی انجام حمله نطامی هم داشته به تمسخر گرفت وبه آنها فهماند ازین بعدآسمان هم برایتان ناامن می شود
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    9 0
    در اخبار غیبی اهل بیت علیهم السلام از قول امام علی علیه السلام آمده است که یهود از غرب به فلسطین آمده و آنجا را اشغال می کنند و در طی سه جنگ بر اعراب پیروز می شوند . سپس مومنانی شیعه از عرب و ایرانی به حسابشان خواهندرسید و شکست خواهندخورد !!!
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    41 0
    احسنت، دمشون گرم!!
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    14 1
    وجود حزب الله چسبیده به رژیم صهیونیستی باعث میشه که صهیونیستها هرگز نتوانند از سلاحهای میکروبی، شیمیایی یا هسته ای بر علیه حزب الله استفاده کنند. این بزرگترین برگ برنده محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی با سلاحهای غیر متعارفش هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس