«نبیه بری» خواستار گفت‌وگو بین لبنان و کشورهای خلیج فارس شد

رئیس پارلمان لبنان خواستار گفت‌وگو بین لبنان و کشورهای خلیج فارس و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد.

به گزارش مشرق، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان امروز در سخنانی ضمن ابراز تردید نسبت به گزارش کمیته سیاسی اتحادیه پارلمان‌های عربی، پرسید: «همبستگی اعراب کجاست؟» و از اتحادیه عرب خواست «سوریه را فوراً به آن بازگرداند».

وی این سوال را مطرح کرد که «چرا اینگونه صحبت می‌شود که گویی سوریه برای همیشه خارج از اتحادیه باقی خواهد ماند؟».

طی ماه‌های اخیر گشایش‌هایی در روابط کشورهای عربی با سوریه رخ داده و این احتمال داده می‌شود که به زودی  کشورهای عضو به رفع تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه رای مثبت دهند، هر چند «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب چندی پیش اعلام کرد که هنوز شرایط برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فراهم نیست.

از حدود ۱۱ سال پیش و در پی آغاز بحران در سوریه، در سال ۲۰۱۱ عضویت این کشور در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان همچنین خواستار «آغاز گفت‌وگوها بین لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت حمایت کویت شد».

جرج قرداحی وزیر سابق اطلاع رسانی لبنان حدود 4 ماه پیش در یک مصاحبه تلویزیونی با بیهوده خواندن جنگ یمن و ادامه تجاوزات ائتلاف سعودی، خشم برخی کشورهای عربی را برانگیخت و عربستان، امارات کویت و بحرین، کاردار و سفرای لبنان را از کویت، ریاض، دبی و منامه اخراج کردند و از سفرای خود در لبنان خواستند که این کشور را ترک کنند. عربستان حتی در اعتراض به اظهارات قرداحی درباره جنگ یمن کلیه واردات از  لبنان را ممنوع کرد.

در نهایت پس از استعفای قرداحی در راستای جلب رضایت حکام عرب، رفته رفته از حجم تنش‌ها کاسته شد و در همین راستا، اوایل بهمن ماه جاری شیخ «احمد ناصر محمد صباح» وزیر خارجه کویت با هدف پایان دادن به این تنش‌ها به بیروت سفر کرده بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس