سید حسن نصرالله رهبری کاریزما و فرماندهی تاثیرگذار

شخصیت های لبنان معتقد هستند که سید حسن نصرالله، شخصیت تاثیرگذار و مهم در فرآیند تحولات میدانی و سیاسی لبنان و منطقه است و حتی توانسته یک معادله بازدارندگی در حوزه اقتصاد این کشور ایجاد کند.

به گزارش مشرق، حدود ۳۰ سال از دبیرکلی سید حسن نصرالله در حزب الله لبنان می‌گذرد. وی در سال ۱۹۹۲ بعد از ترور سید عباس موسوی به عنوان دبیرکل حزب الله لبنان انتخاب شد. شرایط لبنان و منطقه به گونه‌ای بود که هنوز حزب الله ساختار سیاسی و نظامی خود را شکل نداده بود و در مرحله تشکیل قرار داشت.

آن هم در شرایطی که اختلافات داخلی گروه‌های سیاسی و نیز درگیری‌ها در فضای لبنان سایه افکنده بود. به همین مناسبت با سه شخصیت سیاسی لبنان گفتگویی انجام داده ایم که در زیر به آن اشاره می‌شود.

«عدنان منصور» وزیر خارجه اسبق لبنان در این باره معتقد است که می‌توان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را به عنوان یک رهبر کاریزماتیک و شخصیت تأثیرگذار ارزیابی کرد که توانست یک حزب نظامی را در اندازه‌های یک ساختار سیاسی اجتماعی فرهنگی در لبنان تثبیت کند.

وی معتقد است که بخش مهمی از دستاوردهای سیاسی میدانی و حضور اجتماعی حزب الله در داخل لبنان و فراتر از آن در منطقه غرب آسیا به دلیل ویژگی‌های شخصیتی دبیرکل حزب الله لبنان است.

بخش مهمی از دستاوردهای سیاسی میدانی و حضور اجتماعی حزب الله در داخل لبنان و فراتر از آن در منطقه غرب آسیا به دلیل ویژگی‌های شخصیتی دبیرکل حزب الله لبنان است عدنان منصور ادامه داد که جدای از توانمندی‌های ساختاری حزب الله لبنان آنچه که توانست به تحولی شگفت در گفتمان این حزب و نیز رویکرد سیاسی و نظامی آن منجر شود، ویژگی‌های شخصیتی سید حسن نصرالله بود که همواره در بحران‌های متعدد داخلی و تهدیدات خارجی با درایت و حکمت حاضر شد و خروجی آن وحدت و همگرایی لبنان و ایجاد راهکارهایی برای برون‌رفت از بن‌بست های سیاسی بود.

وی ادامه داد: دشوار است که حزب الله لبنان را بدون رهبری سید حسن نصرالله بتوان تصور کرد. هر چند تجربه نشان داده است که گفتمان مقاومت اسلامی از درون همین گفتمان و مفاهیم خود شخصیت‌های مهم و بالنده و تأثیرگذاری را به عرصه رسانده است.

«طراد حماده» وزیر کار اسبق لبنان گفت: سید مقاومت امروز به عنوان یک شخصیت فرماندهی تأثیرگذار در گفتمان مقاومت اسلامی در لبنان و منطقه مطرح است. وی ادامه داد که امروز حزب‌الله تنها یک حزب نظامی نیست بلکه بخش مهمی از جامعه لبنانی را تشکیل می‌دهد.

حماده افزود: سید حسن نصرالله نه تنها برای لبنانی‌ها و مردم منطقه قابل احترام است بلکه حتی جریان‌های مخالف سیاسی و مقام‌های رژیم صهیونیستی و رسانه‌های آن بیش از خود به این شخصیت اعتماد دارند.

وی ادامه داد: حتی برخی از مقام‌های صهیونیستی با وجود دشمنی تمام، دبیرکل حزب الله لبنان را فردی قابل اعتماد می‌دانند. سخنان و رویکرد سیاسی و رفتار حکیمانه سید حسن نصرالله توانست اساس ارزیابی‌های امنیتی و اطلاعاتی منطقه قرار گیرد و بیشتر مراکز تصمیم گیری و امنیتی در منطقه تصمیمات خود را بر اساس رفتار سخنان و رویکرد دبیرکل حزب الله لبنان تنظیم می‌کنند.

او افزود: در زمان جنگ ۳۳ روزه ما مشاهده کردیم که رسانه‌های اسرائیلی چگونه از شخصیت دبیرکل حزب‌الله نام بردند. زمانی که گفتند ما به گفته‌های سید حسن نصرالله بیشتر از مقام‌های سیاسی خود اعتماد داریم و زمانی که او سخنی را بگوید قطعاً عملی خواهد کرد.

حماده با اشاره به تحولات جنگ ۳۳ روزه و قاطعیت سید حسن نصرالله و مدیریت او بر تحولات میدانی و نیز سیاسی لبنان گفت: از این رو جنگ ۳۳ روزه به وعده صادق هم معروف است چرا که تمامی وعده‌های سید حسن نصرالله برای آزادی اسرا عملی شد.

«ناصر قندیل» تحلیلگر سیاسی ارشد لبنان و منطقه نیز معتقد است سید مقاومت امروز یک شخصیت تأثیرگذار و مهم در فرآیند تحولات میدانی و سیاسی لبنان و منطقه است و فراتر از آن حتی توانسته است یک معادله بازدارندگی در حوزه اقتصاد لبنان و ثبات آن ایجاد کند.

سید حسن نصرالله نه تنها برای لبنانی‌ها و مردم منطقه قابل احترام است بلکه حتی جریان‌های مخالف سیاسی و مقام‌های رژیم صهیونیستی و رسانه‌های آن بیش از خود به این شخصیت اعتماد دارند سخنرانی‌های سید حسن نصرالله اولویت تمامی گروه‌های لبنانی و حتی مقام‌های سیاسی آمریکا رژیم صهیونیستی و تقریباً تمام جهان است. زمانی که او سخنرانی می‌کند تمامی نگاه‌ها به سمت او معطوف می‌شود چرا که سخنان دبیرکل حزب الله لبنان همواره نقشه راه آینده و حاوی ابعاد مهم بوده که همواره عملی شده است.

یکی از ویژگی‌های مهم دبیرکل حزب‌الله لبنان این است که او تنها به امنیت و ثبات لبنان و مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از اولویت اسلامی یعنی فلسطین اهتمام دارد، وی هیچگاه از سلاح حزب الله برای موضوعات داخلی استفاده نکرد و با وجود اینکه توطئه‌های زیادی صورت گرفت تا سلاح حزب الله در داخل به کار گرفته شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بوسجين IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 0
    درود بر نصرالله نسل باقي مانده از شجاعاني مانند صلاح الدين ايوبي ها كه به جاي اينكه بكذارد ديگران سرنوشت انها را رقم بزنند خود رقم مي زند در مقابل دشمنش كه همواره بدنبال ضعيف نگه داشتن او بود تا همواره لبنان حيات خلوت دشمن باشد شجاعانه و قدرت مندانه ايستاده و ننگ بر سران بي غيرت و بي هويت عربي كه فقط زماني داد عربيت انها بلند است كه اربابانشان اجازه مي دهد و فقط بعنوان سركوب ملت خود از ان استفاده مي كنند دشمني كه هر روز در حال كشتار اعراب هست از سوريه تا فلسطين چشم فرو مي بندند چه ننگي گرفتار شده اند و چه ذلتي ان موقع بار ادعاده ذلت از انها را بايد غير عرب يعني ملت ايران و حزب الله بايد بر دوش بكشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس